فونیکسریمکسبهتام

راننده تاکسی سبز «سفیر محیط زیست» شد

عصر خودرو- ناصر خاکی "راننده تاکسی سبز" طی مراسمی به ابتکار ایسنا و با حضور مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل ایسنا به عنوان «سفیر محیط زیست» معرفی و تجلیل شد.

راننده تاکسی سبز «سفیر محیط زیست» شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم ضمن تشکر از این راننده دوستدار محیط زیست و ایسنا به خاطر توجه به محیط زیست، تاکید کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود که در مسیر حفاظت محیط زیست حرکت و جریان‌سازی کنند و بدون اینکه متاثر از جریان‌های زرد باشند خود جریان‌ساز بشوند و به ارتقای کیفیت زندگی بهتر شهروندان در کلانشهرهایی مثل تهران کمک کنند.

    وی با اشاره به اینکه تهران نسبت به سال 1335، 70 درصد پوشش گیاهی خود را از دست داده است، گفت: در شرایطی که وضعیت محیط زیست استان تهران به دلیل طمع اقتصادی برخی، هر روز بحرانی‌تر می‌شود و شاهد خشک کردن و قطع عامدانه درختان کهنسال این استان هستیم ودر جنوب تهران با پدیده نشت زمین مواجه شده‌ایم، شهروندان تهرانی باید حساس و مسئولیت‌پذیرتر باشند و مطالبه‌گرانه‌تر نسبت به موضوع محیط زیست شهری واکنش نشان دهند تا شرایط نامساعد حاکم بر تهران اصلاح شود.

    درویش با تاکید بر اینکه عدم توجه به محیط زیست باعث آسیب‌رسانی به سایر حوزه‌های اجتماعی نیز شده است، افزود: طبق بررسی‌‌های صورت‌گرفته از زمان خشک شدن زاینده‌رود، میزان تخلفات رانندگی این منطقه نیز افزایش یافته است.

    وی با تاکید بر اینکه در حاکمیت مطلوب نباید بین مردم و حکومت فاصله باشد، گفت: برخی تصور می‌کنند حاکمیت باید همه مشکلات کشور را حل کند در حالیکه همه ما می‌توانیم با کارهای کوچک تلاش کنیم شرایط را از این وضعیت بحرانی خارج کنیم.  اگر مردم به استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه در برخی مسیرها‌ عادت کنند، مدیران عالیرتبه کشور را مجاب می‌کنند تا مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری ایجاد کنند و در راستای افزایش خطوط ریلی و توجه به رانندگان محیط زیست مسئولانه‌تر عمل کنند.

    این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تهران ظرفیت استقرار تنها 2.5 میلیون نفر را دارد، گفت: باد غالب در تهران پنج متر در ثانیه است و این شرایط به همراه جمعیت خارج از ظرفیت این منطقه، احتمال وقوع وارونگی دما و افزایش شاخص آلاینده‌ها را ایجاد می‌کند.

    وی با بیان اینکه در این شرایط به سطح کیفیت زندگی تهرانی‌ها توجه نمی‌شود، و به همین دلیل میزان افسردگی، خودکشی، بزهکاری و درگیری فیزیکی در میان شهروندان تهرانی افزایش یافته است، تاکید کرد: همه اینها به خاطر عدم توجه به محیط زیست و دور شدن از طبیعت است.

    درویش با بیان اینکه به عنوان نماینده سازمان محیط زیست دست شما و شهروندان مسئولیت‌پذیری چون شما را می‌بوسم که نقش شهروندی خود را به خوبی ایفا می‌کنید و سعی دارید رویه و سلوک شهروندان را تغییر دهید ، از راننده تاکسی سبز خواست وقتی مسافران سوار تاکسی می‌شوند برای آنها توضیح دهید که هر فردی به رغم تمام مشکلات می‌تواند به اندازه خود در کاهش مشکلات زیست محیطی کشور فعالیت کند و به تاسی از طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" حداقل یک روز در هفته از خودروی شخصی استفاده نکنند، همچنین می‌توانید از مسافران بخواهید سیگار نکشند و هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کنند.

    خجالت می‌کشم که کسی ماشین مرا در این شرایط فرسودگی که خود ایجاد آلودگی می‌کند، ببیند

    ناصر خاکی،  راننده و ایده‌پرداز تاکسی جنگلی که سابقه فعالیت او در تاکسیرانی به شش سال می‌رسد، درباره نحوه خلق  این ایده خود با اشاره به اینکه در ابتدا یک گلدان کوچک در داشبورد ماشینم نگه می‌داشتم، گفت: وقتی خودم از انرژی آن گلدان استفاده کردم تصمیم گرفتم آن را گسترش دهم و انگیزه‌ام از این کار این بود که با این کار به مردم هم روحیه و آرامش دهم و پیامم را به گوش آنها برسانم که دوستدار محیط زیست باشند. من طراحی تاکسی را در هر فصل عوض می کنم. درخت های ماشین من در بهار شکوفه می‌دهند. پاییز می‎‌شود پاییزه می‌شود و زمستان‌ها هم گرد برف روی آن‌ها می‌نشیند. ماشین من چهارفصل است. علاوه بر این ها صدای طبیعت و پرندگان و آبشار هم در فضای خودرو پخش می‌کند تا این طبیعت برای مسافران جان بگیرد.

    راننده تاکسی سبز عاشق طبیعت است و نسبت به حفظ آن احساس مسئولیت می‌کند و می‌گوید: تا جایی که بارها شده که در حال رانندگی بودم و دیدم که برخی به نهال کوچکی تکیه داده‌اند. پیاده شده‌ام و به آن‌ها تذکر داده‌ام. یا وقتی می‌بینم درخت‌های قطور و کهنسال را قطع می‌کنند و به جای آن نهال می‌کارند، قلبم می‌گیرد. یا وقتی پای درخت‌های خیابان به جای کود «ته سیگار» می‌بینم واقعا ناراحت می‌شوم.

    خاکی معتقد است تاکسی‌اش نوعی جاذبه گردشگری است و امیدوار است به عنوان سفیر محیط زیست بتواند به شهرهای دیگر هم سفر کند تا با جلب همکاری تاکسیران‌هایی از شهرهای مختلف، تعداد تاکسی‌های مثل او در سراسر کشور افزایش یابد.

    در تاکسی سبز هیچکس حق سیگار کشیدن ندارد و قبل از سوار شدن باید آن را خاموش کند، اما با همه این اوصاف واقعیت این است که حال این تاکسی سبز  خیلی خوب نیست و خاکی از مسئولان می‌خواهد تا به تاکسی سبز رنگش نظر لطفی داشته‌ باشند. برای من افتخار است که بتوانم به عنوان یک سرباز، حافظ محیط زیست و مبلغ آن باشم ولی خجالت می‌کشم که کسی ماشین مرا در این شرایط فرسودگی که خود ایجاد آلودگی می‌کند، می‌بیند. هفته گذشته به شورای شهر مراجعه کردم وماشینم مورد بازدید آقای ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران قرار گرفت تا مساعدتی کنند ولی هنوز خبری نشده. دوست دارم اتومبیلی برای تاکسی در اختیار من قرار دهند و پولش را هم بگیرند؛ اما حداقل امکاناتی داشته باشد که من بهتر بتوانم به رسالت خودم عمل کنم زیرا در طی این سال‌ها با ایجاد جنگلی کوچک در داخل تاکسی بارها با مسافرانم در خصوص فواید محیط‌زیست و لزوم حفظ آن صحبت کرده‌ام.

    او ضمن تشکر از  ایسنا و سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال از جای خالی نمایندگان سازمان تاکسیرانی در این مراسم انتقاد و گلایه کرد و گفت: سازمان تاکسیرانی علی‌رغم دعوت بنده و پیگیری‌ خبرنگار ایسنا حاضر نشد نماینده‌ای برای حضور در این مراسم بفرستد.

    نامه‌نگاری با ابتکار برای تعویض خودوری صاحب "تاکسی سبز"

    درویش مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست پس از شنیدن مطالبات راننده تاکسی سبز از همکاری این سازمان برای تغییر خودروی وی خبر داد و گفت:  قول می‌دهم سازمان محیط زیست برای تعویض خودروی آقای خاکی نهایت تلاش خود را داشته باشد، در راستای الگوسازی حرکت تاکسی سبز،  حتما از طرف خانم ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌ای برای شورای شهر تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به منظور به‌روزرسانی خودروی آقای خاکی ارسال می‌شود.

    مصرف‌گرایی و اسراف در مصرف انرژی طبیعت کشور را به خطر انداخته است

    علی متقیان مدیر عامل ایسنا، ضمن تشکر از این راننده تاکسی به خاطر این اقدام محیط زیستی و تشکر از اقدام تشویقی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه شهروندان ایرانی برای ملزم شدن به حفاظت محیط زیست باید به شعر حضرت مولانا که می‌گوید " هر کسی کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش" پایبند باشند.

    وی ضمن انتقاد از رواج مصرف‌گرایی در نسل‌‌های اخیر از جمله مصرف‌گرایی در حوزه انرژی‌های تجدید ناپذیر، اظهار کرد: اسراف در مصرف انرژی در کشور طبیعت ما را به خطر انداخته و تخریب محیط زیست را به اوج خود رسانده است درحالیکه صرفه‌جویی در گذشته یک مفهوم نهادینه‌ و فرهنگ مثبت بوده است.

    متقیان با بیان اینکه در بین نسل‌های گذشته تخریب طبیعت معنایی نداشت، افزود: در حالیکه در شرایط کنونی با رواج مصرف‌گرایی به جنگ با طبیعت برخاسته‌ایم و اگر بتوانیم به طبیعت برگردیم به زندگی خوب روزهای پیشین نیز برمی‌گردیم؛ اما باید این بار در مصرف آب یزدی فکر کنیم نه گیلانی. باید با آگاهی از وضعیت بحرانی آب کشور به صرفه‌جویی در مصرف آب و تغییر روش آبیاری از غرقابی به قطره‌ای رجوع کنیم.

    در جریان این مراسم که با حضور اعضای خانواده و دوستان راننده تاکسی سبز برگزار شد، مدیرعامل ایسنا با اهدای لوح تقدیر و سکه بهار آزادی از احساس مسئولیت این شهروند تشکر و حمایت خود را از این حرکت محیط زیستی اعلام کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط