فونیکسریمکسبهتام

۳۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی سرویس ندارند

عصر خودرو- چندی است مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدام از بحران کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه سخن می‌گویند.

۳۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی سرویس ندارند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، دیروز نیز معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد که سالانه 800 نفر از نیروهای این سازمان بازنشسته می‌شوند و از سال آینده با سونامی کمبود نیرو روبه‌رو خواهیم شد.محسن غفوریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در کشور مجموعا 23هزار نفر هستند، گفت: سالانه 800نفر از کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بازنشسته می‌شوند و در برابر حجم بازنشستگی میزان جذب نیرو بسیار ناچیز است و به همین دلیل از سال آینده در همه گروه‌های آموزشی و توانبخشی دچار کمبود نیرو می‌شویم.

    وی افزود: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که براساس طرح فراگیرسازی در مدارس عادی حضور دارند باید از معلم رابط بهره‌مند شوند اما هم‌اکنون در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با کمبود نیرو روبه‌رو هستیم و برای ارائه خدمات مناسب به این دانش‌آموزان نیازمند جذب نیروی بیشتر هستیم.

    غفوریان با درخواست از سازمان امور اداری و استخدامی برای رفع این مشکل اظهار کرد: این سازمان با ما همراهی کند و به ازای بازنشستگی نیروهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی دست‌کم 50درصد آن مجوز استخدام به ما بدهد تا بتوانیم خلأ کمبود نیرو را جبران کنیم زیرا هم‌اکنون برای گسترش طرح تلفیقی به ازای هر دانش‌آموز با نیازهای ویژه که در مدارس عادی حضور می‌یابد به‌طور میانگین در هفته به 2 تا 8 ساعت معلم رابط نیاز داریم.

    معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی توضیح داد: برای 55هزار و 820دانش‌آموز با نیازهای ویژه که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند، 800مدرسه استثنایی به‌عنوان پشتیبان درنظر گرفته‌ شده تا به آنها خدمات ویژه ارائه کنند. هر مدرسه پشتیبان چند مدرسه عادی را تحت پوشش دارد و معلمان رابط از این مدارس به مدارس عادی اعزام می‌شوند.
    معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: این سازمان در سال‌های اخیر سیاست‌هایی را مبتنی بر سند تحول بنیادین که ناظر بر تفاوت‌های فردی و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی است، اجرا کرده است.

        55‌هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی

    وی با اشاره به اینکه شناسایی بهنگام همه کودکان دارای نیازهای ویژه، نخستین سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: هم‌اکنون 129هزار و 400دانش‌آموز تحت پوشش این سازمان قرار دارند که 73هزار و 580نفر در مدارس ویژه استثنایی و 55هزار و 820نفر به‌صورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

    غفوریان در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه آیا آماری از اینکه چه تعداد از کودکان دارای معلولیت به مدرسه نمی‌روند دارید، اظهار کرد: برای شناسایی بهنگام دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، آموزش و پرورش به تنهایی مسئول نیست و باید سایر دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی نیز ما را همراهی کنند تا در نخستین زمان کودکان با نیازهای ویژه شناسایی شوند و اطلاعات آنها در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار بگیرد.

    معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: هم‌اکنون آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد تا بدانیم چه تعداد از افراد دارای معلولیت خارج از نظام تعلیم و تربیت هستند و در این رابطه نهادهایی مانند بهزیستی باید در کمترین زمان ممکن افراد را شناسایی کنند و اطلاعاتشان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

    وی از طرحی سخن گفت که قرار است با همکاری سازمان نهضت سوادآموزی اجرا شود تا افراد بزرگسال دارای معلولیت تحت آموزش قرار بگیرند. به گفته غفوریان، براساس سیاست فراگیرسازی آموزش برای دربرگیری کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، باید شرایطی ایجاد شود تا دانش‌آموزان در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت خود تحصیل کنند.

        شهرداری تهران، سرویس رایگان ارائه می‌کند

    معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به اینکه در بسیاری از شهرها دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از هزینه سرویس رفت‌وآمد بهره‌مند نیستند، تصریح کرد: در اکثر شهرها یک مدرسه ویژه این دانش‌آموزان داریم که آنها باید از نقاط مختلف به مدرسه بیایند؛ بنابراین بحث سرویس آنها حائز اهمیت است.

    وی با بیان اینکه خوشبختانه در تهران سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توسط شهرداری تهران به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، افزود: هزینه هر دانش‌آموز استثنایی 5 برابر دانش‌آموز عادی است و باید بخشی از هزینه خانواده‌های این کودکان را کاهش دهیم تا بالا بودن هزینه‌ها مانع از تحصیل دانش‌آموزان نشود. هم‌اکنون 30درصد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی سرویس ندارند.

    به گفته غفوریان 55 هزار و 820دانش‌آموز در گروه‌هایی با آسیب شنوایی، بینایی، معلولان جسمی و حرکتی و افراد دارای مشکلات هیجانی مانند اوتیسم با دریافت خدمات پشتیبانی از آموزش و پرورش استثنایی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.
    وی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در توسعه طرح فراگیرسازی، مشکلات نگرشی و پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی است و به همین منظور گسترش طرح تلفیقی نیازمند فراهم‌کردن الزاماتی ازجمله مناسب‌سازی‌ فضای آموزشی و ایجاد تسهیلات آموزشی و پرورشی در مدارس عادی است.

    غفوریان با اشاره به اینکه هم‌اکنون برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی مقاومت‌هایی از سوی برخی معلمان و والدین دانش‌آموزان مشاهده می‌شود، اظهار کرد: مقاومت بین دانش‌آموزان بسیار کم است و این نیاز وجود دارد تا دانش‌آموزان معلول بتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند.

    معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: هم‌اکنون دانش‌آموزانی که از مدارس استثنایی فارغ‌التحصیل می‌شوند با یک حرفه در سطح درجه3 آشنا هستند و گواهینامه آن را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو