فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۸۵۶»

مصوبات جدید دولت برای آلودگی هوا

تقویم جدید آموزشی، جریمه جدید راننده‌ها، جایگزینی اتوبوس‌ها

عصر خودرو- جلسه هیات دولت روز چهارشنبه به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و با دستور ویژه بررسی اقدامات دولت در جهت کاهش آلودگی هوا و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادهای ارایه شده از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برگزار شد.

مصوبات جدید دولت برای آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین ، در این جلسه، سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از بررسی مقایسه­ای آلودگی هوا در کلانشهرهای تهران، اصفهان، کرج، اهواز، اراک، شیراز و تبریز و اقدامات دولت در جهت کاهش آلودگی و افزایش روزهای پاک به هیات وزیران ارایه داد.

    اقدامات دولت براساس گزارش کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و دستگاه­های ذیربط شامل توزیع بنزین یورو 4، گازوئیل با گوگرد کمتر از 50 پی پی ام، کاهش میزان غلظت بنزن، ارتقای استاندارد خودرو، ممانعت از شماره­گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر، بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها و راه­اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی، تغییر سوخت مصرفی نیروگاه­های برق از مازوت به گاز، نوسازی ناوگان عمومی و خروج خودروهای فرسوده، اجرایی شدن طرح LEZ، عدم

    شماره­گذاری و ثبت سفارش موتورسیکلت­‌های کاربراتوری، پایش لحظه­ای میزان آلایندگی و در نتیجه کاهش روند هزینه سلامت ناشی از انتشار آلاینده­ها بود.

    هیات وزیران در ادامه، پیشنهادهای کارگروه را مورد بررسی و تصویب قرار داد. بر این اساس طرح نوسازی بیش از هزار دستگاه مینی­بوس فرسوده شهر تهران از طریق جایگزینی آنها با تاکسی نو، انعقاد قرارداد خرید 1000 دستگاه اتوبوس حمل و نقل عمومی برای تحویل تا پایان سال در کلانشهرها و پیشنهادات مربوط به بسته مدیریت تقاضای سفر مورد تأیید هیات وزیران قرار گرفت.

    همچنین تمهیدات پیشنهادی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به منظور تسهیل در استفاده از 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره مصوب هیات وزیران جهت تسریع در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به تصویب رسید که بر این اساس دولت با مستثنی شدن متقاضیان مربوط به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از شمول آیین­نامه رعایت شاخص­های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و نیز شرط عدم بدهی غیرجاری و چک برگشتی تا پایان سال 1395 موافقت کرد.

    پیشنهاد کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در خصوص «اصلاح تقویم آموزشی کشور» نیز مورد تأیید قرار گرفت. به همین منظور «لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و همزمان مقرر شد وزارت آموزش و پرورش «طرح تقویم جدید تقویم آموزشی کشور» را با رویکرد افزایش کارایی و بهره­وری سیستم آموزشی توأم با حفظ سلامت جسم و روان دانش­آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و توزیع تعطیلات مدارس در طول سال با توجه به خصوصیات اقلیم مناطق مختلف کشور تهیه و پس از تأیید کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها جهت تصویب نهایی به هیأت وزیران ارایه نماید.

    هیات وزیران همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد ظرف 6 ماه، زمان تعمیرات اساسی سالانه واحدهای صنعتی (هیدروکربوری و برقی) را متناسب با سوخت مصرفی آنها به نحوی تعیین نماید که تعطیلات مربوط به تعمیرات مورد نظر به فصول سرد سال منتقل شود.

    در ادامه مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، هیات وزیران سازمان ملی استاندارد را موظف نمود حداکثر ظرف سه ماه نسبت به تدوین استاندارد ملی تجهیزات مورد استفاده در مراکز معاینه فنی و طی مراحل اجباری شدن آن اقدام کند.

    تخصیص کد جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در محدوده کلانشهرها، از دیگر مصوبات جلسه امروز دولت در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بود. به موجب این مصوبه، میزان جریمه تعیین شده برای تردد وسایل نقلیه در سن فرسودگی هر 24 ساعت یکبار در محدوده کلانشهرها، مبلغ پانصد هزار ریال است.

    در ادامه، هیات دولت با اختصاص مبلغ هزار میلیارد ریال به سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پیشگیری و مقابله با روند فزاینده پدیده­هایی نظیر گرد و غبار، آلودگی هوا و حفاظت از تالاب­ها و
    دریاچه­های کشور و احیا و پایش آنها موافقت کرد.

    اختصاص اعتبار برای تأمین دیه و خسارات وارده به محیط بانان

    هیات وزیران همچنین با اختصاص مبلغ پنجاه میلیارد ریال به سازمان حفاظت محیط زیست برای تأمین دیه و خسارات وارده به محیط­بانان موافقت کرد.

    وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوئد

    هیات وزیران در ادامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی سوئد تعیین کرد.

    آیین­نامه مستثنی شدن خدام و کارکنان بقاع متبرکه از موادی از قانون کار تمدید شد

    با تصویب دولت، آیین­نامه مستثنی شدن خدام و کارکنان بقاع متبرکه، مساجد، حسینیه ها،‌ تکایا، مدارس علوم دینی موقوفه و موقوفات عام غیرتولیدی از شمول موادی از قانون کار، به مدت پنج سال دیگر تمدید شد.

    این آیین‌نامه، مشمول آن دسته از اماکن مذهبی می­شود که پنج نفر یا کمتر خادم داشته باشند.

    کمک هزینه مسکن کارگران در سال 1395 افزایش یافت

    دولت همچنین میزان کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار را از ابتدای مهرماه سال 1395 مبلغ چهارصد هزار ریال تعیین کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو