فونیکسریمکسبهتام

مجتبی خسروتاج :

باید بتوانیم وارد زنجیره جهانی تامین شویم

عصر خودرو- مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه بررسی راهکارهای توسعه صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو و انواع موتورسیکلت که با حضور مدیران این سازمان و فعالان اقتصادی این صنعت تشکیل شده بود تاکید کرد: باید بتوانیم وارد زنجیره جهانی تامین شویم.

باید بتوانیم وارد زنجیره جهانی تامین شویم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شمانیوز ، جلسه بررسی راهکارهای توسعه صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو و انواع موتورسیکلت  با حضور مجتبی خسروتاج ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات و مسعود کمالی اردکانی مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی این سازمان و جمعی از فعالان اقتصادی در صنعت قطعات و لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت  برگزار شد.
    در این نشست، مجتبی خسروتاج، خودروسازی را به عنوان یکی از صنایع اصلی کشور دانست و گفت: به دلیل حجم گردش مالی این صنعت و اشتغالی که ایجاد میکند باید توجه بیش از پیش به این صنعت شود. بنابراین، باید با همکاری بخش‌های مختلف ابتدا بدانیم جایگاه ما در دنیا کجاست، تا بتوانیم وارد زنجیرۀ جهانی تأمین شویم.

    وی با اشاره به لزوم تدوین استراتژی خاطرنشان کرد که وزارت متبوع‌اش به صورت منظم در این خصوص در تلاش است.

    همچنین محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سارمان توسعه تجارت ایران در ادامه این جلسه گفت: با توجه به این که صنعت خودروی ایران برای پاسخ به نیازهای داخل بسیار فعال است در نتیجه صادرات برای این صنعت از جذابیت چندان زیادی برخوردار نیست.

    وی با بیان این که باید از وابستگی داخلی کم کرد و به صادرات افزود ادامه داد: قطعه سازان باید برای صادرات موفق در این صنعت، اقدام به ارتقای تکنولوژی، دانش و مهارت کنند تا از این طریق انگیزه بیشتری برای توسعه صادرات قطعات و لوازم یدکی به وجود آید.

    در ادامه این نشست مسعود کمالی اردکانی مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران به ارائه آمار و ارقام تجارت جهانی این محصولات پرداخت و  با بیان این که میزان تجارت جهانی این محصول درسال 2016 در حدود 740 میلیارد دلار بوده گفت: از این رقم  369 میلیارد دلار صادرات و 370 میلیارد دلار واردات بوده است.

    به گفته وی  بازارهای صادراتی ایران طی 8 ماهه سال جاری شامل کشورهای  عراق، امارات، سوریه، روسیه، فرانسه است.

    کمالی اردکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که میزان تجارت جهانی موتورسیکلت در سال 2016 در حدود 100 میلیارد دلار بوده است ادامه داد: از این رقم، 52 میلیارد دلار صادرات و 48 میلیارد دلار واردات انجام شده است این در حالی است که میزان صادرات ایران در سال 1395 حدود 8 میلیون دلار بوده است. بازارهای صادراتی ایران کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، عربستان و امارات می باشند.

    در ادامه این جلسه، فعالان اقتصادی بخش خصوصی در راستای توسعه صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت اقدام به ارائه راهکارها وپیشنهاداتی کردند که از آن جمله می‌توان به رفع چالش‌های بانکی، اعتبار سنجی شرکت ها،ساماندهی مشکلات مرزی، ارتقای تکنولوژی، انعقاد قراردادهای خودروسازی و صادرات تا سقف 30 درصد، حرکت به سمت نوسازی، ارتقای کیفیت و امتیازدهی به فعالان بخش خصوصی برای ارتقای توان صادراتی اشاره کرد.

    در پایان، ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در جمع‌بندی مطالب مطرح شده توسط نمایندگان بخش‌های مختلف اظهار داشت: ورود به زنجیرۀ تأمین جهانی در این صنعت، توجه به انجام اعتبارسنجی‌های مورد نیاز برای ورود به بازار جهانی، بررسی به منظور تشکیل شرکت‌ EMC، اهمیت به بخش طراحی و تحقیقات و بررسی نقاط ضعف آنها، فراهم کردن زمینه‌های رقابت برای شرکت‌های قطعه ساز، نوسازی ماشین‌آلات، ثبات در عرضه و عمل به تعهدات، استفاده از ظرفیت بازاریابی شرکت‌های اروپایی، سرمایه‌گذاری مشترک از مهم‌ترین نکاتی است که باید به انجام آن اهتمام ورزید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو