فونیکسریمکسبهتام

مدیران عامل شرکت‌های فورد، اوپل و دایملر در نمایشگاه ژنو مطرح کردند

آسیب خطوط تولید خودروسازان درپی تشدید بحران پناهجویان

عصر خودرو- بحران انسانی پناهجویان منطقه خاورمیانه به‌ویژه شهروندان سوریه که مدتی است منجر به مسدود شدن بیشتر مرزها در کشورهای حدفاصل قاره‌های آسیا و اروپا و همچنین مرزهای مشترک کشورهای اروپای شرقی و غربی شده و درحال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین فجایع بشری از زمان جنگ جهانی دوم به این‌سو است

آسیب خطوط تولید خودروسازان درپی تشدید بحران پناهجویان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، پیامدهای منفی و زیانبار دیگری نیز درپی داشته است که شاید در بدو امر پذیرش وجود ارتباط میان این علت و معلول‌ها چندان سهل و آسان نباشد.

    به هر صورت اما در روزهایی که نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو در کشور سوئیس درحال برگزاری است. اخبار و حواشی مربوط به بحران انسانی پناهجویان، این نمایشگاه را نیز بی‌نصیب نگذاشته است و حتی در برخی موارد مانند موضوع این گزارش، به عنوان اخباری اصلی و مهم و البته مرتبط با صنعت خودرو در این گردهم‌آیی خودروسازان، از سوی خبرگزاری‌های مطرح بین‌المللی منتشر و در رسانه‌های جهان انعکاس پیدا می‌کند و اما اصل موضوع که در قالب یک گزارش خبری از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده را در ادامه بخوانید.
    ژنو (رویترز): صنعت خودروسازی که پشت‌گرمی و تکیه آن بر سیستم تولیدات صنعتی است در روزها و هفته‌های اخیر به واسطه سخت‌تر شدن و تشدید کنترل مرزها در قاره اروپا که درپی شدت گرفتن بحران پناهجویان جنگ زده در این منطقه بیشتر و بیشتر شده است، به مرور متحمل آسیب‌های جدی شده و هر روز که می‌گذرد بر حجم و شدت این لطمات و آسیب‌ها افزوده می‌شود.
    به همین دلیل پس از آغاز به‌کار نمایشگاه خودرو ژنو 2016 در سوم مارس جاری، مدیران عامل برخی شرکت‌های مطرح خودروسازی جهان شامل شرکت‌های فورد، اوپل و دایملر که به عنوان شرکت‌کنندگان اصلی در ژنو حضور پیدا کرده بودند، در برنامه‌های جنبی و مصاحبه‌های خبری با نمایندگان رسانه‌ها و خبرگزاری‌های شناخته شده به اتفاق بحران پناهجویان سوری، عراق و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه را به عنوان مشکلی بزرگ و چالشی اساسی که در مسیر فعالیت‌های این خودروسازان قدعلم کرده و آسیب‌های متعددی به آنها وارد کرده است، مطرح کرده و خواستار توجه دولت‌ها و نهادهای مسئول بین‌المللی به این معضل شدند.
    در شرایطی که چشم‌انداز آینده پیش‌رو، احتمال لغو «توافقنامه مسافرت آزاد اروپا(شنگن)» را با هدف مقابله با موج فزاینده پناهجویان آسیب‌دیده و متواری از جنگ- که سیل‌آسا به سوی مرزها و کشورهای اروپایی روانه شده‌اند- به‌عنوان یک پیشنهاد و احتمال قوی به تصویر کشیده است اما دغدغه و نگرانی‌هایی که این موج پناهجویان و کوچ‌کنندگان، برای صنعت خودروسازی اروپا و جهان ایجاد کرده از جنس دیگری است. مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی فورد، دایملر (بنز) و اوپل علت نگرانی‌های‌شان را ناشی از مشکلاتی می‌دانند که این جمعیت عظیم مردم جنگ‌زده با اجتماع‌شان در پشت مرزهای ممالک اروپایی به وجود آورده‌اند زیرا سخت‌گیری‌های دولت‌ها و قوای نظامی و امنیتی آنها در زمینه عبور و مرور زمینی مردم از مرزهای‌شان که هم‌اکنون به نوعی تبدیل به ممنوعیت عبور و مرور از مرز این کشورها شده، در روند تامین تدارکات و تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز بیشتر کارخانه‌های خودروسازی اروپا اختلال و موانع جدی ایجاد کرده است و هر چه این سخت‌گیری‌ها و تنگ‌تر شدن مسیرهای منتهی به مرزهای ممالک اروپایی شدت بیشتری می‌گیرد، مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و بروز اختلال در تامین مایحتاج کارخانه‌های خودروساز در قاره سبز هم تشدید می‌شود.

    وحشت از شکست شنگن
    کارل توماس نومان، مدیرعامل شرکت خودروساز آلمانی اوپل در مصاحبه‌ای که هنگام حضور در نمایشگاه ژنو انجام داد با صراحت تاکید می‌کند: «شکست پیمان شنگن اتحادیه اروپا و لغو احتمالی آن برای ما فاجعه‌ای وحشتناک خواهد بود. شرکت اوپل به شدت نیاز دارد که حمل‌ونقل و ارسال کالاها و قطعات لازم و موردنیاز کارخانه‌هایش در کشورهای آلمان، اسپانیا و لهستان، بریتانیا و ایتالیا بدون کوچکترین مانع و تاخیر و در سریع‌ترین زمان ممکن، به انجام برسد. »
    نومان با اشاره به اینکه حجم عظیمی از عملیات تهیه و ارسال تدارکات و ملزومات موردنیاز به محل کارخانه‌های خودروسازی در بخش‌های جنوبی قاره اروپا انجام می‌شود، خاطرنشان می‌کند که باتوجه به شرایط موجود، هرگونه اختلال و تاخیر در تامین مایحتاج کارخانه‌ها، تاثیر و پیامدهای فوری خود را در خروجی انتهای مسیر (محصولات نهایی خطوط تولید خودرو) نشان خواهد داد.
    پیمان سفرهای آزاد میان کشورهای اروپایی یا همان پیمان «شنگن» که از نظر تاریخی بیش از 30 سال قبل شکل گرفته و تاسیس شده است در حال حاضر 26 عضو رسمی دارد که 22 عضو آن جزو کشورهای اتحادیه اروپا هستند. در ماه‌های اخیر تعدادی از این کشورها در هراس از فروپاشی کل سیستم شنگن اروپا و با هدف قطع روند هجوم پناهجویان و بیشتر از آنها، هجوم کوچ‌کنندگان غیرجنگ‌زده، اقدام به بازتعریف مقررات ورود و خروج اتباع غیراروپایی به کشورهای عضو شنگن و دشوارتر کردن شرایط ورود به این کشورها کرده‌اند که حتی در مواردی تبدیل به ممنوعیت ورود افراد غیراروپایی به کشورهای عضو این پیمان‌نامه شده است.
    شرکت خودروسازی اوپل که اکنون بخش اروپایی شرکت جنرال‌موتورز امریکا محسوب می‌شود، براساس تاکید مدیرعامل آن در نمایشگاه ژنو، به نوبه خود متعهد شده است که در امسال میلادی (2016) فعالیت و سودآوری لازم را داشته باشد.
    شرکت جنرال‌موتورز در سال گذشته در قاره اروپا حتی پیش از پرداخت هزینه‌های فعالیت شاخه‌های اروپایی خود که شامل بهره‌های بانکی و مالیات به مبلغ 800 میلیون دلار می‌شد، زیاندهی خالص را برای سال 2015م ثبت کرده بود، آنهم بعد از زیان خالص یک میلیارد و 400 میلیون دلاری که در پایان سال 2014م برای این شرکت و سهامدارانش حاصل شده بود.
    اما در کنار شرکت اوپل شرکت خودروسازی فورد هم در بخش اروپایی‌اش با مشکلاتی مشابه اوپل روبه‌رو است. برنهارد ماتس، مدیرعامل فورد در آلمان در خلال برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو تاکید کرد که هرگونه محدودیت در فعالیت‌ها و تحرکات مربوط به تامین تدارکات کارخانه تحت‌مدیریتش در مسیرهای مرزی منتهی به آلمان در واقع ایجاد مانعی بزرگ بر سر راه خروجی خطوط تولید کارخانه فورد به‌شمار می‌رود.
    وی گفته است: «ما چندین کارخانه در کشورهای آلمان، رومانی، اسپانیا و انگلیس داریم و تدارکات موردنیاز این کارخانه‌ها برای عرضه به موقعیت آنها براساس برنامه‌ریزی به دقت و سروقت انجام می‌شود. این برنامه‌ها پایه و اساس بهره‌وری خطوط تولید ما در اروپاست و البته هدف ما انجام این امور به همان شکلی است که تا پیش از این ادامه داشته است. »
    دیتر زیچه، مدیرعامل شرکت دایملر (بنز) آلمان نیز در مصاحبه‌های خود در نمایشگاه خودرو ژنو در روزهای اخیر چنین گفته: «شرکت ما تا پیش از این نیز به دلیل تقاضای کمتر برای اتومبیل‌های لوکس، با محدودیت در تولیدات خود مواجه بوده است، اما به هر صورت برای آنکه سیستم خطوط تولید این شرکت دارای عملکرد یکپارچه باشد نیاز داریم قطعات و تجهیزات موردنیاز کارخانه در موعد مقرر به خطوط تولید برسد. » با توجه به این مشکلات و موارد مشابه، رهبران اتحادیه اروپاهفتم مارس(دیروز) با ترکیه و همچنین در اجلاس جهانی مهاجرت گفت‌وگو کردند که در روزهای 18 و 19 مارس برگزار خواهد شد به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط