فونیکسریمکسبهتام

ضرورت فرهنگ‌سازی در ترافیک

عصر خودرو- امروزه ترافیک در کلانشهرها با زندگی شهروندان عجین شده و یکی از مسائل اساسی و پیچیده در حوزه مدیریت شهری و مهندسی ترافیک است.

ضرورت فرهنگ‌سازی در ترافیک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، نبود آموزش همگانی فرهنگ صحیح رانندگی، نقض قوانین راهنمایی و رانندگی، نبود جامعه‌پذیری الگوهای صحیح رفتار ترافیکی، نبود نظارت دقیق بر رفتارهای ترافیکی و در برخی موارد، ضعف دستگاه‌های اجرایی، بیانگر آن است که این معضل اجتماعی و شهری در جامعه ایران به‌ویژه در کلانشهرها پیامدهای نامناسبی ایجاد می‌کند.
    نقش خانواده‌ها در آموزش فرهنگ شهروندی و آموزش الگوهای صحیح رفتار ترافیکی و رانندگی و رعایت قوانین ترافیکی به فرزندان در نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیک بسیار موثر است. در حقیقت بخشی از شکل‌گیری نگرش و شخصیت کودکان در زمینه آموزش‌های شهروندی، از جمله رعایت فرهنگ ترافیک، باید جزو کارکردهای امروزی خانواده‌ها باشد. آموزش شهروندی یکی از مباحث مهم و جدی در کشور است که باید از دوران قبل از مقطع ابتدایی در سازمان‌های متولی آموزش شروع شود و یک همکاری سیستماتیک و تعریف شده بین‌بخشی به‌وسیله تمام نهادها و ادارات دولتی و خصوصی مرتبط در این زمینه ضرورت دارد.


    یکی از رفتارهای اجتماعی که از آن به عنوان نشانه شخصیت و تربیت خانوادگی افراد یاد می‌شود، فرهنگ ترافیک است. رعایت حقوق شهروندان، توجه به قوانین و مقررات، نظارت و کنترل وسیله نقلیه 3 محور اصلی در فرهنگ‌سازی ترافیک است. ترافیک و حمل‌ونقل شهری یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است، این مسئله مدیریت شهری و ترافیکی را به چاره‌جویی انداخته و ضرورت آموزش و ارتقای سطح فرهنگ ترافیک از کودکی تا بزرگسالی را نمایان کرده است. این آموزش و فرهنگ‌سازی بیش از هر چیز برای سازگاری شهروندان جامعه با محیط زندگی است، هرچه آموزش و فرهنگ‌سازی الگوهای صحیح رانندگی و ترافیک هدفمند و مستمر باشد و از زمان شکل‌گیری شخصیت و پرورش آن در خانواده آغاز شده باشد و در سال‌های بعد از سوی نهادهای رسمی مانند آموزش و پرورش، رسانه‌ها، گروه‌های همسال و مدرسه تقویت و تکمیل شود، فرهنگ ترافیک از سوی شهروندان بیشتر رعایت می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو