فونیکسریمکسبهتام

سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی:

۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی امسال روکش آسفالت می شود

عصر خودرو- سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۹۱ درصد جمعیت روستایی کشور راه آسفالت دارند و امسال نیز با روکش آسفالت ۱۳ هزار کیلومتر راه این میزان به ۹۸ درصد می رسد.

۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی امسال روکش آسفالت می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، سید حسین میرشفیعی در سفر به استان قزوین برای بازدید از جاده در دست ساخت قزوین، رحیم آباد به کلاچای در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت راههای روستایی کشور اظهارداشت: تامین راه روستایی مناسب با همکاری چند ارگان انجام می شود و تلاش می کنیم با مشارکت مردم، وزارت کشور و دهیاری ها شرایط تردد در این مسیرها را تسهیل و ایمن کنیم.

    وی افزود: برخی راههای مناطق روستایی نیازمند روکش است که به دلیل محدودیت منابع مالی این کار به صورت مشارکتی انجام می شود بدین صورت که هزینه روکش را دهیاری ها تامین می کنند و قیر مورد نیاز را ما از وزارت کشور تهیه می کنیم.

    میرشفیعی بیان کرد: در استان قزوین وضعیت راههای روستایی خوب است و قراردادهایی که بسته شده بغیر از الموت که پیمانکار قوی ندارد سایر محورها پیمانکاران با همه طلب هایی که دارند بخوبی کار می کنند.

    وجود 200 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور

    میرشفیعی بیان کرد: در حال حاضر 200 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور موجود است که 91 درصد جمعیت روستایی کشور از 105 هزار کیلومتر راه اسفالت روستایی مناسب و آسفالته برخوردارند.

    وی اضافه کرد:برای اینکه حدود 97 درصدجمعیت روستایی کشور از راه آسفالته برخوردار شودباید13 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شود که در صورت تامین اعتبار امیدواریم در مدت یک سال روکش این میزان راه انجام شود.

    سرپرست معاونت راه روستایی کشور اظهارداشت: 17 هزار کیلومتر راه دارای مشخصات هم می سازیم تا 97 درصد جمعیت کشوراز راه دارای مشخصات برخوردار شوند که با این کار فقط روستاهای پراکنده باقی می مانند.

    وی تصریح کرد: در شرایط خوشبینانه اگر توان اجرایی موجود کشور را درنظر بگیریم تا پایان سال آینده باید 13 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شود تا شاخص برخورداری کشور محقق شود.

    میرشفیعی یادآورشد: شاخصه برخورداری برخی استانها از راه روستایی مناسب بالای 95 و 98 درصد و برخی مناطق مرزی و کوهستانی حدود 80 درصد است که از شاخصه کشور پایین تر است و فاصله دارد لذا تمرکز ما در مناطق غیربرخوردار خواهد بود تا تعادل برقرار شود و محرومیت این استانها برطرف شود.

    وی افزود:برای روکش آسفالت راههای روستایی و نگهداری این راهها به 10 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و به طور متوسط باید سالانه برای ساخت و نگهداری دو هزار کیلومتر راه روستایی اقدام کنیم تا شرایط مطلوبی برای تردد روستاییان فراهم شود.

    13 هزار کیلومتر اسفالت 4 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

    میرشفیعی گفت: با توزیع رایگان قیر برای پروژه های راهسازی روستایی توسط وزارت نفت، قیر مورد نیاز در اختیار وزارت راه و بنیاد مسکن و وزارت کشور قرار می گیرد و در پروژه های مشارکتی استفاده می کنیم و از حجم قرارداد پیمانکاران کم می شود.

    وی بیان کرد: ایمنی راههای روستایی را امسال بشدت پیگیری می کنیم هر چند در سالهای اخیر میزان تلفات و سوانح در راههای روستایی بسیار کاهش یافته است و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

    سالانه 1000 نفر در جاده های روستایی کشته می شوند

    سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: در جاده های اصلی 45 تا 50 درصد تلفات مربوط به عابر پیاده و موتورسوار و روستاهای حاشیه جاده هاست که با برنامه های پیش بینی شده باید بتوانیم سوانح را کاهش دهیم.

    وی گفت: سالانه 1100 نفر در سوانح جاده ای روستایی کشته می شوند که امسال آن را به کمتر از هزار نفر خواهیم رساند.

    7 هزار کیلومتر راه روستایی تحت تأثیر معادن

    سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود بیش از 7 هزار کیلومتر راه روستایی تحت تأثیر معادن گفت: حدود 38 پروژه مشارکتی با وزارت صنعت٬ معدن و تجارت در کل کشور برای بهسازی و آسفالت این راه‌ها تعریف شده که تعدادی از پروژه‌ها به بهره ‌برداری رسیده و بقیه نیز در دست اجراست.

    میرشفیعی در خصوص مطالعات جامع راه‌های روستایی موجود هم گفت: راه‌های روستایی براساس کاربرانی که دارند طبقه‌بندی و موارد استفاده آنها در جلساتی با وزارت صنعت٬ معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از اعلام نیازها و ضرورت‌ها مشخص می شود.

    سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد:درجلسه هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص شد که حدود 500 روستا جزء مناطق ویژه گردشگری هستند و بررسی راه‌ها نشان داد 90 درصد راه‌های آن روستاها آسفالته هستند که تلاش می کنیم گردشگری روستایی توسعه یابد.

    میرشفیعی یادآورشد: احداث راه‌هایی که به صورت خاص برای جا‌به‌جایی مواد معدنی استفاده می‌شود برعهده معادن است اما در کاربردهای مشترک زمینه‌های همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت٬ معدن و تجارت وجود دارد.

    سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: طبق قانون راه‌هایی که تحت تأثیر معادن هستند ازمحل حق بهره‌برداری که معادن به استانداری‌ها پرداخت می‌کنندباید مرمت٬ بهسازی و روکش آسفالت شوند و استانداری‌ها باید بخشی از اعتبارات دریافتی از محل حق بهره‌برداری معادن را به مرمت راه‌های تحت تأثیر معادن اختصاص دهند.

    2500 کیلومتر آزادراه در کشور

    معاون آزاد راههای کشور در ادامه این گفتگو در خصوص تبدیل بزرگراه به آزاد راه نیز اظهارداشت: برای تبدیل بزرگراه به آزاد راه در استان قزوین برنامه مهمی داریم که احداث کنار گذر جنوبی قزوین از آن جمله است که اگر سرمایه گذار پیدا شود آن را عملیاتی خواهیم کرد.

    وی بیان کرد: جاده قزوین به بویین زهرا و ساوه از مسیرهایی است که مشخصات بزرگراهی دارد و آن را به آزاد راه تبدیل خواهیم کرد.

    میرشفیعی تصریح کرد: کنار گذر قزوین به البرز که از قم به گرمسار آغاز شده و به آبیک می رسد از مسیرهای مهم و پرتردد است و ترافیک را از جنوب و شرق به البرز منتقل می کند که از حاشیه جنوبی تهران و البرز عبور خواهد کرد تا از حاشیه به آبیک رسیده و به صورت موازی جاده قزوین بتواند از بار ترافیک کم کند.

    وی گفت:درحال حاضر 2500 کیلومتر آزاد راه درکشور داریم که در سال گذشته حدود 28 کیلومتر آزادراه جدید هم ساخته شد.

    میرشفیعی تصریح کرد:امسال نیز120 کیلومتر آزادراه جدید و سال آینده حدود 250 کیلومتر آزادراه دیگر در مناطق مختلف کشور احداث خواهد شد.

    معاون آزادراههای کشور در خصوص هزینه ساخت هر کیلومتر آزاد راه نیز اظهارداشت: در حال حاضر ساخت هر کیلومتر آزاد راه حدود 7 تا 10 میلیار تومان هزینه دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط