فونیکسریمکسبهتام

فعالان صنعت قطعه با تاکید بر رفع مشکلات این حوزه مطرح کردند

تامین نقدینگی مستلزم اجرای راهکارهای حمایتی

عصر خودرو- کمبود نقدینگی در حالی شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو را در شرایط نامساعدی قرار داده که بسیاری از کارشناسان صنعتی و فعالان قطعه‌سازی پیشنهادها و راهکارهای متعددی برای رفع این مشکل مطرح می‌کنند و خواستار اجرایی شدن این پیشنهادها و حمایت‌های بیشتر از شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو هستند.

تامین نقدینگی مستلزم اجرای راهکارهای حمایتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این بین انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز پیشنهاداتی را در قالب طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو و بسته 5 بخشی جبران کسری نقدینگی شرکت‌های قطعه‌سازی ارائه کرده تا با اجرایی شدن این پیشنهادها و با ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی کشورمان، زمینه برای پرداخت بدهی‌های معوق آنها و برطرف شدن مشکلات این روزهای تولیدکنندگان قطعات خودرو فراهم شود. در همین زمینه، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: در طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو که از سوی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور تدوین شده، ارائه بسته 2000 میلیاردی به خودروسازان پیشنهاد شد تا بتوانند بدهی‌های معوق خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند. رضا پاشایی اظهار کرد: تقویت مکانیزم لیزینگ خودرو داخلی، پرداخت برخی هزینه‌ها به وسیله مشتری به جای خودروساز به منظور جلوگیری از افزایش قیمت و اختصاص تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی و سایر منابع داخلی بانک‌ها به شرکت‌های قطعه‌سازی که براساس آن مطالبات قطعه‌سازان به وسیله خودروسازان و با ضمانت آنها بازپرداخت شود، ازجمله راهکارهای پیشنهادی این انجمن بوده است. پاشایی ادامه داد: وصول مطالبات خودروسازان از مراجع مختلف نیز از راهکارهایی است که به پرداخت بدهی‌های معوق آنها به قطعه‌سازان کمک می‌کند. به عنوان نمونه دولت به کشور ونزوئلا خودرو اعطا کرده و باید پول آن را به خودروسازان پرداخت کند. بدین ترتیب با پرداخت بدهی‌های دولت به خودروسازان پولی که در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار می‌گیرد، باید برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان هزینه شود.
    رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور افزود: یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده برای رفع مشکلات قطعه‌سازان این است که به مدت یک‌سال برای پرداخت مالیات شرکت‌های قطعه‌سازی به آنها فرصت داده شود زیرا در شرایط کنونی فشارهای زیادی به قطعه‌سازان وارد می‌شود و در صورتی که برای پرداخت مالیات به تولید کنندکان فرصت داده شود، اندکی از این فشارها کاسته می‌شود.


    رفع مشکلات جذب سرمایه‌گذاران خارجی
    در همین حال، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز  به راهکارهای پیشنهاد شده از سوی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور برای رفع مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: یکی از این راهکارها، بسته 5بخشی جبران نقدینگی به روش‌های غیرپولی بوده که 70درصد پیشنهادهای این بسته به روش غیرپولی و 30درصد به روش پولی است و هر 2‌ مورد به صورت تخصصی از سوی این انجمن پیشنهاد شده است. آرش محبی‌نژاد ادامه داد: همچنین در طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو پیشنهادهایی از سوی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ارائه شد که عقد خرید دین و ارائه وام تا سقف 80 درصد ارزش خودرو به مشتریان از جمله این موارد بود که این 2راهکار ادغام و در قالب طرح ارائه وام خرید خودرو به مشتریان اجرایی شد تا بر این اساس نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی جریان پیدا کرده و به این وسیله مطالبات قطعه‌سازان نیز پرداخت شود. محبی‌نژاد ادامه داد: موضوع اختصاص نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی در جلسات متعددی مطرح شد و براساس کوشش دولت و جلساتی که برگزار شد، نقدینگی به گونه‌ای تزریق شد که هیچ‌گونه تورمی در جامعه ایجاد نشد اما امید است این موضوع باعث نشود که صنعت خودرو از مباحث میان‌مدت و بلندمدت طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو و رسیدگی به مشکلات قطعه‌سازان و همچنین اصلاح ساختار صنعت خودرو غافل شود. وی عنوان کرد: انتظار می‌رود که سیاست‌گذاران صنعت خودرو اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در فرصتی که به دست آمده، به احیای ساختاری صنعت خودرو بپردازند و این نکته را مدنظر قرار دهند. در غیر این صورت و بدون توجه به این موضوع مشکلات شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. محبی‌نژاد اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده بود که در سفر رییس‌جمهوری به فرانسه تفاهمنامه‌هایی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی به امضا برسد که پیش‌نویس تفاهمنامه آماده شده است. از این‌رو در شرایط کنونی حمایت از صنعت قطعه‌سازی ضروری است. زیرا درحال‌حاضر تولید در صنعت قطعه‌سازی سودآور نیست و سرمایه‌گذاری در این بخش برای شرکت‌های خارجی جذابیتی ندارد، از این‌رو باید مشکلاتی مانند کسری نقدینگی در قطعه‌سازی، انتقال فناوری و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت باید موردتوجه قرار گیرد. وی افزود: در صنعت خودرو نیز فضای کسب و کار باید به گونه‌ای باشد که شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذار در این صنعت فراهم شود و امید است بعد از تزریق وام‌های خرید خودرو، صنعت خودرو به صورت زیرساختی اصلاح شود. بر همین اساس اصلاح زیرساخت‌های خودروسازی به اجرایی شدن طرح‌های بلندمدت و میان‌مدت نیازمند است تا عوامل محیطی که بر تولید قطعه و خودرو تاثیرگذار است، اصلاح شود و همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای دانش فنی ساخت و تولید قطعات خودرو انجام شود. براساس این گزارش، اجرایی شدن پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده از سوی فعالان صنعت قطعه‌سازی برای رفع مشکلات این روزهای شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو، نکته‌ای است که کارشناسان این حوزه خواستار آن هستند و به اعتقاد آنها با فراهم شدن زمینه برای مشارکت قطعه‌سازان داخلی با کشورهای خارجی، در شرایط کنونی صنعت قطعه‌سازی نیازمند حمایت‌های بیشتری برای جذب سرمایه‌گذار به منظور پیشبرد این صنعت است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو