فونیکسریمکسبهتام

پرونده وام خودرو (۴۱)

شرایط آسان پرداخت وام ٢٥ میلیونی خودرو

عصر خودرو- روزنامه اعتماد در صفحه اقتصاد نوشت: پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خودرو و ۱۰ میلیون تومانی برای خرید کالا آغاز خواهد شد و نخستین روز پرداخت تسهیلات ویژه از سوی بانک ها شنبه، ۱۶ آبان ماه خواهد بود.

شرایط آسان پرداخت وام ٢٥ میلیونی خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،  شمارش معکوس روز شنبه به پایان می رسد. پرداخت تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی برای خودرو و ١۰ میلیون تومانی برای خرید کالا آغاز خواهد شد. در حالی نخستین روز پرداخت تسهیلات ویژه از سوی بانک ها شنبه، ١٦ آبان ماه خواهد بود که پیش از این دولتی ها ١٥ آبان ماه، یعنی جمعه را روز آغاز پرداخت تسهیلات اعلام کرده اند.
    تعیین روز جمعه برای اجرای سیاست تسریع رونق اقتصادی با اما و اگرهایی روبه روست چرا که سیاستگذار می توانست در قالب این بسته نخستین روز اجرا را با نخستین روز کاری هفته هماهنگ کند. شاید این نخستین باری باشد که مجریان طرح در انتظار تعیین میزان استقبال از این طرح هستند چرا که پیش از این پرداخت تسهیلات، با هر روش و شیوه، با استقبال قابل توجهی همراه می شد طوری که همواره میزان درخواست برای دریافت تسهیلات بالاتر از میزان توان بانک ها بود. شاید از این رو بانک ها در بسیاری موارد نسبت به پرداخت تسهیلات، بیش از توان خود اقدام می کردند.
    موقعیت این بار مانند گذشته نیست. کاهش قابل توجه تقاضای خرید در بازار ایران، رکود را دامنه دار کرده است. تولیدکنندگان بدون پرده پوشی از پر بودن انبارهای شان خبر می دهند و می گویند با این وضعیت تداوم تولید مقدور نیست. هر چند مقرر است دولت تسهیلاتی ١۰ میلیون تومانی برای خرید کالای بادوام داخلی پرداخت کند، اما تسهیلات ویژه برای خرید خودرو بیش از پیش توجه مسوولان و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است.
    این نخستین باری نیست که دولت شرایط خاص و ویژه ای را برای خودروسازان در نظر می گیرد. دیوار بلند تعرفه ها برای واردات خودروهای خارجی در حال حاضر و ممنوعیت طولانی ورود خودروی خارجی به ایران، بالا بودن قیمت ها نسبت به کیفیت و... همگی نشانه هایی از حمایت خاص دولت از این صنعت است اما می توان این نتیجه را از سیاستگذاری کنونی دولت گرفت که نخستین باری است مصرف کننده خودرو با تسهیلات خاص روبه رو می شود.
    ابراهیم نکو، نماینده مجلس درباره تاثیر تصمیم تازه دولت بر بازار گفت: غیر از تسهیلات خودرو، تسهیلات مسکن ٦۰ میلیون تومانی مسکن نیز به مردم پرداخت می شد و این نکته به نظر من می تواند بازار مسکن و کالاهای بادوامی چون خودرو را از رکود خارج کند.
    به گفته وی رفع رکود در این بازارها می تواند کم کم به سایر بخش های اقتصادی تسری داده شود. او سیاست دولت را در این عرصه مفید خواند و اعلام کرد: این سیاست بسیار کوتاه مدت خواهد بود و دولت می خواهد در دوره ای که مردم به انتظار کاهش قیمت ها و دریافتن شکل تحولات دست از خرید برداشته اند، تقاضا را تحریک کند، بدون تردید این دوره چندان طولانی نیست و دولت در سال های آتی باید راهی برای حل ریشه ای مشکلات اقتصادی در نظر داشته باشد.
    **باید به فکر صادرات بود
    محمد طحان پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این طرح می تواند در کوتاه مدت بازار لوازم خانگی را با تغییراتی روبه رو کند اما باید مساله را به شکل ریشه ای بررسی کرد. وی گفت: «بازار ایران با عرضه بیش از نیاز لوازم خانگی روبه روست و با این وضعیت اگر این دوره پایان یابد، ما باز هم با مشکلاتی مواجه می شویم چرا که بازار صادراتی نداریم.»
    او با اشاره به اینکه محصولات کره ای و بعضا چینی و... در بازار لوازم خانگی ایران سهم خوبی دارند، گفت: تولید کننده ایرانی باید شکل تولید، کیفیت و... را به روز کند تا این شرایط تغییر کند. ما امروز حرف چندانی در بازارهای جهانی نداریم از این رو باید بتوانیم شرایط را متحول کنیم و بازارهای صادراتی بیشتری برای خودمان در نظر بگیریم.
    این فعال اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در ازای خرید کالا پولی به خریدار پرداخت نمی شود و کارت اعتباری برای خرید کالا صادر می شود می توان نگرانی کمتری نسبت به فاکتورفروشی داشت اما به هر روی نظارت دقیق بر این مساله ضرورت دارد.
    **وام ١۰ میلیونی دو ساله است
    هاشمی، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت اعلام کرده است در این طرح خریداران می توانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاه های اعلام شده نسبت به خریداری کالاهای با کیفیت ایرانی اقدام کنند.
    وی نرخ سود این تسهیلات ١۰ میلیون تومانی را ١٢درصد عنوان کرد و افزود: فاز اول این طرح که با همکاری بانک مرکزی انجام می شود، مشمول کلیه حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی خواهد بود. در این طرح بازپرداخت اقساط کالاهای خریداری شده طی ٢٤ قسط تعیین شده است.
    **در انتظار استقبال
    هر چند پرداخت تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی برای خرید خودرو مخالفان فراوانی دارد اما بررسی ها نشان می دهد استقبال از این تسهیلات در میان جوانان می تواند بالاتر از سایرین باشد. چندی پیش در شبکه های مجازی کمپینی تحت عنوان نه به خودروی داخلی صفر کیلومتر با هدف اجبار خودروسازان به کاهش قیمت و افزایش کیفیت به راه افتاد. بسیاری معتقدند وام ٢٥میلیون تومانی نتیجه تاثیرگذاری این کمپین بر بازار است؛ بازاری که با کاهش قابل توجه فروش خودرو روبه رو شد.
    حالا جزییات تازه ای که از تسهیلات خودرو اعلام می شود، می تواند نشان دهنده تلاش فراوانی باشد که خودروسازان برای افزایش دوباره فروش شان پی گرفته اند. عضو شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه وام 25 میلیون تومانی به خودروهای با میزان ساخت داخل بالای 40 درصد اختصاص می یابد، گفت: در این طرح، صاحب خودرو می تواند پس از سه سال خودرو را به شخص دیگری بفروشد.
    ساسان قربانی گفت: قرار است پرداخت وام ٢٥میلیون تومانی خودرو با سود ١٦ درصد از ١٥ آبان ماه یعنی دو روز دیگر آغاز شود که در این طرح، امکان اعطای وام به خودروهایی با ساخت داخل بالای ٤۰ درصد وجود دارد و این خودروها بعد از سه سال امکان خرید و فروش دارند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است این وام جهت حمایت از تولیدات داخلی پرداخت شود، در نتیجه پرداخت آن به خودروهای مونتاژی صورت نخواهد گرفت.
    **مذاکره بر سر مکانیزم پرداخت سود تسهیلات
    وی در پاسخ به این سوال که در مورد مکانیزم پرداخت یارانه سود تسهیلات وام خودرو چه توافقی بین بانک مرکزی و خودروسازان شده است؟ گفت: یکی، دو مکانیزم در حال بحث است، ممکن است مکانیزم هایی بین بانک مرکزی و خودروسازان برای اعطای این تسهیلات با روش های مختلف در نظر گرفته شود. قربانی تاکید کرد: مهم این است که سود وام خودرو برای مصرف کنندگان بیشتر از ١٦ درصد نباشد.
    وی در ادامه با بیان اینکه وام پرداختی بابت خرید خودرو دارای شرایط مناسبی است، گفت: پیش بینی می کنیم این وام شدیدا مورد استقبال خریداران قرار گیرد. وی ادامه داد: وام ٢٥میلیون تومانی خودرو اقساط حدود ٤٥۰هزارتومانی برای خریداران خواهد داشت که اگر این رقم امروز یک پنجم حقوق خریداران را شامل می شود، قطعا در سال های آینده این سهم بسیار کمتر خواهد شد.
    عضو شورای سیاستگذاری خودرو ادامه داد: در ایران که همواره با تورم زندگی می کنیم، پرداخت وام با سود بانکی ١٦ درصد یک مزیت برای خریداران خودرو خواهد بود. وی با انتقاد از اعلام زودهنگام پرداخت وام خودرو گفت: اعلام این خبر قبل از آنکه منابع مالی در اختیار صنعت قرار گیرد، صورت گرفت که ضربه سنگینی را به صنعت خودرو وارد کرد، زیرا برخی افراد که قصد خرید خودرو را داشتند فعلا دست نگه داشته اند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو