فونیکسریمکسبهتام

وضعیت کیفی جایگاه های عرضه گاز مطلوب است

۱۰۰ جایگاه تعطیل نشده اند!

عصر خودرو- رییس بازرسی فنی طرح CNG کشور گفت: وضعیت کیفی جایگاه های عرضه سوخت گاز کشور مطلوب است و تنها ۱۰۰ جایگاه، اندکی در مسیر بهبود کیفیت ناسازگاری کرده اند.

وضعیت کیفی جایگاه های عرضه گاز مطلوب است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طرح یکسان سازی استاندارد جایگاه های عرضه سوخت گاز CNG به منظور ارتقاء سطح ایمنی و کیفیت جایگاه ها عرضه این فرآورده از سال 92 کلید خورد.

    بر این اساس بیش از 90 درصد مجموع دو هزار و 400 جایگاه فعال در سراسر کشور در طی این مدت بازرسی شده و استاندارد های کیفیت خود را مطابق آیین نامه تدوین شده، همسان سازی کرده اند؛ همچنین لازم به ذکر است اختیار این امر به سازمان ملی استاندارد محول شده است.

    اما صبح روز گذشته(شنبه 24 مهرماه) نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود از غیر ایمن بودن 100 جایگاه عرضه سوخت CNG و در نتیجه تعطیلی آن ها بدین منظور خبر داد.

    همسان سازی کیفی جایگاه های سوخت گاز در مراحل پایانی

    برهمین اساس حسین باقری رییس بازرسی فنی طرح CNG کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار داشت: زمانی که طرح احداث جایگاه های عرضه سوخت پاک در دستور کار قرار گرفت، به علت سفارشات زیاد، قطعات از شرکت های مختلف خریداری شد.

    وی تاکید کرد: خریداری از شرکت های مختلف بدین معنا نیست که جایگاه های عرضه سوخت غیر استاندارد بوده و خطر ساز هستند بلکه نشان دهنده تفاوت در میزان کیفیت قطعات و تجهیزات بوده است.

    این مقام مسئول در طرح CNG تصریح کرد: از سال 92 طرح همسان سازی استاندارد جایگاه ها آغاز شده و اختیار مراجعه و بازرسی و حتی قطع گاز جایگاه های CNG متخلف به سازمان استاندارد محول شد.

    ناسازگاری 100 جایگاه در راستای کیفی سازی/تعطیلی صورت نگرفته است

    وی ادامه داد: این طرح استاندارد بیش از دو هزار و 390 جایگاه را ارتقاء داد اما در این میان 100 جایگاه به علت هزینه هایی که این طرح به دنبال داشت، به درستی با سازمان استاندارد همکاری نکرده اند که به دنبال آن تحویل گاز به برخی از این جایگاه ها تعلیق شده است.

    باقری همچنین اذعان داشت: به منظور اعمال فشار بیشتر برای بهبود کیفی جایگاه ها علاوه بر قطع گاز، قرارداد جدیدی با این جایگاه ها بسته نخواهد شد.

    وی در ادامه افزود: اما همانطور که گفته شد این 100 جایگاه از نظر ایمنی خطری نداشته و تنها نیازمند همسان سازی کیفی خود طبق آیین نامه جدید هستند.

    رییس بازرسی فنی طرح CNG کشور در خصوص اهداف اجرای یکسان سازی کیفی جایگاه هایCNG اظهار داشت: از زمان شروع فعالیت جایگاه های CNG یعنی سال 82 هیچگونه حادثه ای در جایگاه ها رخ نداده که این امر نشان دهنده ایمنی بالای تمام جایگاه های عرضه سوخت پاک در کشور است.

    وی افزود: اما مدیریت طرح CNG کشور، ارتقاء سطح ایمنی و کاهش ضریب خطر در جایگاه ها است.

    باقری در خصوص نحوه بازرسی های سازمان استاندارد و بازرسی فنی مدیریت CNG، گفت: از سه سال گذشته  کنترل کلی سازمان ملی استاندارد آغاز شده و پس از آن به صورت ادواری(سالی یک مرتبه) توسط همین سازمان ادامه می یابد همچنین بازرسی فنی مدیریت CNG نیز بازرسی های تخصصی های خود را انجام می دهد.

    در این خصوص اردشیر دادرس رییس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG نیز به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: سال گذشته، سازمان ملی استاندارد لیستی شامل 100 جایگاه را  منتشر کرد که بر مبنای آن استاندارد جایگاه های مذکور،با آیین نامه جدید همخوانی نداشته و باید استاندارد های کیفی خود را طبق مقررات جدید، اصلاح کنند.

    وضعیت کیفی جایگاه های عرضه سوخت گاز مطلوب است

    وی ادامه داد: نوسازی، بازسازی و بهبود کیفی این جایگاه ها در دست اقدام است اما شرایط فعلی ایمنی آن ها نیز به حدی نیست که خللی در سوخت رسانی به مشتریان وارد شود.

    رییس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با اشاره به نظارت های انجام شده بر فعالیت جایگاه ها، گفت: 16 بند اساسی در آیین نامه کیفی جدید وجود دارد که در حال حاضر بیش از 95 درصد جایگاه های از این موارد پیروی می کنند و مابقی آن ها نیز باید برخی فعالیت های تعمیراتی، رفع نواقض، و افزایش ضریب ایمنی خود را در دستور کار قرار دهند.

    در طول چهار سال گذشته  بهبود کیفی و ارتقاء ایمنی جایگاه های عرضه کننده سوخت پاک CNG روند مطلوبی به خود گرفته است اما در این میان هنوز هستند جایگاه هایی که در این مسیر از زیر بار مسئولیت سنگین خود شانه خالی می کنند که این امر لزوم برخورد قاطعانه سازمان ملی استاندارد و اجرای دقیق طرح مدیریت CNG را بیش از پیش یادآور می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو