فونیکسریمکسبهتام

ضرورت ارتقا کیفی ناوگان حمل‌ونقل اردبیل

عصر خودرو- در وضعیتی که گردشگری و تجارت از ارکان توسعه استان اردبیل محسوب می‌شود، زیرساخت راه و وضعیت ناوگان حمل‌ونقل در این استان همچنان یک دغدغه جدی برای مسئولان و شهروندان محسوب می‌شود.

ضرورت ارتقا کیفی ناوگان حمل‌ونقل اردبیل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان اردبیل به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، واقع‌شدن در مرز شمال غرب کشور، مجاورت با کشورهای منطقه قفقاز، واقع‌شدن در مسیر ترانزیت چندین استان، واقع‌شدن در میانه کوه‌ها و گردنه‌ها و به دلیل جاذبه‌های گردشگری، کشاورزی، فرهنگی و تاریخی همواره عنصری کلیدی است.

    بطوریکه در بسیاری از مقاطع مشاهده‌شده وضعیت راه‌ها و کیفیت حمل‌ونقل در امور مختلف استان ازجمله گردشگری، اقتصاد و عمران تأثیرگذار بوده و حتی توانسته است کیفیت سایر عوامل را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

    طی سال‌های گذشته توسعه و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل استان هرچند توانسته به بخشی از نیازهای موجود پاسخ دهد اما به دلیل اینکه به‌موازات آن نیازهای جدید تعریف‌شده است، همچنان تجهیز و توسعه را ضروری ساخته و لازم است با نگاهی جدید و موشکافانه حتی تأثیر عوامل متعدد در ایجاد نیازهای جدید بررسی‌شده و بر اساس آن برنامه‌های تجهیز و توسعه دنبال شود.

    به‌منظور بررسی وضعیت ناوگان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان با مدیرکل این مجموعه علی رحمتی به گفتگو نشستیم. گفتگویی که به دلیل گستردگی این حوزه به دو ساعت انجامید و مدیر جدید حمل‌ونقل استان به برنامه‌هایی اشاره کرد که در آینده نزدیک خواهد توانست به بخشی از دغدغه‌های موجود پاسخ گوید.

    *چند شرکت حمل‌ونقل بار و مسافر در استان فعال هستند؟

    در حال حاضر 87 شرکت حمل بار فعال هستند که از این تعداد 64 مورد در حوزه کالا و 23 مورد در خصوص سیمان نسبت به حمل بار اقدام می‌کنند. شرکت‌های حمل‌ونقل سیمان در شهرستان نمین استقرار دارند.

    در بخش مسافر نیز 46 شرکت فعال داریم که از این تعداد 18 مورد در اردبیل استقرار دارند.

    *فعالیت شرکت‌ها را در سال جاری تشریح بفرمایید؟

    در پنج‌ماهه نخست سال جاری یک‌میلیون و 732 هزار و 531 تن کالا توسط 137 هزار و 478 دستگاه خودرو جابه‌جاشده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد به لحاظ بار و هشت درصد رشد به لحاظ ناوگان را نشان می‌دهد.

    عمده محصولاتی که حمل شده گندم، سیمان، هندوانه، آب‌معدنی، یونجه، سیب‌زمینی، دام سبک و گوجه‌فرنگی است که به دلیل اینکه تولید برخی محصولات ازجمله گندم با رشد همراه بود حمل‌ونقل بار نیز با افزایش همراه است.

    در خصوص مسافر نیز در پنج‌ماهه نخست امسال یک‌میلیون و 931 هزار و 85 نفر مسافر با 123 هزار و 458 دستگاه سفر انجام‌شده که در مسافر شش درصد و در سفر 10.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    *در خصوص ساماندهی قیمت‌گذاری در شرکت‌های مسافرتی چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

    در کالا و مسافر ما تعیین نرخ نداریم و نرخ توافقی است. درواقع شاخص اصلی تعیین‌کننده عرضه و تقاضا است؛ مثلاً در روزهای پیک قیمت بلیط درخواست شده تا 400 هزار ریال باشد درحالی‌که در سایر روزها کاهش می‌یابد. تأکید ما بر این است که در ایام پیک قیمت‌ها در محدوده تعیین‌شده و قابل‌پذیرش عرف رعایت شود.

    *طرحی مبنی بر شبانه‌روزی کردن پایانه مسافرتی اردبیل عنوان‌شده است. دلایل طرح این موضوع را بیان کنید.

    ما در مسافرت‌ها با تغییرات تقاضا مواجه هستیم. طی جلساتی که با شرکت‌های مسافربری داشتیم تصمیم گرفته‌شده به دلیل نیازی که احساس می‌شود طرح شبانه‌روزی کردن پایانه مسافرتی اجرا شود.

    با وضعیتی که پروازهای فرودگاه اردبیل دارد پیش‌بینی می‌کنیم شبانه‌روزی کردن پایانه کشش خواهد داشت.
    ببینید ما در استان اردبیل با کثرت ناوگان حمل‌ونقل مواجه ایم. درگذشته برخی مسافرت‌ها ازجمله پوشش استان گیلان یا مسافرت‌های خارجی به ترکیه و سوریه انجام می‌شد اما در حال حاضر این‌ها اجرا نمی‌شود.

    از طرفی تقاضا برای افزایش سفرها به‌ویژه پایتخت افزایش دارد. با وضعیتی که پروازهای فرودگاه اردبیل دارد پیش‌بینی می‌کنیم شبانه‌روزی کردن پایانه کشش خواهد داشت. به‌ویژه باید در این طرح به مقاصدی که مسافران تقاضا دارند سفرها تعریف شود. ضروری است حداقل چند سرویس صبح برای تهران تعریف شود.

    *در حال حاضر رانندگان به دلیل اینکه در برخی مقاطع سال مسافر کمتر است با نرخ پایین‌تر سفر می‌کنند. این تعارض به عقیده شما به چه شکل رفع خواهد شد؟

    بله. به‌غیراز روزهای پیک سطح اشغال صندلی با ظرفیت کامل نیست و به‌طور میانگین با 16 صندلی است. بااین‌وجود چون بررسی‌شده احساس می‌شود می‌توان برای یک بامداد به بعد سرویس‌هایی را تعریف کرد. اگر به این شکل سفرهای جدید تعریف کنیم مسافران هم معطلی نخواهند داشت. درواقع در نظر داریم هر نیم ساعت یک‌بار به مقصد تهران سفر تعریف کنیم تا نیازها پاسخ داده شود.

    *به کثرت ناوگان اشاره کردید. به‌منظور افزایش و نوسازی ناوگان چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟ برخی تسهیلات مورد استقبال نیست.

    نوسازی ناوگان بر عهده مدیریت سوخت و شرکت نفت گذاشته‌شده است و در حال حاضر تسهیلاتی پیش‌بینی‌شده که در اتوبوس تا چهار میلیارد ریال، در مینی‌بوس تا یک میلیارد و 200 میلیون ریال، در سواری تا 450 میلیون ریال، در تویوتا، هیوندا و کیا تا 950 میلیون ریال و در ون تا 800 میلیون ریال است.

    تسهیلات نوسازی با شش درصد و توسعه از 10 تا 12 درصد محاسبه می‌شود که حقیقتاً نرخ حمایتی است؛ اما به گفته شما مشکل در نوسازی استقبال حداقلی از تسهیلات است. به‌عنوان‌مثال در مینی‌بوس عمر میانگین ما 22.91 در اتوبوس 10.56 و در سواری 9.87 است اما استقبال به شکل مطلوب نیست.

    دلیل آن‌هم گرانی خودرو است. هرچند تسهیلات نرخ مطلوبی دارد اما تا قیمت خودرو کاهش نیابد استقبال مطلوب نخواهد بود. برای جبران این موضوع نیز نمی‌توان مرتباً نرخ را افزایش داد چراکه با افزایش نرخ هم راننده و هم مسافر ناراضی هستند و موردپذیرش نیست.

    *شما طرحی مبنی بر انتقال پایانه مسافربری اردبیل را در دستور کار قرار داده‌اید. بفرمایید این انتقال به چه دلیل ضرورت دارد؟

    درگذشته وقتی پایانه اردبیل در محل فعلی احداث شد مطلوب بود و پاسخگوی نیازها نیز بود؛ اما در حال حاضر در داخل شهر واقع‌شده و خود موجب برخی بی‌نظمی‌ها شده است. ازجمله یکی از دلایل مسافر گیری اتوبوس‌ها در میدان‌ها محل فعلی پایانه است که به دلیل نزدیکی اتوبوس می‌تواند بعد از خروج از پایانه در میدان نیز مسافر گیری کند.

    ما در نظر داریم پایانه جدیدی در خروجی شهر به سمت کوراییم خلخال در ابتدای جاده سرچم تعریف کنیم. برای 300 هکتار نامه‌نگاری شده است و به دلیل اینکه شهرداری اذعان می‌کند توان مالی ساخت پایانه را ندارد در نظر داریم از مشارکت بخش خصوصی این پایانه را برای چشم‌انداز حداقل 30 سال تعریف کنیم.

    *وضعیت فعلی مجتمع‌های رفاهی را تشریح کنید. تا چه حد ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه فعال‌شده است؟

    اردبیل یک استان گردشگر پذیر است. این را می‌توان از آمار تردد این استان استنباط کرد. در سال گذشته ما 42 میلیون تردد در جاده‌های استان ثبت کردیم و این به این معنی است که ما نیازمند تجهیز و توسعه زیرساخت‌های راه از بعد رفاهی و خدماتی هستیم.

    با توجه به پیشرفت بالای 50 درصد برخی مجتمع‌ها پیش‌بینی می‌شود تا چهارماهه اول سال آینده حداقل چهار مورد به بهره‌برداری برسد.
    در حال حاضر 21 مجتمع خدماتی داریم، هفت مورد به بهره‌برداری رسیده و بعلاوه یک مورد دولتی همگی فعال است. هفت مورد در حال ساخت داریم و شش مورد در حال استعلام است تا تغییر کاربری زمین اختصاصی آن بررسی شود.

    برای رمپ‌های ورود و خروج در آزادراه دولت تا سه میلیارد و 500 میلیون ریال و در بزرگراه تا سه میلیارد ریال کمک بلاعوض می‌کند که باهدف تشویق سرمایه‌گذار پیش‌بینی‌شده است.

    با توجه به پیشرفت بالای 50 درصد برخی مجتمع‌ها پیش‌بینی می‌شود تا چهارماهه اول سال آینده حداقل چهار مورد به بهره‌برداری برسد.

    مجتمع‌های خدماتی نیاز استان است و ما همه‌جا سرمایه‌گذاران را حمایت می‌کنیم تا درجاهای خالی و آنجا که نیاز برای احداث داریم وارد کار شوند. این مهم هم اشتغال‌زایی به دنبال داشته و هم ایمنی جاده را ارتقا خواهد بخشید.

    *در حال حاضر چند پایانه در استان فعال است؟

    در حال حاضر دو پایانه یکی شهرداری و یکی شهید برزگر در اردبیل و در خلخال، مشکین‌شهر، پارس‌آباد، نیر و کوثر نیز پایانه داریم. درمجموع هفت پایانه در استان فعال است.

    البته پایانه کوثر بعد از احداث جاده سرچم و به دلیل اینکه مردم محل در کنار جاده سوار اتوبوس یا سایر وسایل حمل‌ونقل می‌شوند غیرفعال شده است.

    *برنامه حمل‌ونقل برای توسعه و تجهیز پایانه مرزی بیله سوار را بیان کنید؟

    پایانه مرزی بیله سوار در 15 هکتار یکی از پایانه‌های شکیل و مجهز مسافربری در کشور است. مدیریت پایانه باوجود استقرار 13 دستگاه به حمل‌ونقل سپرده‌شده است. درگذشته هشت هکتار برای پارکینگ ناوگان ترانزیتی جانمایی شده بود که چهار هکتار از آن با هزینه کرد 138 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

    در حال حاضر فاز دوم محوطه‌سازی آغازشده و از پیمانکار خواستیم تا هفته دولت سال 95 این پروژه را به اتمام برساند.

    *در خصوص ارتقا ایمنی جاده‌ها از طریق مرکز مدیریت راه‌ها چه برنامه‌هایی در دستور کاردارید؟

    مرکز مدیریت راه‌ها یکی از مجهزترین مراکز است که از طریق 36 دوربین نظارت تصویری بر نقاط حادثه‌خیز و گردنه‌ها نظارت دارد و در تمامی محورهای متصل به شهرستان‌ها نصب‌شده‌اند.

    برنامه ما برای توسعه این مرکز راه‌اندازی استودیو خبری است. هرچند در حال حاضر استودیو داریم اما آنلاین نیست که در نظر داریم با مشارکت صداوسیما به‌صورت آنلاین آن را فعال کنیم تا شهروندان و مسافران در مقاطع خاصی از سال ازجمله پیک سفرها از وضعیت جاده‌ها مطلع شوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط