فونیکسریمکسبهتام

خردادماه امضای قرارداد سایپا و سیتروئن

خط تولید سایپا الجزایر پایان امسال به بهره برداری می رسد

عصر خودرو- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، زمان آغاز بهره برداری خط تولید سایپا در کشور الجزایر را پایان امسال اعلام کرد و گفت: قرارداد سایپا و سیتروئن خردادماه امسال امضا می شود.

خط تولید سایپا الجزایر پایان امسال به بهره برداری می رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، مهدی جمالی امروز (چهارشنبه)   افزود: پروژه الجزایر در راستای توسعه صادرات و برای برخورداری از حمایت های ناشی از تولید در آن کشور از سال گذشته آغاز شده است.
    وی با بیان اینکه الجزایر دومین بازار بزرگ خودروی قاره آفریقا بعد از آفریقای جنوبی است، گفت: میزان سرمایه گذاری در این پروژه در مرحله نخست 16 میلیون دلار است که علاوه بر آن، به 33میلیون دلار سرمایه در گردش 33 نیاز است؛ در کل حجم سرمایه گذاری حدود 50 میلیون دلار برآورد می شود.
    جمالی ادامه داد: در مراحل بعدی و با توسعه پروژه و دستیابی به ظرفیت تولید 20 هزار دستگاه بصورت سالیانه، این مبلغ به 300 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
    وی سهم شرکت سایپا در این همکاری را 25 درصد و سهم طرف الجزایری را 75 درصد ذکر کرد.
    مدیر عامل سایپا افزود: محصولات مورد توافق برای تولید در الجزایر شامل پنج مدل خودرو سواری (تیبا، تیبا 2، ساینا، سایپا 111 و سایپا 131) و سه مدل وانت (پادرا، سایپا 151 و ریچ) و یک مدل خودروی تجاری است.
    جمالی گفت: این پروژه در چهار فاز اجرا می شود؛ ابتدا با مونتاژ ساده در سطح اس.کی دی(SKD2 - قطعات نیمه کامل Semi Knocked Down) آغاز خواهد شد که تاکنون 100 دستگاه به همین منظور ارسال شده است و در فاز بعدی در سطح SKD خواهد بود؛ بدنه رنگ شده ارسال می شود و سایر قطعات در خط الجزایر تولید می شود.
    وی ادامه داد: در فاز سوم برخی از قطعات، داخلی سازی خواهند شد و در فاز چهارم مونتاز در سطح سی.کی.دی (CKD - قطعات کاملا منفصل Complete Knocked Down) انجام می شود؛ بدنه در الجزایر مونتاژ و رنگ می شود و مونتاژ خودرو نیز در آن کشور صورت می گیرد.
    جمالی گفت: قراردادهای ساخت داخل قطعات در الجزایر توسط شرکت هی قطعه ساز گروه سایپا و همچنین خارج از گروه سایپا لحاظ شده است.
    وی اضافه کرد: به واسطه راه اندازی خطوط تولید، در کنار صادرات قطعات منفصه، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان مقوله متفاوت در صادرات شکل می گیرد که زمینه جدیدی از فعالیت های صادراتی را با ارزش افزوده فوق العاده بالا مهیا می کند.
    جمالی گفت: شرکت سایپا با هدف افزایش میزان صادرات و به منظور برخورداری از منافع پیمان های منطقه ای و تعرفه های ترجیحی بین کشورها، اقدام به تاسیس خطوط تولید در کشورهای سوریه، ونزوئلا، عراق و سودان کرده است؛ صادرات قطعات منفصله که پس از راه اندازی خطوط تولید صورت می گیرد از ثبات و استمرار بیشتری نسبت به صادرات خودروی کامل برخوردار است.
    جمالی ادامه داد: مناطق دارای اولولیت برای صادرات محصولات شرکت سایپا به ترتیب خاورمیانه، آفریقا، کشورهای سی.آی.اس (CIS- کشورهای همسود) و آمریکای لاتین است.
    وی گفت: طبق برنامه پیش بینی شده برای صادرات سایپا در سال 95، تعداد 34 هزار دستگاه از تولیدات صادر می شود که این امر با ورود محصول جدید ساینا به سبد محصولات صادراتی و ارتقای محصولات کنونی برای تطابق با استانداردهای بین المللی و گشایش بازارهای جدید صادراتی محقق می شود.
    به گزارش ایرنا، در دومین نشست کمیته مشترک ارزیابی همکاری های صنعتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دموکراتیک مردمی الجزایر که شب گذشته (سه شنبه شب) با حضور وزیران صنعت ایران و الجزایر برگزار شد، دو کشور 19 یادداشت تفاهم امضا کردند که 15 مورد مربوط به همکاری های خودرویی دو کشور بود.

    ** قرارداد همکاری سایپا و سیتروئن خردادماه امضا می شود
    جمالی همچنین در مورد همکاری با شرکت خودروسازی سیتروئن گفت: قرارداد همکاری با سیتروئن خردادماه امسال امضا می شود؛ همچنین سایت کاشان بعنوان محل اجرای همکاری دو شرکت نهایی شده است.
    وی ادامه داد: همکاری های بین المللی سایپا در مراحل خوبی قرار دارد و این شرکت با آرامش مذاکرات خود را ادامه می دهد.
    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: براساس سیاست های دولت، به طور حتم باید طرف خارجی نیز سرمایه گذاری و صادرات داشته باشد.
    «محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: براساس آخرین مذاکراتبا سیتروئن، حجم سرمایه گذاری مشترک در مرحله نخست 200 میلیون دلار برآورد شده است.
    منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پیش از این از نهایی شدن همکاری سیتروئن و سایپا خبر داده و گفته بود: حدود 18 تا 24 ماه آینده تولید مشترک سیتروئن و سایپا وارد بازار ایران می شود.
    به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شده است همکاری شرکت سیتروئن و سایپا به صورت مشارکتی برابر (50-50) باشد و جدیدترین مدل های شرکت سیتروئن در این مجموعه تولید خواهد شد.
    وی افزود: سرمایه گذاری در سایت کاشان شرکت سایپا، بعنوان آورده سایپا انجام خواهد شد.
    با این حال، فریبرز شهباز مدیرعامل شرکت سایپا کاشان در این ارتباط گفت: تا زمانی که مدیریت سایپا همکاری با شرکای خارجی را اعلام نکند، از نظر ما این مذاکرات نهایی شده قلمداد نمی شود.
    وی اضافه کرد: اگر همکاری گروه خودروسازی سایپا و شرکت خودروسازی فرانسوی سیتروئن نهایی شود، خط تولید پنج محصول این شرکت از جمله محصول الیزه (ELIZE) در سایت سایپا کاشان راه اندازی خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو