فونیکسریمکسبهتام

کمپین شکست خوردو دولت بُرد

عصر خودرو- کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع " با گذشت بیش از سه ماه با طرح جدید پرداخت وام ۲۵میلیون تومانی خرید خودرو و استقبال ۱۲هزارنفری در روز نخست با شکست مواجه شد و دولت در مقابل هجمه تبلیغاتی چندماهه شبکه‌های اجتماعی پیروز شد.

کمپین شکست خوردو دولت بُرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، "خرید خودرو صفر ممنوع " عنوان کمپینی بود که از مرداد ماه امسال در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شد و هرچند در آغاز راه با حمایت‌‌های مردمی هم همراه شد ولی پس از مدتی مورد سوء استفاده جریان‌های ضد تولید داخلی هم قرار گرفت. مدعیان راه اندازی این کمپین هدف اصلی خود را ترغیب مردم به نخریدن خودروهای داخلی عنوان کردند. آنها در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های متعددی را مخابره و ارسال می‌کردند و خودروهای موجود در بازار را گران می‌دانستند که مردم باید برای کاهش قیمت‌ها از خرید‌ آنها خودداری کنند.

    کمپین نه به خرید خودرو زمانی با استقبال مردم در جامعه روبه‌رو شد که خودروسازان داخلی هم بر طبل گرانی کوبیدند آن‌هم زمانی که نتایج مذاکرات هسته‌ای اعلام شد و مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها بعد از توافق هسته‌ای بودند!

    هرچند تشکیل این کمپین‌ها در شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی نبود اما فعالیت گسترده کمپین "خرید خودروی صفر ممنوع" باعث شده تا این پرسش مطرح شود: آیا نخریدن خودروهای داخلی منجر به کاهش قیمت و یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ خودرو خواهد شد؟

    عمده کارشناسان معتقد بودند این‌گونه موضع‌گیری‌ها تأثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نخواهد داشت زیرا در نهایت خریداران بعد از وقفه چندماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می‌شوند و حتی می‌توان پیش‌بینی کرد بعد از رکود چندماهه، بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شود.

    در آن مقطع نعمت‌زاده در واکنش به راه‌اندازی این کمپین با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از تولید داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل گفته بود: اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی و اشتغال و تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کند.

    حمیدرضا فولادگر هم به‌عنوان رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان "بنده مخالف برگزاری کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» هستم" اظهار داشت: نمی‌توان تولید داخل را تحریم کرد بلکه باید ضمن حمایت از تولید ملی، از تولید محصولات بدون کیفیت و فروش آن در بازار جلوگیری کرد.

    کنار این اظهارات علیلو به‌عنوان رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی نیز معتقد بود: "این کمپین در ابتدای امر از جانب مردم و برای پیام رسانی به مسئولان بود، ولی طولانی شدن آن باعث ورود مافیای واردات خودروهای چینی شده که به‌ضرر کشور و مردم است".

    برخی هم کنار خودروهای چینی برخی واردکنندگان را یکی از دست‌اندرکاران اصلی کمپین نخریدن خودرو اعلام کردند که فهیمی عضو انجمن واردکنندگان خودرو با رد این مسئله گفت: وقتی کسی تحت فشار باشد، اتهام زدن به دیگران را راحت انجام می‌دهد و این موضوع نیز اتهامی است که صحت ندارد، زیرا کلاس قیمتی خودروهای وارداتی قابل رقابت با خودروهای داخلی نیست و اصولاً واردکنندگان خودرو تمایلی به ایجاد چنین کمپین‌هایی ندارند، البته عرضه خودرو باید بر اساس نیاز مصرف‌کننده و شرایط بازار باشد.

    با گذشت زمان مسئولین همچنان به اعلام نقطه نظرات خود در مورد کمپین نخریدن خودرو می‌پرداختند و هرکس نظری را اعلام کرد اما تصمیم مناسبی برای بازار خودرو گرفته نشد و بازار خرید و فروش خودرو در رکود مطلق قرار داشت. این موضوع باعث شد تا انبار شرکت‌های خودروساز مملو از خودرو شود اما خریداری در بازار نباشد که در نامه 4 وزیر به رئیس جمهور رقم آن بیش از 100هزار خودرو اعلام شد، البته خودروسازان آمار درستی از موجودی انبارهای خود اعلام نکردند.

    به هر حال دولت پس از انتشار نامه 4 وزیر و با گذشت چند ماه در نهایت در قالب بسته‌‌ای سیاست‌های تشویقی را برای تحریک تقاضا در سطح بازار اعلام کرد. براساس یکی از این سیاست‌ها مردم می‌توانند در طرح خرید خودرو با وام 25میلیون تومانی با مراجعه به نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز از تسهیلات 25میلیون تومانی وام خرید خودرو با سود 16 درصد استفاده کنند.

    این طرح از روز گذشته 18 آبان ماه آغاز شد و بنا به گفته مسئولان وزارت صنعت، در همان روز نخست 12هزار خودرو به فروش رسید تا پایانی باشد بر کمپین تحریم خودروی صفر ایرانی و پیروزی دولت بر شبکه‌های اجتماعی.

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو