فونیکسریمکسبهتام

البرز، ترافیک و بار ۱۸ درصد تردد کشور

عصر خودرو- البرز با برخورداری از یکهزار و ۴۵۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی یعنی نیم درصد جاده های کشور در روزهای مختلف سال به ویژه ایام نوروز با حجم وسیعی از ترافیک مواجه است و به گفته مسئولان ۱۸ درصد ترافیک کشور از راه های این استان عبور می کند.

البرز، ترافیک و بار ۱۸ درصد تردد کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بررسی آمار تصادف ها و تعداد کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی در استان البرز نشان می دهد که برای کاهش این حوادث باید راهکارهای مناسبی با کمک مردم اتخاذ کرد.
    وجود تنها نیم درصد راه های کشور در استان البرز سبب شده تا این اندک جاده ها نتواند پاسخگوی بیش از 18 درصد ترافیک ایران باشد.
    البرز با جمعیتی حدود3 میلیون نفر، افزون بر تحمل مشکلات ترافیکی ابر شهر کشور یعنی تهران بزرگ در مسیر مسافران 14 استان کشور قرار دارد.
    قرار گرفتن البرز در مسیرجاده گردشگری شمال کشور سبب شده تا در ایام نوروز حجم مسافرت ها در جاده های البرز به شدت افزایش یابد و صف های طولانی ترافیک حتی شب ها هم در جاده های استان مشاهده می شود.
    برای روشن شدن این موضوع کافی است که شمار ترددهای خودرویی نوروز 97 که از مرز 30 میلیون تردد گذشته، مورد واکاوی کارشناسی قرار گیرد، ترددهایی که افزون بر ترافیک سنگین، تصادف های دلخراش مانند جان باختن هفت هموطن و مصدومیت بیش از40 نفر در پی داشت.
    در 2 فقره از این تصادف ها که در روزهای آغازین و پایانی تعطیلات نوروزی به صورت زنجیره ای در جاده کرج - چالوس به وقوع پیوست حدود 22 نفر مصدوم شدند و این حادثه ها همواره تکرار شده و گاهی آمارها به مراتب بیشتر از این ارقام بوده است.
    آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که در کنار فرهنگ سازی و نظارت شدید بر مشکلات ترافیکی، توسعه راه های البرز باید با سرعت انجام شود، امری که این روزها استاندار البرز از گشایش در گره های ترافیکی استان تا پایان امسال خبرداده است.
    آنطور که محمدعلی نجفی استاندارالبرز اعلام کرده، امسال با گشایش قطعه یک آزادراه تهران - شمال و تسریع در توسعه ورودی ها و خروجی های البرز، ترافیک این استان به مراتب کاهش می یابد که درصورت تحقق، بشارت خوبی برای البرزی های به ستوه آمده از ترافیک خواهد بود.
    به گفته نجفی، امسال علاوه برآزاد راه تهران - شمال، بزرگراه آبیک - چرمشهر ازجنوب کرج و برخی شهرهای البرز عبور خواهد کرد که نویدبخش کاهش ترافیک در آزاراه تهران - کرج - قزوین است.
    با این اوصاف، البرزی ها هر روز در صبحگاهان و شب هنگام با بارسنگین ترافیک در ورودی ها وخروجی های کلانشهر کرج مواجه هستند، بارترافیکی که به واسطه رفت وآمد جمعیت کار بین تهران وکرج به وجود می آید.
    یکی از طرح های ناتمام عمرانی، بزرگراه شهید همت است که بار ترافیکی آن در ورودی شرقی کرج به بزرگراه تهران - کرج منتقل می شود.
    این بزرگراه که حدود 5 کیلومتر مانده به کرج ناتمام است، از طریق 2 بزرگراه شمالی و جنوبی کرج تقسیم ترافیک خواهد شد که این 2 بزرگراه هنوز در دست ساخت هستند.
    بزرگراه شمالی کرج به طول 19 کیلومتر توسط شهرداری این کلانشهر از 2 سال پیش احداث آن آغاز شده و قرار است تا 2 سال آینده زیر بار ترافیک برود.
    این بزرگراه در امتداد بزرگراه شهید همت و با گذر از مناطق شمالی وکوهستانی عظیمیه کرج در غرب این کلانشهر به آزاد راه کرج - قزوین متصل خواهد شد.
    همچنین آزادراه جنوبی کرج در امتداد آزاد راه شهید همت به آزاد راه آبیک - چرمشهر متصل می شود که درصورت احداث حتی بار ترافیکی آزاد راه تهران - کرج - قزوین در محدوده کلانشهر کرج کاهش می یابد.
    اکنون آزاد راه تهران - کرج - قزوین با عبور از کرج، این کلانشهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده و در روزهای تعطیل بار ترافیکی آن به داخل محدوده شهری کرج سرازیر می شود ضمن آنکه در صورت بروز تصادف ، مشکلات ترافیکی کرج دوچندان می شود.
    از سوی فرهنگ سازی برای رعایت هر چه بیشتر قانون از سوی رانندگان نیز امری ضروری است که هنوز نیاز به کار بیشتر و آگاهی رسانی گسترده تر دارد تا روزی شاهد باشیم که مسافرت های هموطنان در امنیت بیشتری صورت می گیرد.
    سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که با توجه به گزارش های ارائه شده از سوی رئیس جمعیت هلال احمر، سوانح جاده‌ای 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و هر 45 دقیقه یک کشته در سوانح جاده‌ای نوروز داشته ایم.
    مهرداد لاهوتی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس سالانه 15 هزار کشته در جنگ داشتیم درحالی که 20 هزار کشته در سال در سوانح رانندگی داریم و با توجه به اینکه خیلی از افرادی که در اثر سوانح جاده ای فوت می کنند سر صحنه کشته نمی شوند.
    وی اضافه کرد: متاسفانه این افراد پس از تصادف فوت می کنند جزو این آمار آورده نمی شوند که بنابراین ما سالانه بیش از 20 هزار کشته در سوانح جاده‌ای داریم.
    رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور نیز درزمینه ترددهاو تصادف های نوروزی گفت: آمار تصادفات و حوادث رانندگی در طول اجرای طرح نوروزی موید آن است که با وجود افزایش 15 درصدی ترددها نسبت به سال گذشته است و با افزایش 38 نفر فوتی افزایش 9 درصد تصادفات منجربه فوت بوده است.
    سردار تقی مهری افزود: تصادفات منجر به فوت درون شهری نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راههای اصلی که پلیس به انواع مختلف در آن حضور داشته، با کاهش تصادفات رو به رو بوده‌ایم ولی در معابر فرعی با افزایش جانباختگان به تعداد 38 نفر مواجه بودیم که پلیس در این گونه محورها حضور کمتری دارد.
    فرمانده انتظامی البرزدرخصوص آمارحوادث رانندگی نوروز دراین استان گفت: دراجرای طرح نوروزی 5مورد حوادث منجربه فوت دراستان البرز رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد کاهش داشته است.
    سردار عباسعلی محمدیان افزود: دراین مدت نیز7نفر براثر حوادث رانندگی درجاده های استان البرز جان خود را ازدست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22درصد کاهش یافته است.
    وی اضافه کرد: دراجرای طرح نوروزی درجاده های استان البرز12 فقره تصادف منجربه جرح رخ داده که 13نفر مجروح شدند که این رقم ها نسبت به مدت مشابه سال گذ شته به ترتیب14 و 13 درصد کاهش بوده است.
    وی همچنین درخصوص آمار تصادفات درون شهری گفت: ازابتدای طرح نوروزی درمعابر شهری این استان یک فقره تصادف منجربه فوت رخ داده که منجربه فوت یک نفر شده که 67 درصد نسبت به مدت مشابه سال بل کاهش داشته است.
    وی افزود: همچنین دراین مدت نیز 14فقره تصادف منجربه جرح درمعابر شهری البرز رخ داده که 14نفر مجروح شدند که به ترتیب 39 و 14 درصد کاهش نشان می دهد.
    محمدیان خاطرنشان کرد: دراجرای طرح انضباط اجتماعی و برخورد با تخلفات رانندگی دراستان البرزگفت: دراین مدت 83 هزار و 439 راننده متخلف اعمال قانون شدند که 23هزارو 186مورد آن تخلفات حادثه ساز بوده است.
    وی گفت: دراین مدت نیز یکهزارو 955 خودرو و موتورسیکلت متخلف درمعابر شهری البرز توقیف شده و پرونده 161 راننده متخلف به مراجع قضایی ارجاع شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط