فونیکسریمکسبهتام

فناوریهای خاص در خودروهای فردا

عصر خودرو- طراحی‌های جذاب و در عین حال با رویکرد اقتصادی، افزایش روز‌افزون ایمنی خودروها، تنوع محصولات و موارد مشابه دیگر را می‌توان نتیجه تلاش‌های این واحدها در خودروسازی‌های بزرگ دنیا دانست.

فناوریهای خاص در خودروهای فردا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران، واحدهای تحقیق و توسعه خودروسازان را می‌توان از جمله پرکارترین بخش‌های این صنعت به شمار آورد. بازار رقابتی خودروسازی در دنیا، اجازه حیات را از شرکت‌هایی که حرف جدیدی برای گفتن در زمینه ارتقای کیفیت محصول خود ندارند، نخواهند داد.

    طراحی‌های جذاب و در عین حال با رویکرد اقتصادی، افزایش روز‌افزون ایمنی خودروها، تنوع محصولات و موارد مشابه دیگر را می‌توان نتیجه تلاش‌های این واحدها در خودروسازی‌های بزرگ دنیا دانست.

    در سالی که روزهای انتهایی آن سپری می‌شود، چندین فن‌آوری جدید در دنیای خودروسازان معرفی شد. در این یادداشت 10 فن آوری برتر و یا به عبارت بهتر جذاب‌تر دنیا که در سال‌های آینده در خودروها استفاده می‌شوند، معرفی شده‌اند.

    این غیر از تلاش خودروسازان برای تبدیل 50 درصد از تولیدات خود به انواع هیبریدی تا سال 2040 است. اتفاقی که با ساخت بدنه خودروها از جنس پلیمر و رزین ‌کربن، که قابلیت تبدیل انرژی خورشید به الکتریسیته و ذخیره آن را دارد، به حقیقت خواهد پیوست.

    صندلی مجهز به سیستم تهویه مطبوع

    سال 2014 کمپانی مرسدس بنز فن‌آوری صندلی گرم و دارای ماساژور ارتقا یافته‌ای را معرفی و بر روی مدل‌های سری S تولیدی خود نصب نمود. حال نوبت جنرال موتورز است تا صندلی دارای تهویه مطبوعی را به مشتریان خود تقدیم کند که می‌تواند تمامی بدن سرنشینان را خنک نگه دارد.

    این صندلی علاوه بر آن‌که در درون خود  امکان گردش هوای خنک را دارد، دارای روکشی است که انتقال و جابه‌جایی هوا را به سادگی مهیا می‌سازد. کادیلاک SRX نخستین خودرو تولیدی جنرال موتورز خواهد بود که به این فن‌آوری ارتقا یافته مجهز خواهد شد.

    فن‌آوری شناسایی تابلوهای راهنمایی

    از سال 2008 دو شرکت مرسدس بنز و آئودی از فن‌آوری شناسایی تابلوهای محدودیت سرعت در خودروهای خود استفاده کردند. این فن‌آوری با افزودن قابلیت شناسایی تابلوهای "مدرسه نزدیک است" و "انحراف به چپ و راست" تکامل یافت. این فن‌آوری که توسط شرکت‌های موبایل‌ای و کانتینتتال‌ای‌جی توسعه یافته بود به تی‌اس‌آر معروف شد.

    با توجه به بهره‌گیری بسیاری از کشورها از تابلوهای متغیر جاده‌ای، متولیان ایجاد و توسعه این فن‌آوری قابلیت بهره‌گیری از ماهواره‌ها در تعیین محدودیت‌های رانندگی در جاده را به سیستم خود اضافه کرده‌اند. به عبارتی این شرکت‌ها قابلیت تی‌اس‌آر را با امکانات ناوبری ادغام کرده‌اند. بدین ترتیب راننده از محدودیت‌های موقتی و دایم، در طول کل مسیر خود، مطلع خواهد بود.

    قدرت شناسایی عابر پیاده در شب

    جنرال موتورز از سال 2000 بر روی برخی از مدل‌های کادیلاک امکاناتی را نصب کرده است که می‌تواند حضور عابر پیاده را در مسیر حرکت خودرو تشخیص و اعلام کند. مرسدس بنز از سال 2005 از امکانات مشابهی در تولیدات خود بهره برد.

    این خودرو ساز از سال 2010 با ارتقای نمونه قبلی این فن‌آوری، امکان نمایش عابران و فاصله‌ آن‌ها از خودرو را بر روی نمایشگر داخل کابین مها کرد. سری S و E این خودروها دارای این امکانات بوده‌اند.

    حال ولوو توانسته‌اند این فن‌آوری را ارتقا داده و سایر اجسام متحرک، هم‌چون دوچرخه و موتور‌سیکلت‌ها مقابل را نیز با استفاده از چراغ‌های ساطع کننده نور معمولی تقویت شده و یا مادن قرمز مشخص و به راننده اعلام کند.

    نمایش اطلاعات بر روی شیشه

    مدل‌هایی از خودرو به بازار عرضه شده‌اند که در آن‌ها نمایشگرها از پشت فرمان به شیشه مقابل راننده انتقال داده‌ شده است.

    این نوآوری می‌تواند دسترسی راننده به اطلاعات خودرو را تسهیل کند. حال بی‌ام‌دبلیو با ارتقای این قابلیت، امکان نمایش نقایص خودرو و نحوه رفع آن‌ها، نمایش مسیر بهینه به راننده و زمان تعویض خطوط را نیز مهیا کرده است.

    چراغ‌های لیزری هوشمند

    این فن‌آوری چندان نوین نیز محسوب نمی‌شود. مرسدس بنز، آئودی و مزدا چند سالی است که از لامپ‌های لیزری که برای راننده مقابل ایجاد مزاحمت نمی‌کنند بهره می‌گیرند. کارکرد این لامپ‌ها به گونه‌ای است که با ایجاد نواحی سایه در مقابل و یا پشت اتومبیل‌های پیش رو از رسیده تشعشعات خیره کننده به ایشان جلوگیری می‌کند.

    تفاوت نسل نوین این فن‌آوری با نسخه‌های پیشین، حذف لامپ‌های ال‌ای‌دی از چراغ‌های جلو و عقب، تجهیز آن‌ها به موتورهای تنظیم شدت و جهت نور و ایجاد منطقه سایه است.

    کروز کنترل تطبیقی

    در اتومبیل‌های متوسط به بالای امروزی سیستم کروز کنترل وجود دارد. این سیستم با کنترل دریچه گاز باعث یکنواختی سرعت در مسیر خواهد شد. سیستم مکمل کروز کنترل در زمانی که مانعی در جلو خودرو وجود داشته باشد از سرعت خواهد کاست.

    در نسل تکامل یافته کروز کنترل، فرمان نیز در اختیار سیستم هوشمند خودور است. بدین ترتیب که در صورت وجود مانعی در مسیر مستقیم ابتدا خودور با تحلیل اطلاعات رادار و سنسوردهای پیرامونی خط حرکت را تغییر و در غیر این صورت از سرعت خواهد کاست.

    سیستم ترمز هوشمند

    با توسعه این فن‌آوری، که نتیجه استفاده هم‌زمان از سنسورهای مختلف، رادار، دوربین فیلم‌برداری، اولتراسونیک و فن‌آوری مدرن تعیین موقعیت جغرافیایی است، در زمان بروز بحران خودرو به صورت خودکار متوقف خواهد شد.

    هم‌زمان کمربندهای اتومبیل محکم‌تر شده و هشدار به رانندگان پشت سر صادر خواهد شد.

    تجهیز خودرو با وسایل ارتباطاتی

    فورد در حال آزمایش سیستمی است که با به کار گیری آن امکان تعیین فاصله بین خودروها، سرعت و جهت حرکت آن‌ها، ارتباط پیوسته میان رانندگان و اشتراک‌گذاری اطلاعات مهیا می‌شود.
    این سامانه با استفاده از سیگنال‌های بی‌سیم طراحی شده است. مدل پیشرفته این سامانه با نام V2V در مراحل آزمایشی توانسته است به‌طور چشم‌گیری ایمنی خودرو را افزایش دهد.

    دوربین های دیجیتال پیشرفته خودرو

    با توسعه، و حتی اجباری شدن به کارگیری دوربین‌های دید عقب در برخی کشورها، حال نوبت استفاده و ارتقای دوربین‌های جلویی است.
    این دوربین‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که تصویری واضح و 180 درجه‌ای از جلوی خودرو در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این ابزار راننده را در شناسی خطرات در نقاط کور یاری خواهد کرد.

    اتومبیل خودران

    سباستین ترون، از مهندسان گوگل را می‌توان اولین سازنده اتومبیل خود راننده دانست. وی در سال 2012، فن‌آوری خود را که بر روی یک دستگاه تویوتا پیاده شده بد رو نمایی و ثبت داد.
    دانشمندان امیدوارند تا در دهه آتی میلادی این مدل از خودروها تکامل یافته و در جاده‌ها استفاده شوند.

     

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو