فونیکسریمکسبهتام

جانشین رئیس پلیس راهور کشور:

۱۴ هزار نفر امسال در سوانح جاده ای جان باختند

عصر خودرو- جانشین رئیس پلس راهور کشور گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۴ هزار و ۱۰۰ نفر در سوانح جاده ای کشته و ۲۶۷ هزار نفر مجروح شدند.

۱۴ هزار نفر امسال در سوانح جاده ای جان باختند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سردار موسی امیری ظهر چهارشنبه در اولین همایش استانی «تروما، عوامل و پیامدهای اجتماعی» که در سالن تربیت معلم شهید رجایی قزوین برگزار شد اظهارداشت: سوانح جاده ای که سالانه هزاران میلیارد تومان خسارت مادی و معنوی به کشور می زند یک موضوع جدی و نگران کننده است که با تغییر رویکرد برای حل آن باید اقدام کرد.

    امیری بیان کرد: بررسی های دهه اخیر نشان می دهد از سال 1384 تا  پایان سال گذشته متاسفانه 221 هزار نفر در کشور جان خود را از دست داده اند و دو میلیون و 900 هزار نفر مجروح و مصدوم شده اند که این خسارتها جبران ناپذیر است.

    وی اظهارداشت: در مدت 10 ماهه امسال بر اساس آمار پزشکی قانونی 14 هزار و 100 نفر در مناطق مختلف کشور در سوانح جاده ای جان خود را از دست دادند و 267 هزار نفر نیز مجروح و مصدوم شدند.

    جانشین راهور گفت: در همین مدت فقط در استان قزوین 318 نفر در سوانح جاده ای کشته شدند و 4600 نفر مجروح و مصدوم شدند که با این آمارهای تکان دهنده باید بیدار شویم و این خسارتها را جدی بگیریم.

    امیری یادآورشد: از نظر اجتماعی با این کشته و مجروح شدن در حوادث، هزاران خانواده هم آسیب می بینند و از دست رفتن سرپرستان خانواده ها، مشکلات روحی و روانی، استرس و اضطراب هم مزید بر علت است.

    وی بیان کرد: معلولیت مجروحان حوادث جاده ای هزینه های سنگینی بر دولت تحمیل می کند و از بین رفتن افراد مولد جامعه و شخصیت های برجسته جبران شدنی نیست و اگر نتوانیم از افزایش این سوانح پیشگیری کنیم باید هزینه سنگینی را متقبل شویم.

    35 درصد تخت های بیمارستانی در اشغال مجروحان سوانح

    سردار امیری اظهارداشت: خسارت مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان قابل مقایسه با سوانح جاده ای نیست و از مجموع بیش از 100 هزار تخت بیمارستانی موجود کشور بیش از 35 هزار تخت در اشغال مجروحان حوادث جاده ای است.

    وی اضافه کرد: به طور میانگین هر مجروح 5 روز در بیمارستان بستری می شود و روزی یک میلیون تومان هزینه دارد که در مجموع هزینه های بسیار هنگفتی به دولت و نظام تحمیل می شود.

    امیری گفت: هفت درصد تولید ناخالص ملی در حوادث جاده ای از بین می رود که باید از ادامه این روند جلوگیری کنیم.

    جانشین پلیس راهور اظهارداشت: هر چند روند وقوع حوادث در سالهای اخیر روبه کاهش رفته و در مدت 10 ماهه امسال هم تعداد 450 نفر کشته در جاده ها کمتر شده و شاهد کاهش سه درصدی مرگ ومیر جاده ای هستیم اما به دلیل عمق فاجعه این میزان کاهش تاثیرگذار و رضایت بخش نیست.

    وی بیان کرد: 40 درصد حوادث جاده ای ناشی از واژگونی خودرو است که به دلیل خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه و بی احتیاطی رخ می دهد که در این زمینه پیشگیری کار ساده ای است و براحتی ممکن می شود.

    استراتژی مقابله با حوادث نداریم

    امیری تصریح کرد: مقابله با حوادث جاده ای و کاهش مرگ و میر و مجروحان این بخش نیازمند رویکردی جدید و نگاه کارشناسی و علمی است که بدون عزم ملی و مشارکت عمومی محقق نمی شود.

    وی اضافه کرد: در این راه باید با رویکرد پیش بینی و پیشگیری حرکت کنیم در حالی که در شرایط کنونی استراتژی مقابله با حوادث را نداریم لذا ننتایج خوبی نمی گیریم.

    سردار امیری تصریح کرد: باید مردم را آگاه کنیم و دستگاههای اجرایی در حرکتی هماهنگ و منسجم در این راه مشارکت کنند و جزیره ای عمل کردن درست نیست و جواب نمی دهد.

    وی گفت: هم افزایی، آموزش و اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم برای فرهنگ سازی و تغییر رفتار در این راه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

    تجربه سایر کشورها را عملیاتی کنیم

    جانشین پلیس راهور کشور یادآورشد: در بررسی تجربه کشورهای موفق جهان که توانسته اند بر سوانح جاده ای پیروز شوند می توان دریافت که در این کشورها نظام مدیریت منسجمی در این بخش حاکم شده است.

    وی بیان کرد:مدیریت فرآیند رانندگی درسه مرحله انجام می شود و پیش از رویداد، هنگام رویداد و پس از رویداد باید در این روش مورد توجه قرار گیرد.

    امیری تصریح کرد: اگر مدیریت سوانح رانندگی در فرآیندها لحاظ شود به نتیجه خواهیم رسید لذا نباید فرهنگ سازی در هیچ زمانی متوقف شود و با دادن الگو می بایست به ارتقاء فرهنگ عمومی کمک کنیم.

    راه و خودرو ایمن نیست/ صد رحمت به پیکان/ پراید حادثه ساز است

    سردار امیری بیان کرد: برای کاهش سوانح جاده ای باید ابزارها هم ایمن باشد اما متاسفانه راه و خودرو در کشور ایمن نیست و بدون تعارف باید ایرادها را منعکس کنیم و از گفتن واقعیتها نترسیم به دهمین دلیل باید گفت صد رحمت به پیکان امروز پراید قاتل انسان شده است. 

        

    وی اضافه کرد: هنوز با این همه تکنولوژی خودروهای تولیدی ما حداقل ایمنی را هم ندارد در حالی که باید خودرو و جاده آنقدر ایمن و استاندارد باشد که اگر راننده خطا کرد منجر به مرگ و معلولیت نشود.

    سردار امیری اظهارداشت: متاسفانه عقب مانده ایم و هنوز برنامه مدون و چشم انداز نداریم و در پیشگیری موفق نبوده ایم و قوانین بازدارنده اگر درست اجرا نشود عامل بازدارنده نخواهد بود.

    جانشین رئیس پلیس راهور اظهارداشت: باید قوانین بازدارنده و جریمه ها به گونه ای باشد که متخلفان بترسند و موارد را رعایت کنند و خودکنترلی و بازدارندگی می تواند به نتیجه بخش شدن فعالیتها منجر شود.

    وی بیان کرد: قانون باید برای افراد خاطی ترساننده باشد و جریمه ها نیز باید بازدارنده باشد اما متاسفانه افزایش 50 درصدی جرایم آنقدر توسط برخی رسانه ها بزرگنمایی و جو سازی شد که با درآمد مردم هماهنگی ندارد و دهها موارد دیگر که اجرای نشود.

    امیری گفت: جریمه که در سبد غذایی مردم گنجانده نشده نباید عده ای متخلف را که جان خود و دیگران را به خطر می اندازند نباید با سبد غذای مقایسه شود و گران تلقی شود زیرا همه ما اعم از پلیس و مردم قانون را جدی بگیریم و در رعایت آن تلاش کنیم.

    جانشین پلیس راهور کشور یادآورشد: متخلف رانندگی باید به دادگاه برود و محاکمه شود چون به خود و دیگران آسیب می زند زیرا اگر تخلف نباشد هیچ حادثه ای رخ نمی دهد و باید قدرت قانون و جریمه ها بتواند مانع از تخلف و حادثه شود.

    وی بیان کرد: نباید منتظر حادثه باشیم بلکه قبل از حادثه باید با فرهنگ سازی و آموزش فعالیت تاثیرگذاری داشته باشیم و با مدیریت در قبل، حین و پس از حادثه به کاهش مرگ و میر کمک کنیم.

    سردار امیری یادآورشد: 51 درصد کشته ها در صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند که این میزان در استان قزوین 59 درصد است که به نظر می رسد سرعت خودروها در این محورها بالاست و باید ماموران پلیس نظارت جدی تری داشته باشند.

    وی گفت: شدت حادثه در استان قزوین به دلیل سرعت زیاد بالاست که در حرکتی هماهنگ بین پلیس راه و اورژانس باید این روند اصلاح شود.

    سردار امیری تصریح کرد: 8.2 درصد مجروحان استان قزوین در مسیر انتقال به بیمارستان جان باخته داند که باید این موضوع مدیریت شود.

    دانش آموزان سفیران اطلاع رسانی هستند   

    وی از حضور دانش اموزان در این همایش ابراز خرسندی کرد و گفت: طرح همیاران پلیس با همکاری 11 میلیون دانش آموز موفقیت خوبی داشته و در کاهش حوادث جاده ای هم باید از ظرفیت موجود و نسل جوان بخوبی استفاده کنیم تا آموخته ها به داخل خانواده ها منتقل شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو