فونیکسریمکسبهتام

فناوری‌هایی که رواج آنها در خودروهای فردا شما را هیجان‌زده خواهد کرد

فناوری بی‌سیم، ارتباط خودروها و جذب انرژی خورشید از بدنه

عصر خودرو- با تحقق پیدا کردن فناوری‌های نوین و پیشرفته که پایداری لازم را نیز داشته باشند و از مسیر تحقیق و پژوهش مبتنی بر علم و دانش، حاصل شده و بسط و توسعه پیدا کنند.

فناوری بی‌سیم، ارتباط خودروها و جذب انرژی خورشید از بدنه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بی‌تردید می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که نسل‌ها و مدل‌های آتی وسایل نقلیه به امکانات و قابلیت‌های چشمگیر و خیره‌کننده‌ای مجهز و با آنها آراسته خواهند شد که امنیت مداوم و پایدار را در جاده‌ها و معابر شهری و بین شهری برای ما به ارمغان خواهند آورد؛ بدون اینکه شادی و نشاط ما به عنوان سرنشینان وسایل نقلیه به مخاطره افتاده و به آن لطمه‌ای وارد شود.
    در حال حاضر فقط می‌توانیم با رصد کردن و پیگیری مداوم آخرین تحولات و پیشرفت‌های مربوط به این فناوری‌های وسایل نقلیه که بدون شک می‌توانند در آینده‌ای نزدیک در اختیار ما و در دسترس همگان قرار گیرد، به انتظار نوآوری‌های گوناگونی باشیم که در سال‌های اخیر به طور مداوم و بی‌وقفه شاهد شکوفایی و تحقق پیدا کردن جنبه‌های مختلف آن بوده‌ایم.
    فناوری‌های بی‌سیم درون خودرو در رابطه با فناوری‌های مربوط به ارتباط بی‌سیم(wireless) ویژه وسایل نقلیه و به طور مشخص در اتومبیل‌های سواری پیشرفته امروزی، در حال حاضر می‌توانیم تجلی پیشگامان این عرصه از فناوری‌های فوق مدرن را به صورت عینی و واقعی در سوپراتومبیل‌های لوکس کنونی مشاهده کنیم. فناوری‌هایی نظیر حسگرهای هوشمند پیرامون و (به‌ویژه) عقب اتومبیل‌ها که در صورت نزدیک شدن بیش از اندازه خودرو به هر مانع یا هر نوع جسم و شی خارجی که در میدان دید راننده نباشند، به وسیله تجهیزات صوتی و نوری، هشدار لازم را به راننده خودرو می‌دهد تا از برخورد یا زیر گرفتن آن مانع و جسم خارجی ـ که حتی می‌تواند کودک یا جانداری کوچک باشد ـ به وسیله خودرو جلوگیری کند یا فناوری‌های ارتباطات از طریق بلوتوث که به راننده وسیله نقلیه این امکان را می‌دهد بدون پرت شدن حواس وی از مسیری که طی می‌کند و بی‌آنکه از تمرکز وی بر رانندگی خودرو کاسته شود، پاسخگوی تماس‌های تلفنی که با وی برقرار می‌شود، باشد.
    شکی نیست که در آینده نزدیک امکان دسترسی به این نوع قابلیت‌های برقراری ارتباط از طریق فناوری‌های بی‌سیم و سایر فناوری‌های بالقوه و پیشرفته مشابه و نظایر آن تبدیل به یکی از ویژگی‌های استاندارد و فراگیر هر خودرو در سال‌های آینده خواهد شد، حتی در خودروهای سطح پایین‌تر و نه آنچنان لوکس که تنها در اختیار گروه یا قشری خاص باشد.
    در واقع هم‌اکنون نیز شرکت جنرال‌موتورز در حال آزمایش ظرفیت‌های بالقوه فناوری‌های خود در زمینه امکان دسترسی فراگیر خودروهای تولیدی‌اش به شبکه جهانی اینترنت در راستای افزایش آسایش و امکانات درون خودرو به‌ویژه دسترسی به اینترنت از طریق به اشتراک‌گذاری شبکه وای‌فای در میان سایر امکانات و تجهیزات در دسترس سرنشینان داخل خودرو است.


    ارتباطات خودرو با خودرو
    با بکارگیری سیگنال‌های ارتباطی وایرلس، تعدادی از شرکت‌های خودروساز از جمله فوردموتور در حال آزمایش امکان برقراری ارتباط اتومبیل‌هایش با سایر وسایل نقلیه در حرکت به منظور کاهش دادن و به حداقل رساندن تصادفات جاده‌ای است، اگر نمی‌توان وقوع این قبیل حوادث را از میان برد. در این سیستم، هر وسیله نقلیه قادر خواهد بود اطلاعات ضروری و قابل استفاده برای سایر خودروها به‌ویژه خودروهایی که در اطراف یا نزدیکی آن در تردد هستند به صورت آنی و بدون‌درنگ ارسال کرده تا آنها بتوانند براساس آن داده‌ها، مسیر حرکت خود را به‌درستی و با سرعت مناسب تعیین کرده و در صورت لزوم، جهت یا سرعت حرکت خود را تغییر دهند و به‌ویژه هنگام وقوع تصادفات جاده‌ای، بتوانند موقعیت و فاصله خود را با اتومبیل‌های اطراف تنظیم و هماهنگ کنند.


    انرژی خورشیدی از طریق پنل‌های بدنه
    عصر خودروهای الکتریکی- به‌عنوان خودروهای سبز و بدون هرگونه مواد آلاینده زیست‌محیطی- در افق پیش‌روی ما قرار دارد اما در حال حاضر در مسیر پیش‌روی ما برای رسیدن به این افق نه‌چندان دور از دسترس یک مانع اساسی وجود دارد و آن سنگینی و بزرگی باتری‌های مورداستفاده در این خودروهای الکتریکی است که به‌عنوان تنها ضعف کنونی این نوع وسایل نقلیه مانع از فراگیرتر شدن آنها و امکان تولید انبوه آن به وسیله خودروسازان شده است. در همین راستا اکنون خودروسازان در حال انجام آزمایش‌هایی روی فناوری پنل‌های خورشیدی تعبیه شده در بدنه خودروها هستند که قابلیت جذب انرژی خورشیدی و ذخیره آن در مخازن یا همان باتری‌های خودرو را داشته باشد. در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب، تا حد بسیار قابل‌توجهی از وزن نهایی خودروهای الکتریکی و هیبریدی کاسته خواهد شد و هنگامی که این فناوری به نتیجه نهایی موردنظر پژوهشگران و دانشمندان نائل شده و بتواند خواسته‌های مشتریان بالقوه بازار خودرو را تامین کند، به‌طور قطع می‌توان آن را دستیابی به موفقیتی بزرگ ارزیابی کرد.
    آیا از اینکه این فناوری‌های اشاره شده در گزارش پیش‌روی شما به صورت بالقوه می‌توانند بخشی جدایی‌ناپذیر از امکانات و تجهیزات خودروها در سال‌های آینده باشند، هیجان‌زده شده‌اید؟ نوآوری‌هایی مانند چند مورد اشاره شده در این مطلب بی‌تردید صحنه بازی را در صنعت خودروسازی دچار تغییرات اساسی خواهد کرد و به دنبال آن مسیر زندگی ما نیز دستخوش تحولاتی اساسی خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو