فونیکسریمکسبهتام

برنامه های صمت برای افزایش کیفیت خودرو داخلی

عصر خودرو- مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم باید برای کیفیت خودرو هم فکر می شد تا امروز شاهد نارضایتی در بازار داخلی از پایین بودن کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.

برنامه های صمت برای افزایش کیفیت خودرو داخلی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، امیرحسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از اهمیت تولید خودرو در اقتصاد کشور گفته و افزود: «وقتی راجع به رشته خاصی از صنعت صحبت و بحث زیاد می شود، نشان از درجه اهمیت خاص آن صنعت دارد. »

    وی اظهار کرد: «با توجه به اینکه صنعت خودرو با 60 صنعت بالادستی و پایین دستی در ارتباط است نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. هر تغییری در وضعیت تولید خودرو خیلی زود در سطح جامعه تاثیر خود را نشان می دهد.»

    به گفته وی در هر حوزه ای چه تجاری، چه صنعتی و چه اجتماعی صحبت می کنیم رد پایی از صنعت خودرو را می بینیم.

    قناتی معتقد است: «خودروسازی صنعتی است که اینرسی سنگینی دارد، علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه که صاحب اصلی برند و تکنولوژی تولید خودرو نیستند و به نوعی با استفاده از تکنولوژی و برند کشورهای پیشرفته در این صنعت وارد تعامل و همکاری می شوند . مانند کشور ما که از زمانی که با کشورهای دیگر شروع به همکاری کرد خودروسازی شکل صنعتی تری به خود گرفت.»

    وی ادامه داد: « در حوزه خودرو اگر مباحث مربوط به کیفیت با دقت رعایت نشود هم به رکود بازار دامن می زند و هم به نقطه بن بستی می رسیم که تولید توجیه منطقی و اقتصادی خود را ازدست می دهد.»

    قناتی با اشاره به شرایطی که بعد از وضع تحریم های بین المللی برای خودروسازان داخلی به وجود آمد گفت: «مشکلاتی از قبیل کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار از یک سو و اینکه ما در بحث تکنولوژی همچنان وابسته به شرکت های خارجی بودیم از سوی دیگر ضرباتی به این صنعت زد که اثراتش در آن مقطع دیده نشد که الان داریم می بینیم.»

    وی تاکید کرد: «در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم صنعت خودرو هم تولید خوبی داشت. شاید اگر در همان سال ها به کیفیت هم فکر می شد و برنامه ریزی های لازم برای افزایش کیفیت و تنوع و توسعه محصول با برندهای جدید انجام می شد هم اکنون شاهد نارضایتی در بازار داخلی و کاهش کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.»

    مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: «از سال 92 که بحث تدوین سند استراتژی صنعت خودرو نهایی و در وزارتخانه ابلاغ شد. بحث اصلی این سند این بود که ما باید جایگاه صنعت خودروی کشور را از لحاظ کیفیت و کمیت در منطقه و در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا دهیم.»

    وی با ذکر مثالی ادامه داد: «وقتی می خواهیم 3 میلیون خودرو تولید کنیم که حداقل یک سوم آن را صادر کنیم باید در نظر داشته باشیم که اگر این خودروهای با استاندارد و کیفیت روز تولید نشود امکان رقابت وجود نداشته و این جایگاه حفظ نخواهد شد.»

    وی گفت: «همان زمان برنامه اهداف کیفی را مشخص کردیم که سطح ارتقاء کیفی با در نظر گرفتن سطح ارتقاء بازارهای بین المللی باید چه زاویه ای داشته باشد.»

    وی در پایان با اشاره به نارضایتی های مشتریان از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: «شاید بتوان گفت شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده است بخشی از آن مربوط به این است که روند پیشرفت تولید و ارتقاء کیفی با شیب انتظارات مردم و مشتریان همخوانی نداشت. البته معمولا همینطور است که شیب انتظارات مشتری معمولا سریعتر افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه با تعرفه 40 درصد خودروهای خارجی هم وارد می شود ومردم با امکانات این خودروها آشنا شده اند و همان توقع را از خودروساز داخلی دارند.»

    وی تاکید کرد: «در این راستا برنامه هایی تدوین شد در وزارتخانه و سخت گیری های در حوزه کیفیت انجام شده است که سعی بر این است که میزان اختلاف کیفیت خودروها با سطح انتظارات مشتری کاهش پیدا کند تا شاهد بازگشت اعتماد مشتریان داخلی به بازار خودرو باشیم.»

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو