فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران عنوان کرد؛

نظارت علمی بر اجرای خط کشی ها و نصب علایم ترافیکی پایتخت

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ازنظارت علمی بر اجرای خط کشی ها و نصب علایم ترافیکی پایتخت خبر داد.

نظارت علمی بر اجرای خط کشی ها و نصب علایم ترافیکی پایتخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، سید جعفر تشکری هاشمی همزمان با برگزاری «دوره آموزشی نظارت بر اجرای رنگ ها و علائم ترافیکی» که ویژه مدیران حمل و نقلی پایتخت برگزار شد، گفت: خط کشی های ترافیکی در معابر شهری به منظور سهولت در آمد و شد در شهر از یک سو و ارتقای ایمنی در رفت و آمدهای شهری از سوی دیگر از اهمیت ویژه ای برخودار هستند و به همین نسبت، اجرا، نگهداری و بهسازی آنها نیز حائز اهمیت است. 

    وی افزود: مواد مصرفی در خط کشی های ترافیکی شامل رنگ های سرد، گرم، دو یا سه جزیی، آستر، دانه های شیشه ای و مواد ضد لغزش، ‌ الزامات و مشخصاتی دارند که هنگام اجرای خط کشی می بایست مورد توجه قرار بگیرند.

    معاون شهردار تهران با اشاره به این که فرآیند اجرایی هر خط کشی ترافیکی 6 مرحله دارد، اظهار کرد: این مراحل شامل پاک سازی مسیر، استتار خط کشی های قدیمی، محوریآبی یا پیش علامت گذاری، اجرای آستر، اجرای خط کشی به دو صورت مکانیزه برای خط کشی های محوری و دستی برای سایر انواع خط کشی ها و سرانجام، آماده سازی برای بهره برداری است.

    تشکری هاشمی با بیان این که طول و عرض خط کشی های طولی بر حسب نوع معبر که آزادراهی و بزرگراهی، شریانی یا جمع کننده و محلی باشد فرق می کند، تصریح کرد: همچنین ضخامت و عمر مفید مواد مصرفی خط کشی ها از جمله رنگ های سرد، گرم و دو جزیی با یکدیگر متفاوت است.

    معاون شهردار تهران با اشاره به این که علاوه بر خط کشی ها، انواع تجهیزات ترافیکی پلیمری که در معابر مورد استفاده قرار می گیرند نیز از دیگر امکانات حمل و نقلی به منظور افزایش ایمنی و روانی تردد محسوب می شوند، ‌اظهار کرد: این امکانات به سه گروه اصلی تجهیزات مسیرساز، تجهیزات جهت نما و نجهیزات ایمنی تقسیم می شوند.

    وی با بیان این که تجهیزات مسیرساز جهت اخطار در خصوص خطرات پیش رو، انسداد موقت مسیر و مرزبندی نواحی مورد استفاده قرار می گیرند، تصریح کرد: علائم استوانه ای، مخروط یا کله قندی، صفحات و علائم عمودی، بشکه ترافیکی و مانع یا راهبند از جمله این تجهیزات محسوب می شوند.

    تشکری هاشمی با اشاره به این که تجهیزات جهت نما جهت مشخص نمودن مسیر حرکت و مرزبندی حاشیه راه ها به صورت دائم نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند، اظهار کرد: این تجهیزات شامل تیرک های راهنما، استوانه های راهنمای جدولی و ارتجاعی، علائم برجسته موسوم به چشم گربه ای و تجهیزات انعکاس دهنده هستند.

    وی با بیان این که تجهیزات ایمنی راه شامل تجهیزات ارتقای ایمنی مانند ضربه گیرها و موانع و حفاظ های طولی و سرعت گیر و نوارهای برجسته است، تصریح کرد: تجهیزات ترافیکی پلیمری معمولاً شامل بدنه اصلی پلیمری، ‌پایه، نوارها و ورقه های شبرنگ، ‌تجهیزات اتصال و وزنه های کمکی است.

    معاون شهردار تهران با اشاره به این که تجهیزات کنترل ترافیک باید به گونه ای طراحی شوند که عواملی همچون اندازه، شکل، رنگ، ترکیب، روشنایی و انعکاس با یکدیگر تجمیع شده و نظر مخاطب را به خود جلب کند، اظهار کرد: این ترکیب ها باید حاوی منظور و پیام مشخص و شفاف بوده و با استقرار و نصب مناسب، فرصت کافی جهت عکس العمل در اختیار رانندگان قرار دهد.

    وی با بیان این که استقرار این تجهیزات می بایست به گونه ای باشد که در حیطه دید رانندگان قرار داشته باشند، تصریح کرد: همچنین، محل نصب آنها باید به گونه ای باشد که فرصت کافی جهت عکس العمل در شرایط مختلف محیطی چه در ساعات روز و چه در ساعات شب در اختیار رانندگان قرار گیرد، ضمن این که این تجهیزات باید به صورت یکنواخت و بر اساس یک استاندارد ثابت، انتخاب و نصب شود.

    تشکری هاشمی در پایان با تأکید بر این که خط کشی ها از چنان درجه ای از اهمیت برخورداراند که مدیریت شهری موضوع محوری «خط سفید» را به عنوان زبان هدایت و نماد نظم و انضباط در شهر انتخاب کرده، خاطرنشان کرد: حرکت بین خطوط و احترام به خط کشی عابر پیاده از جمله محورهایی است که در موضوع مذکور مورد توجه قرار گرفته، ضمن این که دوره آموزشی مذکور نیز فرصتی برای تبین علمی تجهیزات ترافیکی شهر از جمله خط کشی ها بود.

    گفتنی است دوره آموزشی نیم روزه نظارت بر اجرای رنگ ها و علائم ترافیکی با حضور مهندس پوریا محمدیان قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک، مدیران ستادی معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق از سوی معاونت مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجاhttps://telegram.org/ را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو