فونیکسریمکسبهتام

این جاده وسط مهمترین پایگاه باستان‌شناسی ایران کشیده می شود

عصر خودرو- ساخت بزرگراه چرم شهر ورامین -قزوین که از بخش مهمی از حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران عبور می کند پیش از انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی و صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از مدتی پیش شروع شده است.

این جاده وسط مهمترین پایگاه باستان‌شناسی ایران کشیده می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ سیامک سرلک باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی گفت: اجرای پروژه های عمرانی به منظور توسعه زیر بنای اقتصادی -صنعتی کشور از آن دسته اقداماتی است که هیچ کسی مخالف آن نیست اما اینکه مجریان طرح ها به باستان شناسان این فرصت را بدهند که مطالعات فرهنگی -تاریخی را قبل از اجرایی شدن طرح ها به انجام رسانند یک خواسته قانونی است.

    سرلک با اشاره به مصوبات قانونی در ارتباط با اجرای پروژه های عمرانی گفت: بزرگراه چرم شهر به قزوین ، از محدوده ای عبور می کند که از منظر مطالعات باستان شناختی به "حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران "موسوم است و از اهمیت بسیار زیادی ، بویژه در رابطه با مطالعات پیش از تاریخی کشور برخوردار است.

    او با اشاره به مشاهداتش از مراحل اولیه ساخت بزرگراه در تیرماه سال جاری گفت :در آن زمان مسئولیت بررسی انتقال فرآورده های نفتی نایین -کاشان -قم به شهر ری به من واگذار شده بود که انتهای مسیر انتقال نفت، طبق نقشه ارایه شده توسط شرکت ملی نفت از همین محدوده عبور می کرد و در واقع با بزرگراه در دست ساخت کنونی تقاطع داشت.

    سرلک تأکید کرد: هنگام روبرو شدن با این امر بلافاصله موضوع را پیگیری وبه این نکته پی بردیم که بر خلاف ضوابط قانونی هیچ اطلاعی به پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، داده نشده و حالا می بینیم این طرح نه تنها در مرحله امکان سنجی و مطالعات اولیه قرار ندارد بلکه چند کیلومتر آن نیز ساخته شده است .

    مخالف اجرای پروژه های عمرانی نیستیم

    حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این رابطه گفت: مخالف اجرای پروژه های عمرانی نیستیم، تمامی مجریان طرح های عمرانی پیش از شروع به کار باید از پژوهشکده باستان شناسی استعلام دریافت کنند.

    چوبک افزود: هم اکنون در حال انجام مکاتبات اداری با مدیریت بزرگراه های کشور هستیم و از آنها خواستیم نقشه پروژه را ارسال کنند.

    رییس پژوهشکده باستان شناسی همچنین تاکید کرد که ما مخالف ساخت و اجرای هیچگونه پروژه عمرانی نیستیم و نگرانی ما تنها از بین رفتن میراث فرهنگی ارزشمندی است که ممکن است در مسیر اجرای پروژه های مختلف وجود داشته باشد و قطعا مسئولان سایر ارگانها از جمله وزارت راه و شهرسازی نیز این نگرانی را دارند.

    او با اشاره به اینکه ظاهرا زیرسازی چندکیلومتر از این بزرگراه صورت گرفته است افزود:بدیهی است که در صورت همکاری شرکت ساخت و توسعه آزادراههای کشور می توان نسبت به مکان سنجی ، مطالعات باستان شناسی و نجات بخشی احتمالی بقیه بزرگراه ها اقدام کرد.

    بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی " میراث فرهنگی" در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی ومکان یابی پروژه های یاد شده نتایج مطالعات میراث فرهنگی را رعایت کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو