فونیکسریمکسبهتام

پیش‌بینی افزایش ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای به ۲۰۰۰ ایستگاه

عصر خودرو- رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در راستای توسعه تجهیزات هواشناسی در برنامه ششم یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد داده‌ایم که اگر سالیانه ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد می‌توانیم زیرساخت‌ها را در این زمینه فراهم کنیم.

پیش‌بینی افزایش ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای به ۲۰۰۰ ایستگاه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل ازخبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از اسناد سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی امروز با حضور رئیس سازمان هواشناسی در محل این سازمان برگزار شد.

    در حاشیه این مراسم، رئیس سازمان هواشناسی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سامانه تهک سیستمی است که سامانه هواشناسی را به کاربر نهایی متصل می‌کند.

    وی ادامه داد: در سالهای گذشته مشکلاتی که سازمان در این حوزه داشت این بود که ارتباط با کاربر نهایی به طرق مستقیم و دقیق برقرار نبود و اگر ارتباطی وجود داشت ارتباطی غیرمطمئن بود، بنابراین شاهد بودیم که با وجود صدور پیش‌بینی‌ها، بخش‌های مختلف آسیبی را که نباید از شرایط جوی می‌دیدند، باز مغلوب آن آسیب می‌شدند.

    داود پرهیزگار ادامه داد: سازمان هواشناسی طی 3 سال اخیر تصمیم گرفت ارتباط خود را با کاربر نهایی کشاورز که طیف 2 میلیون نفری است، به صورت مستقیم برقرار کند، به هر حال یکی از جوامع هدف سازمان هواشناسی در اطلاع‌رسانی، کشاورزان هستند.

    رئیس سازمان هواشناسی کشور بیان کرد:‌در این راستا، سامانه‌ای طراحی شد تا امکان ارتباط مستقیم سازمان هواشناسی و کشاورزان برقرار شود که سامانه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) در حوزه کشاورزی نام گرفت.

    وی ادامه داد: امروز نسخه خودکار سامانه تهک رونمایی شد که این بستر را فعال می‌کند تا هر فعال حوزه کشاورزی امکان ثبت‌نام در این سامانه را داشته باشد و به شکل خودکار، اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کند.

    پرهیزگار ادامه داد: این سامانه نتیجه کار مطالعاتی و عملی غیرخودکار در 2 الی 3 سال اخیر است،امروز این سامانه خودکار شده است و طبیعی است که تداوم آن بستگی به تأمین اعتبار و زیرساخت‌ها دارد.

    رئیس سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: این سامانه، اعتبارات زیادی لازم ندارد اما زیرساخت‌هایی می‌خواهد که اگر طبق برنامه پنج ساله ششم، زیرساخت‌ها فراهم شود، می‌توانیم خدمات مفیدی را دراختیار کاربران نهایی در این حوزه قرار دهیم.

    رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش از این سامانه تهک غیرخودکار بود و در 21 استان به طور آزمایشی سرویس‌هایی ارائه شد تا زیرساخت موردنیاز و نیاز کاربر نهایی که همان کشاورز است مشخص شود.

    وی ادامه داد: بدین ترتیب این نیازها و زیرساخت‌ها آماده شد تا در سیستم خودکار تهک، نواقص رفع شده و خدمات به صورت مناسب به کاربر نهایی ارائه شود.

    * نیاز به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار در برنامه ششم برای توسعه سیستم‌های هواشناسی

    وی بیان کرد: سال گذشته طرح توسعه‌ای را در حوزه‌های هواشناسی در همه زمینه‌ها تهیه کردیم تا در برنامه ششم توسعه درج شود.

    وی افزود: در این راستا، اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شد که اگر طی برنامه ششم توسعه سالانه 200 میلیارد تومان هم اختصاص یابد می‌توانیم زیرساخت‌های لازم برای طرح‌های توسعه‌ای در همه حوزه‌های هواشناسی را فراهم کنیم.

    * لزوم افزایش 66 ایستگاه هواشناسی جاده‌ای موجود به 2 هزار ایستگاه

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 66 ایستگاه هواشناسی در گردنه‌ها و مسیرهای جاده‌ای فعالیت می‌کنند، توسعه این ایستگاه‌ها را از اهداف سازمان هواشناسی و سازمان راهداری عنوان کرد.

    وی گفت: در گام اول، در راستای توسعه و نگهداری ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای و نوین‌سازی آنها در محورهای تهران به شمال، این ایستگاه‌ها توسعه می‌یابد که اگر امکانات و زیرساخت‌ها فعال شود، این سرویس در روشی نوین راه‌اندازی می‌شود.

    وی گفت: 66 ایستگاه هواشناسی جاده‌ای تاکنون اطلاعات مفیدی به کاربران جاده‌ای به هواشناسی راه‌ها ارائه می‌کرد، اما در سیستم جدید با اطلاعات و زیرساخت‌های قوی‌تر، اطلاعات کاربر نهایی از هواشناسی جاده افزایش می‌یابد.

    وی افزود: در بحث پایش جاده‌ای آنچه که برای توسعه مدنظر قرار داده‌ایم، همین نوین‌سازی و توسعه ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای است که گام‌های ابتدایی را طی می‌کند و برای تحقق کامل این هدف باید تعداد ایستگاه‌های جاده‌ای به 2 هزار ایستگاه افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو