فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۶ درصدی هزینه‌های خانوار با مصرف سی ان جی

عصر خودرو- استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت خودروها می‌تواند هزینه‌های سوخت را تا ۵۰ درصد و متوسط هزینه‌های سبد خانوارهای ایرانی را تا ۶ درصد کاهش دهد.

کاهش ۶ درصدی هزینه‌های خانوار با مصرف سی ان جی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، چند سالی است که گاز طبیعی به عنوان یکی از سوخت‌های اصلی خودروهای سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آنجا که اکنون معادل 20 میلیون لیتر بنزین در روز، سی ان جی مصرف می‌شود.

    البته مهمترین دلیل توجه به سی ان جی به عنوان سوخت خودرو را باید سهم بالای ایران از منابع گازی جهان دانست که باعث شده تا این سوخت هیدروکربوری جای خود را در سبد سوختی کشور باز کند.

    اما این تمام ماجرا نیست. موتورهای گاز سوز در خودروها از آنجا که گاز را به طور کامل می‌سوزانند، و اکتان بالایی دارند، زمینه کاهش آلودگی محیط‌زیست را فراهم می‌کنند.

    از سوی دیگر این سوخت با اکسیژن سریع‌تر ترکیب شده و میزان لجن در روغن موتور را به شدت کاهش می‌دهد.

    با این حال سی ان جی در حال حاضر حدود 20 درصد از سوخت مورد نیاز خودروهای سبک را تأمین می‌کند. این در شرایطی است که آمارها نشان می‌دهد اگر خانواری به جای مصرف بنزین از سی ان جی به عنوان سوخت خودروی خود استفاده کند، شاهد کاهش 50 درصدی در هزینه‌های سوخت خود خواهد بود.

    با فرض مصرف 80 لیتر بنزین در ماه توسط یک خودرو، و با در نظر گرفتن بنزین لیتری 1000 تومان، هزینه تأمین سوخت آن خودرو در سال معادل 960 هزار تومان خواهد بود. این در شرایطی است که اگر معادل همین میزان بنزین، از سوخت سی ان جی استفاده شود، هزینه سوخت به 400 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. البته این عدد با در نظر گرفتن افزایش قیمت سی ان جی از ابتدای خرداد و ثابت بودن قیمت هر لیتر بنزین است.

    نکته مهم این است که بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط سهم هزینه‌های حمل و نقل در سبد خانوار 12.7 درصد است که با تغییر مصرف از بنزین به سی ان جی، این سهم به نصف کاهش پیدا کرده و به حدود 6 درصد می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو