فونیکسریمکسبهتام

نگاه تراشه‌سازان به معاملات و به‌هم ریختگی بازار نیمه‌هادی‌ها

تمایل تولیدکنندگان تراشه‌های الکترونیکی را به سوی خودروسازان

عصر خودرو- کاهش محصوص تقاضا در بازارهای کامپیوتر و تلفن (به‌ویژه تلفن‌های همراه) موجب شد به‌یکباره مهره اصلی صنعت نیمه‌هادی‌ها و نقش‌آفرین نخست در این عرصه، به‌مدت یک‌سال در امواج شعله‌مانند ادغام شرکت‌های فعال در صنعت پرسود محصولات الکترونیکی و کامپیوتری گرفتار آتش انزوا شود.

تمایل تولیدکنندگان تراشه‌های الکترونیکی را به سوی خودروسازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در نهایت برای شرکت‌های تولید قطعات و محصولات نیمه‌رسانا چاره‌ای جز این باقی نماند تا روبه‌سوی حوزه غیرجذاب کالاها و قطعات الکترونیکی خودروها بگرداند، گستره‌ای که هیچ‌یک از شرکت‌های فعال در بخش نیمه‌هادی‌ها علاقه‌ای به آن نداشته و همواره از آن رویگردان بوده‌اند. مشتریان بزرگ و عمده تراشه‌های الکترونیکی در صنعت خودروسازی، برای این تراشه‌ها ـ که مهم‌ترین صنایع نیمه‌رساناها در جهان به شمار می‌رود ـ مشتریان خوبی به‌حساب می‌آیند، اما با این وجود از نگاه تراشه‌سازان، به طور کلی بازار قطعات الکترونیکی صنعت خودروسازی و به طبع، خود شرکت‌های تولیدکننده خودرو کم‌اهمیت شمرده می‌شوند و فعالان عرصه ظریف و پیچیده نیمه‌هادی‌ها این مشتریان و بازار آنها را کوچکتر از آن می‌دانند که شایستگی توجه و تعامل حرفه‌ای با شرکت‌های تخصصی و سطح بالای خودشان داشته باشند، هر چند این مشتریان نام‌هایی مانند تسلا، گوگل و اَپل داشته و شروعی جهش‌گونه در مسیر جدید خود نشان داده‌اند و هدف‌گذاری و مقصدشان در این مسیر، طراحی، ساخت و نصب درایوی سخت‌افزاری برای خودروهاست تا به وسیله آن، اتومبیل‌های در حال تردد در معابر و خیابان‌ها، تبدیل به تجهیزاتی متصل به اینترنت و با کاربردهای متعدد شوند.

    اما شرکت‌های تولیدکننده محصولات الکترونیکی نیمه‌رسانا سخت مشغول کسب و کار اصلی‌شان و در عین حال برخی فعالیت‌های مهم‌تر نظیر بسط و گسترش محدوده و زمینه کارهای خود هستند و تقاضای قابل‌توجه شرکت‌های خودروساز و دیگر شرکت‌های مطرح برای تراشه‌های تولیدی آنها، جذابیت چندانی برای شرکت‌های یادشده و مدیران مغرورشان ندارد.

    برای مثال، شرکت تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانای NXP دوشنبه هفته گذشته 30 نوامبر 2015 در یک معامله خرید به ارزش 11 میلیارد و 800 میلیون دلار، یکی از شرکت‌های همکار و رقیب به نام «FreeScale» را خریداری و جایگزین شرکت «رنسانس» کرد که برترین شرکت تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی برای خودروها در سراسر جهان محسوب می‌شود و به این ترتیب NXP علاوه بر تملک «freescale»، مدیران این شرکت را وادار به پیروی از خود و ملزم به پاسخگویی به مالکان جدید بالادستی خود کرد. این روند خریداری شرکت‌های کوچک به وسیله بزرگترهای صنعت نیمه‌هادی‌ها در یکسال اخیر تبدیل به موجی فراگیر شده و همه نقش‌آفرینان این عرصه سعی در جلب جذب شرکت‌های کوچکتر که دارای فعالیت‌های مشابه یا نزدیک به هم هستند، دارند.
    این برنامه سرگرمی‌گونه، در نمونه‌ای دیگر در رابطه با شرکت انگلیسی ـ‌آلمانی تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌هادی ویژه صنایع ارتباطی و مخابراتی روی داده و این شرکت که فعالیت اقتصادی و مراودات تجاری سودآوری با شرکت آی‌فون داشت و تراشه‌های سیستم کنترل انرژی محصولات آی‌فون را برای این شرکت معتبر تامین و تهیه می‌کرد، به‌محض کاهش موقتی مراودات خود باای فون به‌یکباره مسیر حرکت و فعالیت خود را تغییر داده و به‌سوی بازارهای خودرو و دیگر بازارهای صنعتی متمایل شد و در پی آن به سراغ شرکت امریکایی Atmel که تولیدکننده چیپ‌های نیمه‌رسانای ویژه صنایع است رفته و پس از مذاکراتی پیگیرانه برای خرید این شرکت به توافق رسید. در حال حاضر براساس برآوردهای کارشناسان و البته هدف‌گذاری فعالان عرصه نیمه‌رساناها، پیش‌بینی شده است که بازار تراشه‌های نیمه‌هادی ویژه صنایع اتومبیل‌سازی ـ به‌ویژه حوزه اتومبیل‌های الکتریکی و خودروهای هوشمند و خودران ـ تا سال 2019 میلادی یعنی در مدت 4 سال آینده تبدیل به بازاری حداقل 40میلیارد دلاری با میانگین نرخ رشد سالانه حدود 6درصد شود.

     


    این‌پیش‌بینی که به‌وسیله موسسه پژوهشی و معتبر گارتز انجام‌شده به عقیده متخصصان دست‌اندرکار چندان دور از دسترس و رویاگونه به نظر نمی‌رسد، چراکه در امسال میلادی که آخرین روزها و هفته‌های آن را سپری می‌کنیم، براساس گزارش‌های مقدماتی ارزش کل بازار جهانی تراشه‌های نیمه‌رسانا در تمام کشورهای دنیا به 337 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است، آنهم در شرایطی که نوعی کم‌تحرکی یا رکود نسبی برای این بازار و عرصه‌های صنعتی و اقتصادی مرتبط با آن سایه انداخته بود.
    راینهارد پلاس، مدیر اجرایی شرکت تراشه‌های نیمه‌هادی «Infineon» در گفت‌وگوی خود با رویترز و خطاب به سرمایه‌گذاران می‌گوید: «یک دهه پیش از این اتومبیل‌ها کالاهایی بیشتر کاربردی بودند تا تجملی و جلب نظرکننده اما اکنون هستند. در حال حاضر، شرکت آلمانی Infineon در کنار شرکت هلندی DutchNXP و شرکت فرانسوی- آلمانی «اس. تی. میکروالکترونیک»، بزرگترین تولیدکنندگان چیپ‌های الکترونیکی نیمه‌رسانا در قاره اروپا هستند و در میان این 3، تراشه‌ساز آلمانی بیش از دو شرکت دیگر، توجه و تمرکز خود را معطوف به حیطه تجهیزات الکترونیکی موردنیاز صنایع خودروسازی کرده و برای آن که معیار مشخصی به منظور پیشبرد اهدافش در بازار تولید اتومبیل داشته باشد، رشد مداوم 8درصدی در هر سال را برای فعالیت‌های خود در یک دهه آینده هدف‌گذاری کرده است.
    در گستره بین‌المللی، اگر تراشه‌ساز ژاپنی «رنسانس» را نیز به جمع 3 شرکت اروپایی اشاره شده، اضافه کنیم، در واقع 4 شرکت بزرگ و اصلی تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان را گردهم آورده‌ایم و این 4 تراشه‌ساز مطرح دنیا با صرف بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌ها و دانش و تخصص‌شان در حوزه اتومبیل‌سازی روز جهان، براساس گزارش‌های مالی بین‌المللی حدود 50درصد از کل درآمد جهانی تولید و عرضه تراشه‌های الکترونیکی ویژه اتومبیل‌های تولیدشده متکی به فناوری‌های پیشرفته مانند اتومبیل‌های خودران و خودروهای برقی را به جیب خودشان واریز می‌کنند. در زمینه تولید تراشه‌های الکترونیکی نیمه‌رسانا ویژه صنایع خودروسازی، شرکت‌های فعال در این حوزه از ابتدای امسال میلادی در مجموع موفق به عقد ده‌ها قرارداد تولید انواع تراشه‌های ویژه اتومبیل شده‌اند که ارزش کل این قراردادها از 125میلیارد دلار فراتر رفته است.
    برندلاکس، یک تحلیلگر متخصص در حوزه فناوری‌های نوین خودرو معتقد است که صنعت خودروسازی حداقل برای 10 تا 15 سال آینده همچنان به‌عنوان یکی از صنایع پراهمیت و با سودآوری بالا که فرصت‌های گوناگون و روبه افزایش در آن برای بسیاری از حوزه‌های تخصصی مرتبط فراهم خواهد شد، باقی می‌ماند.
    در حال حاضر بسیاری از اتومبیل‌های تولید خودروسازان معتبر و به‌ویژه اتومبیل‌های اسپرت و لوکس، بیش از 100 نقطه مجزای کنترل الکترونیکی مربوط به عملکرد سیستم‌های مختلف در درون خود دارند که هر یک از آنها باید به‌صورت جداگانه به سیستم‌های مشخص مدیریت عملکرد هر بخش متصل شده و ارتباط برقرار کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو