فونیکسریمکسبهتام

حرکت اصفهان برای حذف سرعت‌گیرها

الزام به کاهش سرعت راهکار مدیران

عصر خودرو- نصب سرعت‌گیر درمعابر به گفته مدیران با اعلام نیاز شهروندان و به‌صورت کارشناسانه صورت می‌گیرد که البته برنامه مدیریت شهری حذف سرعت‌گیر از خیابان‌ها و الزام شهروندان به کاهش سرعت است.

حرکت اصفهان برای حذف سرعت‌گیرها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، سرعت‌گیر یا سرعت کاه یا دست‌انداز، گزاره‌های مختلفی هستند که در بحث ترافیک شهری بسیار شنیده می‌شوند و به‌عنوان ابزاری برای کاهش سرعت در معابر شهری نصب می‌شود.

    نصب این سرعت کاه‌ها در شهر اصفهان، سابقه‌ای 10 ساله دارد. در این میان اما بسیاری از شهروندان اصفهانی از وجود سرعت‌گیرها  در جاده‌های درون‌شهری گلایه‌های فراوانی دارند. چراکه آن‌ها معتقدند در نصب بسیاری از این سرعت کاه‌ها، استانداردهای لازم رعایت نشده و همین امر موجب شده است تا نه‌تنها این ابزار فایده‌ای در کاهش سرعت داشته باشند بلکه گاها با کارکرد معکوس، سبب افزایش ریسک، هزینه و اختلال در ترافیک شده و نهایتاً به ابزاری ناکارآمد در شهر تبدیل شوند.

    همچنین رعایت نکردن ضوابط و مقررات فنی و قانونمند در استفاده از این ابزار، سبب شده این تجهیزات که به‌ظاهر برای آرام‌سازی ترافیک، نصب‌شده‌اند، عملکرد مناسبی از خود نشان ندهند و رانندگان را کلافه کنند.

    شدت جراحت و خسارت با سرعت، نسبت تصاعدی دارند و به همین دلیل به دنبال این هستیم که تا جایی که امکان دارد به کاهش سرعت بپردازیم

    یکی از شهروندان با اشاره به‌سرعت‌بالای رانندگی در برخی از خیابان‌ها می‌گوید: به نظر می‌آید نصب سرعت‌گیر به‌تنهایی برای کنترل سرعت خودروها کفایت نمی‌کند و باید از ابزار دیگری برای کاهش سرعت تردد خودروها نیز بهره گرفت. یکی دیگر از شهروندان نیز سرعت‌گیرهای موجود در برخی از معابر شهر ازجمله معابر اصلی را فاقد استانداردهای لازم می‌داند و می‌افزاید: ارتفاع سرعت‌گیرها به حدی بالاست که به خودروها صدمه وارد می‌کند و همچنین مکان‌یابی برخی از آن‌ها  نه‌تنها صحیح نیست بلکه هیچ تابلویی نیز راننده را از وجود این ابزار آگاه نمی‌کند.

    سرعت‌بالا موجب حادثه در عبور از سرعت‌گیر می‌شود

    علیرضا صلواتی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان در این زمینه به مهر می‌گوید: با توجه به اینکه سرعت کاه‌ها در شهر اصفهان از 10 سال گذشته تاکنون ایجادشده‌اند، اکنون استانداردهای لازم برای بهسازی آن‌ها در قالب دستورالعملی به همه مناطق اعلام‌شده است. بنابراین می‌توانم بگویم که اینکه بگوییم سرعت کاه‌ها استاندارد نیست، حرف صحیحی نیست.

    معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری در ادامه می‌افزاید: سرعت‌بالا دلیل اصلی مشکلات و یا خساراتی است که رانندگان پس از عبور از سرعت کاه‌ها با آن مواجه می‌شوند. چراکه شدت جراحت و خسارت با سرعت، نسبت تصاعدی دارند و به همین دلیل به دنبال این هستیم که تا جایی که امکان دارد به کاهش سرعت بپردازیم.

    سرعت کاه‌های فاقد استاندارد از شهر جمع‌آوری می‌شوند

    این همان موضوعی است که عضو کمیسیون حمل‌ونقل و محیط‌زیست و فناوری اطلاعات نیز با آن همسو می‌شود و در گفت‌وگو با مهر اظهار می‌دارد: مسئولان مربوطه معتقد هستند تمامی سرعت کاه‌هایی که موجب آسیب رساندن و یا ایجاد خسارت به رانندگان می‌شوند از خیابان‌ها جمع‌آوری‌شده‌اند. در این میان اما اگر رانندگان سرعت مناسب و مطمئنه را رعایت کنند، سرعت‌گیرها مشکلی برای آن‌ها به وجود نخواهند آورد. سرعت غیرمجاز دلیل اصلی ایجاد خسارت و یا جراحت رانندگان در عبور از سرعت کاه‌ها است.

    ابوالفضل قربانی بابیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم شرایطی که در بحث سرعت کاه‌ها در کشور ما وجود دارد منطبق با استاندارد جهانی است، بیان می‌کند: سرعت کاه‌ها باید با اصلاح معبر و به‌صورت هندسی انجام شوند. یعنی باکم شدن عرض معبر، سرعت کاهش یابد .تابلوهایی نظیر توقف ممنوع، عبور ممنوع، مسیر یک‌طرفه، پارک ممنوع و سرعت مجاز برای روان شدن ترافیک و افزایش ایمنی در سطح شهر نصب‌شده است.

    سیاست ما فقط نصب سرعت کاه نیست و سعی می‌کنیم از نصب این ابزار جلوگیری کنیم اما در مواردی ناگزیر به ایجاد آن می‌شویم. زیرا هیچ راه دیگری برای کنترل سرعت و روان‌سازی ترافیک در خیابان‌ها وجود ندارد

    وی در ادامه افزود: اما بازهم این مسئولان هستند که برای کنترل سرعت خودروهای عبوری از سرعت‌گیر استفاده کنند. از دو منظر می‌توان به‌سرعت‌گیرهای نصب‌شده در سطح شهر نگاه کرد. اول از نگاه عابران پیاده که قصد عبور از عرض یک خیابان را دارند. بدیهی است که این افراد با نصب هرگونه سرعت‌گیر کاملاً موافق هستند زیرا باعث کاهش سرعت خودروها می‌شود و این یعنی افزایش ضریب ایمنی و سلامت آن‌ها. در آن‌سوی قضیه اما راننده‌های خودروهای عبوری نیز وجود دارد و باید به آن‌ها هم توجه کرد.

    راننده‌ها به چند نکته درباره سرعت‌گیرها اشاره می‌کنند؛ استاندارد نبودن آن‌ها، استفاده از سرعت‌گیر در خیابان‌هایی که چندان لزومی ندارد.

    از نصب سرعت‌کاه اجتناب می‌کنیم

    در همین باره معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری بابیان اینکه سرعت کاه‌ها به‌هرحال به‌عنوان یک مانع در معابر شهری هستند، می‌افزاید: سیاست ما فقط نصب سرعت کاه نیست و سعی می‌کنیم از نصب این ابزار جلوگیری کنیم اما در مواردی ناگزیر به ایجاد آن می‌شویم. زیرا هیچ راه دیگری برای کنترل سرعت و روان‌سازی ترافیک در خیابان‌ها وجود ندارد.

    صلواتی ادامه می‌دهد: نصب دوربین‌های ثبت تخلف در بزرگراه‌ها، یکی از راه‌هایی است که برای کنترل سرعت به آن رو آورده‌ایم. همچنین نصب تابلو و چراغ‌های چشمک‌زن یا سایر تجهیزات در معابر شهری کمک شایانی به کاهش میزان سرعت رانندگان  و آرام‌سازی ترافیک شهری می‌کند .همه سرعت‌گیرهایی که در سطح شهر هستند حتماً باید مجوز کمسیون فنی ترافیک را داشته باشند و قطعاً بدون نظر این مجموعه هیچ سرعت‌گیری در شهر نصب نخواهد شد.

    حرف‌های مردم و مسئولان هرچند در برخی موارد در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد اما برآیند این مسئله حاکی از آن است که به اندازه ای که آموزش قانون هم برای پیاده و هم برای رانندگان می‌تواند انتقادات مردم در این زمینه را برطرف کند، ابزارهای بازدارنده همچون سرعت‌کاه‌ها در این راستا موفق نبوده‌اند.

    واقعیتی که مدیران شهری اصفهان نیز به آن اذعان دارند و درصدداند با آموزش و همسو کردن رانندگان با قوانین و رعایت سرعت مطمئنه، در آینده خیابان‌های اصفهان را در کاهش استفاده از سرعت‌گیرها در کشور به عنوان یک الگوی موفق شهری به دیگر کلانشهرهای معرفی کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو