فونیکسریمکسبهتام

دود ترافیک گردشگران به چشم البرز می‌رود

عصر خودرو- ترافیک کم کم به نمادی برای استان البرز و کلان‌شهر کرج تبدیل شده و دود این معضل سال‌هاست که در چشم البرزنشینان می رود.

دود ترافیک گردشگران به چشم البرز می‌رود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، معضل ترافیک در استان البرز به ویژه کلان‌شهر کرج یک مسئله ای ملی است، اگر قصد عبور از اتوبان تهران – کرج – قزوین را دارید، فرقی نمی کند مسافر کجا باشید کرج، هشتگرد، تبریز، زنجان و یا ارومیه، ناگزیرید دل به دریا زده و ساعتی را در صف های طولانی ترافیک سپری کنید ساعتی که گویی چند روز به طول می انجامد.

    اگر از بسیاری شهروندان کرجی یا فردیسی بخواهید پس از شنیدن «پل فردیس» یک کلمه بگویند شاید قریب به 95 درصدشان بگویند «ترافیک»، چرا که سال هاست هنگام غروب این پل بیشتر شبیه پارکینگ طبقاتی است بی شک شاید بی راهه نباشد اگر از پل فردیس به عنوان نماد ترافیک در آزادراه تهران - کرج - قزوین یاد کنیم.

    متاسفانه دود اگزوز خودروها، صدای گاه و بی گاه بوق ماشین ها که حکایت از اعصاب ضعیف رانندگانی دارد، بوی لنت ترمز و قطار شدن ماشین ها پشت همدیگر تصاویری تکراری بر روی پل فردیس است بر اساس آمارها روزانه به طور میانگین 300 هزار خودرو یعنی دو برابر ظرفیت موجود از اتوبان تهران - کرج عبور می کنند که شمار زیادی از آنها برای تعیین مسیر در تقاطع پل فردیس به هم می رسند و از آنجایی که حجم بالای ترافیک در این آزادراه مربوط به محدوده پل فردیس و کلاک است، مسئولان، حل معضل ترافیک را تعریض این محدوده از اتوبان تشخیص دادند.

    در ادامه باید گفت؛ اتوبان تهران ـ کرج - قزوین به عنوان شریان اصلی مواصلاتی غرب و شرق کشور گرفتار معضل ترافیک است، ترافیک در محدوده پل فردیس مسئله ای نه منطقه ای بلکه ملی است. اگر استهلاک خودروها و مصرف بالای سوخت را فاکتور بگیریم هدر رفتن وقت و آلودگی محیط زیست که روی سلامت جسمی، روحی، روانی افراد تاثیر می گذارد، ارمغان این معضل ملی برای البرز نشینان است و نکته ای که تعجب همگان را برانگیخته و به جدی ترین طنز روزگار تبدیل شده این است که اقدام مطلوب و محسوسی از سوی مسئولان شهری و استانی البرز که منجر به برطرف شدن این معضل دیرینه است، مشاهد نمی شود.

    ترافیک محور کرج - چالوس و یکطرفه شدن این محور در ایام تعطیل هم مانند تاولی بر دل البرزنشینان به خصوص اهالی روستاهای جاده چالوس نشسته است. در ایام نوروز نیز این درد دوچندان شده چرا که ترافیک میهمان ناخوانده این محور شده و تا پایان تعطیلات شاید بتوان گفت خوشی زود رسیدن به مقصد را برای اهالی روستاها و کسانی که محل کار و پیشه اشان در این محور است را به کامشان تلخ می کند.

    در ادامه باید به آمار ثبت تردد خودروها در ایام نوروز اشاره کنیم؛ بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی اداره کل حمل و نقل و پایانه های مسافربری استان البرز، روزانه بیش از یک میلیون خودرو از محورهای موالاتی استان البرز عبور کرده اند این آمار بیانگر شاه راه مواصلاتی بودن استان البرز است به گفته صاحبان فن چهار محور مواصلاتی مهم کشور در استان البرز واقع شده است این استان تازه تاسیس با دارا بودن کمترین زیرساخت ها در حوزه راه بار 18 درصد ترافیک شور را به دوش می کشد این در حالی است که تنها نیم درصد راه های کشور را در اختیار دارد.

    با توجه به اینکه روز گذشته یعنی سیزدهم فروردین ماه آخرین روز تعطیلات سپری شد و به طور حتم حجم قابل لحاظی از تردد ها انجام شده است به سراغ مدیر کل اداره حمل و نقل و پایانه های مسافربری استان البرز رفتیم تا از میزان تردد در این روزها اطلاعات بیشتری کسب کنیم، قاسم باقری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام آمار تردد خودرو در محورهای مواصلاتی استان، اظهار کرد: روز گذشته (جمعه) در آزادراه کرج – تهران و برعکس 183 هزار و 49 تردد خودرو ثبت شده است که نسبت به روز مشابه در سال گذشته کاهش 0.4 درصدی را نشان می دهد.

    باقری در ادامه آمار تردد روز گذشته در آزادراه کرج - قزوین و برعکس را 738 هزار و 29 اعلام کرد که نسبت به روز مشابه در سال گذشته کاهش 9 درصدی را نشان می دهد.

    رشد 1.4 درصدی تردد خودروها در البرز نسبت به سال گذشته

    مدیرکل حمل و نقل و پایانه های مسافربری استان البرز آمار تردد در محور کرج - چالوس و برعکس را 30 هزار و 400 اعلام کرد که نسبت به روز مشابه در سال گذشته کاهش 10.5 درصدی را نشان می دهد.

    وی آمار مجموع تردد روز گذشته (جمعه) در محورهای مواصلاتی استان را یک میلیون و 91 هزار و 906 اعلام کرد و گفت: از ابتدای طرح نوروزی تا کنون 25 میلیون و 802 هزار و 194 تردد از محورهای مواصلاتی استان ثبت شده است که نسبت به سال گذشته افزایش 1.4 درصدی را نشان می دهد.

    در پایان باید گفت؛ تکمیل آزادراه شهید همت و کمربندی های شمالی و جنوبی باعث می شود عملا استفاده کنندگان از راه بنا به نیاز و لزوم دسترسی به شمال یا جنوب کرج مسیر خود را از قبل از ورود به محدوده بحرانی گرمدره تا حصارک انتخاب کنند، و مسیر استفاده کنندگان از جاده چالوس نیز در محدوده جهان نما از محور خارج و در منطقه حدود بیلقان به محور چالوس متصل شود. همچنین احداث قطعه یک آزاد راه تهران شمال تا شهرستانک می تواند سهم عمده و به سزایی در تفکیک ترافیک از مبداء داشته باشد و باعث شود دود ترافیک ملی که به البرز تحمیل شده است به چشم این استان و مردمانش نرود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو