فونیکسریمکسبهتام

رییس کارگروه اتحادیه بازیافت و اسقاط خودرو‌های فرسوده:

توقف اسقاط خودرو با ممنوعیت واردات

لغو مصوبات اسقاط خودرو توسط وزارت صنعت

عصر خودرو- رییس کارگروه اتحادیه بازیافت و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰هزار خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند که نسبت به سال گذشته کاهش نیافته است.

توقف اسقاط خودرو با ممنوعیت واردات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ،  محمد حسین گودرزی  درباره وضعیت خودروهای فرسوده بیان کرد: به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و گره خوردن کار ما با واردکنندگان، در حال حاضر به طور کلی حدود 5تا 10درصد خودرو‌های فرسوده اسقاط می‌شوند و 90درصد ظرفیت مراکز خالی است.

    گودرزی ادامه داد: فقط واردکنندگان می‌توانند از گواهی اسقاط ما استفاده کنند چرا که خودروسازان تا کنون به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

    وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر نهاد مسئول در اسقاط خودرو توضیح داد: بر اساس مصوبه دولت در سال 86، قرار شد 30درصد تولیدات خودروسازان داخلی جایگزین خودروهای فرسوده شود و از طرفی بنابر دستورالعمل دولت از سال 85طبق تبصره 13، مسئولیت اسقاط خودرو با واردکننده و خودروساز داخلی است که متاسفانه خودروسازان به وظیفه خود اصلا عمل نمی‌کنند و بار این مسئولیت را بر دوش مراکز اسقاط افتاده است و جالب این که دولت نیز با وجود هوای آلوده و مصرف بی‌رویه بنزین در کشور با ما همکاری نمی‌کند.

    گودرزی با تاکید بر این که اسقاط خودرو با زندگی مردم سروکار دارد، افزود: کشتارهای جاده‌ای و ترافیک‌های شهری ارتباط مستقیمی با خودرو‌های فرسوده دارند اما دولت توجهی به این مهم نمی‌کند.

    خطر افزایش 900هزار خودروی فرسوده تا 3سال آینده

     او اضافه کرد: اگر دولت در این زمینه اقدامی انجام می‌داد در مدت یک سال تمام خودرو‌های فرسوده از رده خارج می‌شد، اما در حال حاضر یک میلیون و 400هزار خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند و اگر چه این میزان از زمان ممنوعیت واردات افزایش پیدا نکرده اما کاهش نیافتن آن نیز خطر جدی محسوب می‌شود.

    رییس کارگروه اتحادیه بازیافت و اسقاط خودرو‌های فرسوده با اشاره به این که از ابتدای سال جاری فقط 37هزار خودرو اسقاط شده است، گفت: این در حالی است که سالانه باید حداقل حدود یک میلیون خودروی فرسوده از رده خارج کنیم و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، تا سال 1400حدود 900هزار خودروی فرسوده وارد ناوگان شهری‌مان می‌شود و اگر دولت تمهیداتی برای از بین بردن این خودروها در نظر نگیرد کلان شهرها قفل خواهند شد.

    60هزار گواهی در صف اسقاط

    گودرزی با بیان این که دولت وظیفه خود را بر دوش مراکز اسقاطی انداخته است، گفت: مراکز اسقاط از لحاظ مالی بنیه محدودی دارند، در حال حاضر 60هزار گواهی در صف مراکز اسقاط به ارزش دو میلیون و 500هزار تومان انباشته شده که با محاسبه این رقم می‌بینیم که سرمایه عظیمی از مراکز به صورت راکد مانده است.

    این فعال بازار با تاکید بر این که یکی از عمده‌ترین معضلات این صنعت گواهی‌های اسقاط است، ادامه داد: اگر دولت این گواهی‌ها را بردارد و پول آن را به مراکز بدهد، مراکز می‌توانند با این سرمایه خودرو‌های فرسوده را مجددا بخرند و از بین ببرند.

    وی افزود: بهتر است دولت این مراکز را باز کند و فقط بر آن ها نظارت داشته باشد، در حال حاضر وزارت راه، وزارت کشور، پلیس راهور، وزارت صنعت و محیط زیست جزو 5ارگانی هستند که در کار ما دخالت می‌کنند و هیچ کمکی برای حل مشکل به ما نکرده‌اند.

    اقدامات مراکز اسقاطی در خصوص رفع موانع

    گودرزی درباره اقدامات انجام شده در این زمینه توضیح داد: در پی نامه‌نگاری ما با وزارت راه مبنی بر ارائه پیشنهاداتی در خصوص بهبود شرایط، روز گذشته نامه‌ای از طرف معاون وزیر به ما رسید و مشخص شد پیشنهادات ما را به وزیر اعلام کرده‌اند و قرار شد در کارگروه ماده 22 این موضوع مطرح و بررسی شود.

    وی افزود: همچنین شش ماه گذشته طرحی به مجلس ارائه کردیم با این موضوع که خودروسازان داخلی به ازای هر 4خودرویی که تولید می‌کنند یک برگه اسقاط باطل کنند، که کمیسیون صنایع این طرح را مصوب کرده و به صحن علنی مجلس فرستاده است و ما امیدواریم که رای بیاورد.

    پیشنهاد طرح نقدی به دولت

    گودرزی درباره دیگر پیشنهاد این مجموعه به وزارت راه بیان کرد: علاوه بر این، پیشنهادی به معاون وزیر راه دادیم در این خصوص که به میزان 2درصد از بهای فروش هر خودروی داخلی تعیین و در جهت عوارض نوسازی ناوگان اخذ شود، همچنین از شرکت‌های خودروسازی که قطعات را به صورت سی کی دی و اس کی دی وارد کشور می‌کنند 1.5درصد عوارض دریافت شود.

    رییس کارگروه اتحادیه بازیافت و اسقاط خودرو‌های فرسوده تصریح کرد: این پول باید به صندوق توسعه حمل و نقل عمومی که برای دولت است وارد شود و اگر چه رقم کمی است اما می‌تواند اقدام موثری برای از بین بردن خودروهای فرسوده باشد.

    او همچنین خاطرنشان کرد: با این شرایط حدود یک میلیون خودروی اسقاطی از رده خارج می‌شود اما متاسفانه خودروسازان به این شرایط نیز تن نمی‌دهند.

    مصوباتی که بی دلیل لغو شد

    گودرزی به مصوباتی که به نفع مراکز اسقاطی بود و وزیر پیشین صنعت آن‌ها را بی دلیل لغو کرد، اشاره کرد و گفت: از بین سه مصوبه‌ای که به نفع مرکز اسقاط خودرو‌های فرسوده بود، یک مصوبه هنوز اجرایی نشده و دو مصوبه دیگر توسط  آقای شریعتمداری لغو شد.

    او اضافه کرد: مصوبه اول مربوط به سال 88 است که در این سال، خودروسازان طبق مصوبه دولت مکلف شدند 30درصد از تولیداتشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند و متاسفانه با وجود این که مصوبه مذکور لغو نشده اما اجرا نمی‌شود، دوم طبق مصوبه‌ای در تاریخ 2/4/95 خودروسازان مکلف شدند به ازای تولید هر خودرو با مصرف بیش از 7لیتر در هر 100کیلومتر، یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند که این مصوبه در تاریخ 6/5/95 به دستور وزیر صنعت لغو شد.

    گودرزی درمورد دیگر مصوبه لغو شده توضیح داد:مصوبه سوم که در تاریخ 24/5/96 ابلاغ شد خودروسازان داخلی را مکلف کرد که به ازای تولید هر خودرو با مصرف بیش از 8.5لیتر در هر 100 کیلومتر یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند اما این مصوبه نیز به درخواست وزیر صنعت در تاریخ 19/7/96 لغو شد.

    وضعیت خودروهای عمومی اسقاطی

    گودرزی همچنین در خصوص اسقاط خودروهای عمومی اظهار کرد: یک رانت بسیار قوی در دو سال گذشته به وسیله یکی از خودروسازان درخصوص اسقاط خودرو‌های عمومی ایجاد شد به این صورت که 45هزار خودرو از 60هزار تاکسی که قرار بود در کشور اسقاط شود به یک مرکز غیر قانونی و بدون پروانه اختصاص یافت و بقیه مراکز بیکار بودند.

    وی در پایان گفت: امسال خوشبختانه به همت صنف خودروهای اسقاطی، این مرکز غیرقانونی تعطیل شده اما در حال حاضر همچنان هیچ تاکسی فرسوده‌ای اسقاط نمی‌شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو