فونیکسریمکسبهتام

کیا سورنتو دست دوم بخریم یا هایما S۷ صفر کیلومتر؟

پارادوکس بلوک شرق!

عصر خودرو: این روزها با در دست داشتن ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان پول نقد برای خرید یک خودروی شاسی‌بلند، انتخاب‌های نسبتا گسترده در بازار خودروهای دست‌دوم و البته گزینه‌های وسوسه‌برانگیز عمدتا چینی پیش روی شما قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم از بین هر یک از این دو دسته یک سوگولی انتخاب کنیم، بدون‌شک کیا سورنتو با قابلیت آفرود مناسب، پیشرانه قدرتمند، ظاهر قابل قبول و از همه مهم‌تر خدمات پس از فروش مناسب از زمره خودروهای دست‌دوم و هایما S۷، محصول جدید ایران‌خودرو بیش از هر گزینه دیگری به شما چشمک می‌زند! دو خودرو با بازاری یکسان که در دو دنیای متفاوت سیر می‌کنند!

پارادوکس بلوک شرق!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰
  • پارادوکس بلوک شرق!
  • پارادوکس بلوک شرق!
  • پارادوکس بلوک شرق!
  • پارادوکس بلوک شرق!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هایما در سال 1992 به عنوان جوینت‌ونچری بین مزدا و دولت چین در منطقه‌ هاینان تاسیس شد و در سال 2006 سهم مزدا توسط گروه خودروسازی FAW خریداری شد اما تکنولوژی محصولات مزدا هنوز هم در تولیدات هایما به چشم می‌خورند و هنوز نیز شاهد همکاری تکنولوژیک بین این شرکت چینی و مزدا هستیم. هایما با فروش سالانه بیش از 200 هزار دستگاه خودرو در بازار چین و برخی بازارهای جهانی (و اخیرا ایران)، تا‌کنون 3 خودرو شاسی‌بلند تحت نام‌های S5، 7 و S7 به خریداران عرضه کرده ‌و بر اساس آخرین آمار فروش خودرو در چین تنها مدل S5 در بین 100 شاسی‌بلند پرفروش این کشور حضور دارد. تولید مدل هایما 7 به اتمام رسیده و مدل S7 جایگزین این شاسی‌بلند در سبد محصولات هایما شده است. محصولی که در سبد ایران خودرو قرار گرفته، بهترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلند این خودروساز محسوب می‌شود؛ خودرویی با ابعاد یک کراس‌اوور سایز متوسط که به لطف مدیریت FAW به عنوان یکی از معقول‌ترین خودروسازان چینی، ظاهری متناسب و به دور از اغراق‌های همیشگی عمده محصولات چینی دارد. با توجه به جثه معقول این خودرو که یک سر و گردن از دیگر شاسی‌بلندهای چینی این قیمتی بازار همچون ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60 بزرگ‌تر است، هایما تا حدودی دوست‌داشتنی‌تر از دیگر کراس‌اوورهای هموطنش به نظر می‌رسد اما اگر بخواهیم رقیب سرسخت کُره‌ای در بازار دست دوم را جلو بکشیم، S7 چه حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت؟!

  کُره‌ای محافظه‌کار اما دوست‌داشتنی!
پیش از اینکه واردات خودرو به بازار ایران برای بار دیگر و در اواسط و اواخر دهه 80 شمسی آزاد شود، «پراید» تنها محصولی از کیا موتورز کُره جنوبی بود که به وفور در سطح خیابان‌های کشور دیده می‌شد! اما با توجه به گشایش نمایندگی‌های انحصاری برندهای مختلف خودروسازی در سطح کشور و همچنین بیشتر خو گرفتن مصرف‌کنندگان با خودروهای اصطلاحا خارجی یا وارداتی، طیف نوپای محصولات مجموعه در حال پیشرفت هیوندای-کیا به بازار ایران راه پیدا کرد. سورنتو، اسپورتیج و سراتو نخستین محصولاتی از کیا موتورز کُره جنوبی بودند که در اواسط سال 2007 میلادی توسط اطلس خودرو به بازار ایران رسیدند و در شرایطی که هنوز چندان تنوعی در بازار خودروهای شاسی بلند وارداتی وجود نداشت، سورنتو و سانتافه بازار خوبی برای خود دست و پا کرده بودند. البته افرادی که به دنبال ظاهر شکیل و مدرن‌تر بودند، سانتافه و خریدارانی که به پیشرانه و قدرت و کشش اهمیت می‌دادند نیز سورنتو را انتخاب می‌کردند. سورنتویی که در آن سال‌ها به بازار ایران راه پیدا کرد، در واقع نسل نخست این خودرو است که در سال 2002 میلادی معرفی شد و از 2003 به بازار جهانی راه یافت و تنها 5/2 سال در بازار خودروی ایران دوام آورد تا نسخه XM آن معرفی و عرضه شد؛ خودرویی در کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط و بر پایه پلت‌فرمی مشترک با هیوندای تراکان (که به اشتباه برخی بر این عقیده‌اند که سورنتوی 2008 و سانتافه همان سال از پلت‌فرمی یکسان برخوردارند!) که چهره‌ای ساده و در عین حال شکیل دارد و اگر قصد خرید نمونه‌ای از آن را داشته باشید، در وضعیت کنونی بازار خودرو می‌بایست از حدود 75 الی 100 میلیون تومان برای مدل‌های 2008 و 2009 هزینه کنید.

  بیرون از کابین، جای بحثی ندارد!
بحث در مورد ظاهر این دو خودرو کمی سلیقه‌ای است و با توجه به اختلاف سن طراحی 10 ساله آنها در حق سورنتو اجحاف می‌شود. هر چند که هر دو خودرو جذاب هستند اما به هر حال سورنتو رنگ و بوی کهنگی گرفته و دیگر به اندازه روزهای اوج خود نظر عابرین را به خود جلب نمی‌کند. طیف رنگی این کُره‌ای دوست‌داشتنی شامل مشکی، نقره‌ای، نوک مدادی، سفید، زرشکی، سبز ارتشی و... می‌شود که در برخی موارد به صورت دو‌رنگ و رکاب و بچه گلگیر و بخش زیرین خاکستری به بازار عرضه شده است. اما اگر خواسته باشید گزینه‌ای خوش‌فروش را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌شود به سراغ نمونه‌های یک رنگ سفید یا نقره‌ای بروید. هایما نیز در حال حاضر با طیف رنگ نسبتا خوبی به دست مشتری می‌رسد که البته طبق عرف بازار ایران، سفید بیشترین میزان ثبت‌نام و فروش را داشته است!

  زیبایی کابین و امکانات بیشتر، این بار در محصول چینی!
هرچند که سورنتو از نظر ابعادی چندان چیزی از سانتافه 7 نفره کم ندارد اما به دلیل فضای کابین محدودتر، کیا موتورز آپشن ردیف صندلی سوم را برای سورنتو در نظر نگرفته بود. این خودرو با تودوزی مشکی و کرمی و طراحی کابین بسیار ساده (که البته این سادگی در نسل‌های بعد هم تکرار شد!) به بازار جهانی عرضه شده است و در داخل کابین آن تنها با امکاناتی همچون کروز کنترل، سانروف دوحالته، شیشه‌های برقی با بالابر اتوماتیک راننده، تنظیم برقی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی‌های تاشوی ردیف دوم، اینترفیس سیستم صوتی، آینه الکتروکرومیک میانی، گرمکن آینه‌های جانبی و ریموت کنترل از جمله مهم‌ترین امکانات کیا سورنتوی نسل اول عرضه شده به بازار ایران است که با توجه به قدمت خودرو، تا حدودی قابل قبول است. در مقابل نیز هایما S7 با قیمتی رقابتی در بازار خودروهای شاسی‌بلند، امکانات رفاهی سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی با صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی، آینه الکتروکرومیک ضد‌نور به همراه نمایش میزان باد تایرها و فاصله عقب تا مانع و آینه‌های جانبی تاشو به همراه گرمکن، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن و تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو (8 حالت برای راننده)، سانروف، سیستم استارت/استاپ و... را به خریدار عرضه می‌کند که در نوع خود قابل تقدیر است! همچنین باید گفت که در داخل هایما S7 شاهد یک دکوراسیون بسیار جذاب‌تر از دیگر خودروهای چینی هستیم که به نظر می‌رسد از محصولات هیوندای الهام گرفته شده باشد.

  دو پیشرانه در حکم دیو و دلبر!
اما مهم‌ترین نقطه قوت سورنتو را می‌توان پیشرانه V6 سری لامبدا این خودرو دانست که با هیوندای آزرا و سوناتا V6 همان دوره مشترک است و حجمی معادل 3.3 لیتر دارد. البته سورنتو در بازار جهانی با گزینه‌های دیگری همچون 2.4 لیتری 4 سیلندر مشترک با سوناتای موجود در ایران، 3.5 لیتری سیگما (که ارتباطی با پیشرانه 3.5 لیتری سانتافه فیس‌لیفت 2011 ندارد)، 3.8 لیتری لامبدا (شبیه به چیزی که در وراکروز داریم) و در نهایت 2.5 لیتری دیزل نیز عرضه شده است که اطلس خودرو بهترین و هوشمندانه‌ترین گزینه را برای بازار ایران در نظر گرفت. این موتور 3.3 لیتری V6 قادر به تولید نهایت قدرت 242 اسب بخار و گشتاور 313 نیوتن‌متری است که با بهره‌گیری از یک جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک و انتقال قدرت به هر دو محور، قادر به ثبت رکورد شتاب صفر تا 100 حدود 9 ثانیه خواهد بود. این پیشرانه در صورت انجام به‌‌موقع سرویس‌ها و همچنین مدارا و دوری از فشار بیش از حد به موتور و مجموعه انتقال قدرت، عمر مفید نسبتا خوب و راضی‌کننده‌ای خواهد داشت. هر‌چند که در بسیاری از موارد، ضعف جعبه دنده و بروز ایراد اساسی در سیستم تعویض دنده این خودرو و دیگر محصولات هیوندای/کیا 3.3 لیتری گزارش شده است. اما هایما S7 با یک پیشرانه و دو نوع جبه دنده به خریداران عرضه می‌شود. این موتور که با کد HM484Q شناخته می‌شود، حجمی معادل 2 لیتر داشته و از 4 سوپاپ در هر سیلندر به همراه تکنولوژی باز و بست زمان متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد که این مجموعه قادر به تولید 148 اسب بخار نهایت قدرت و گشتاور 180 نیوتن‌متری خواهد بود. دو نوع جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دنده‌ای نیز برای این خودرو قابل انتخاب است که نمونه خودکار مصرف سوختی در حدود یک لیتر (سیکل ترکیبی) بالاتر دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو