فونیکسریمکسبهتام

باید‌های نصب فیلتردوده

عصر خودرو- گازوئیل‌ها استاندارد نیست، فیلتر دوده گران است. این جمع‌بندی ادعای مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل است که به‌تازگی توانسته موافقت معاون اول رئیس‌جمهور را برای تولید و عرضه یک مدل کامیون، البته بدون نصب فیلتر دوده دریافت کند.

باید‌های نصب فیلتردوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، به گفته کارشناسان، نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی مانع ورود آلاینده‌های سرطان‌زا به هوا می‌شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست با این تصمیم و ابلاغیه معاون اول مخالف است. ماجرا از زمانی شروع شد که اسحاق جهانگیری در پاسخ به درخواست ایران خودرو دیزل، تولید و عرضه یکی از محصولات این شرکت را، بدون استفاده از فیلتر دوده صادر کرد.هرچند او دیروز تا حدی نظر خود را دراین‌باره تعدیل کرد.  سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به توجیه ایران‌خودرو دیزل مبنی بر گران شدن قیمت خودروهای تولیدی درصورت نصب فیلتر دوده اعلام کرد: اگر قیمت خودروهای دیزلی با فیلتر دوده افزایش می‌یابد یا اگر هزینه تامین و نصب فیلتر دوده بر اثر تحریم بالا رفته، آیا هزینه درمان سرطان افزایش نیافته است؟ به تازگی مهدی یونسیان، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل در مصاحبه با صدا و سیما درباره معافیت تعدادی از کامیون‌های «واگن هود» تولیدی در این شرکت از مقررات نصب فیلتر‌های جذب دوده گفته است: به‌دلیل استاندارد نبودن گازوئیل تولید ایران نصب فیلتر فایده‌ای ندارد. به گفته او، فیلتر‌های جذب دوده از کره‌جنوبی و با واسطه، با قیمت هر یک 5هزار دلار خریداری می‌شود و با احتساب سایر هزینه‌ها، قیمت هر کامیون را 90میلیون تومان افزایش می‌دهد. یونسیان مدعی شده؛ برای کاربردی شدن فیلتر جذب دوده، باید کیفیت گازوئیل به لحاظ PPM  کمتر از 50 باشد ولی با بررسی و نمونه‌برداری از سوخت 17جایگاه در سراسر کشور مشاهده شد؛ میزان PPM گازوئیل بین یک هزار و 200 تا 6 هزار است. کرامت ویس کرمی، مدیر پخش فرآورده‌های نفتی در منطقه تهران در گفت‌وگو با همشهری به پرسش‌ها و ابهام‌های مطرح شده دراین‌باره پاسخ داده که می‌خوانید:

    تکلیف قانونی شرکت ملی پالایش و پخش در ارتباط با توزیع بنزین و نفت گاز (گازوئیل) یورو4 چیست؟
    بر مبنای مصوبات دولت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است نسبت به عرضه بنزین و نفت‌گاز یورو4 در 8کلانشهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و اراک اقدام کند. برمبنای همین قاعده در این شهرها می‌بایست بنزین و نفت‌گاز یورو4 توزیع کنیم.
    یعنی الان در همه این 8شهر به تعهد قانونی خود عمل می‌کنید؟
    بله و حتی به بیش از میزان تعهد خود عمل می‌کنیم. شرکت ملی پالایش و پخش علاوه بر 8کلانشهر یادشده، بنزین و نفت‌گاز یورو4 را در کل شهرهای استان تهران و همچنین خمین، ساوه، دلیجان، قم، نیشابور، سبزوار، اسفراین، دامغان، کرمان، زنجان، زابل، تربت حیدریه، سمنان و بندرعباس به‌رغم اینکه تکلیف قانونی ندارد، برای مصارف حمل‌ونقل توزیع می‌کند.
    شرایط در بقیه جایگاه‌ها چگونه است؟
    یک مصوبه دیگری هم هیأت دولت دارد مبنی بر اینکه باید در 163جایگاه در جاده‌های مواصلاتی بین شهری، نفت‌گاز یورو4 عرضه شود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این کار را هم طبق ضوابط انجام می‌دهد.
    سطح تعامل شرکت با سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نظارت بر عرضه بنزین و گازوئیل یورو4 چگونه است؟
    بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان حفاظت محیط‌زیست تفاهمنامه‌ای امضا شده که براساس آن به‌صورت مشترک بر توزیع نفت‌گاز یورو4 در 163جایگاه‌و شهرهای مورد هدف، نظارت صورت می‌پذیرد. همچنین در کل کشور، در 1400جایگاه به توزیع نفت گاز یورو4 اقدام می‌کنیم.
    متولی تعیین کیفیت فرآورده‌های نفتی ازجمله بنزین و نفت‌گاز چه سازمانی است؟
    متولی ارزیابی و انطباق کیفیت سوخت عرضه شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با استانداردهای مشخص شده و همچنین وظیفه اظهارنظر قانونی درباره کیفیت سوخت فرآورده‌های نفتی، برعهده سازمان‌های ملی استاندارد ایران و حفاظت محیط‌زیست است. این دو سازمان به‌صورت مستمر و دوره‌ای کیفیت فرآورده‌های نفتی عرضه شده را اندازه‌گیری می‌کنند، بنابراین متولی اصلی و قانونی ارزیابی انطباق کیفیت سوخت با استانداردها و اظهارنظر 2سازمان یادشده هستند.
    آیاآماری از میزان عرضه گازوئیل یورو4 در سطح کشور دارید؟
    به‌طور میانگین روزانه 28میلیون لیتر نفت‌گاز یورو4 در سطح جایگاه‌های تعیین شده، توزیع می‌شود.
    هم‌اکنون به‌طور کل چه میزان نفت گاز برای مصارف حمل‌ونقل توزیع می‌شود؟
    به‌طور میانگین روزانه 55میلیون لیتر نفت‌گاز برای مصارف حمل‌ونقل در کشور توزیع می‌شود، همانطور که گفتم 28میلیون لیتر آن دارای استاندارد یورو4 است. این آمار نشان می‌دهد بیش از نیمی از نفت گاز عرضه شده در بخش حمل‌ونقل دارای استاندارد یورو4 است.
    پس ادعای مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل مبنی بر عرضه نفت‌گاز دارای گوگرد 1200ppm به چه معناست؟
    ملاک استاندارد و متولی آن در قانون تعیین شده است، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم، خود راسا کیفیت تمامی نفت‌گاز ، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در انبارهای سوخت را قبل از توزیع در جایگاه‌ها، به‌صورت کاملا تخصصی، روزانه اندازه‌گیری می‌کند و درصورت انطباق با استانداردها اجازه توزیع آن صادر می‌شود.
    آیا در فرایند توزیع هم بر کیفیت سوخت عرضه شده نظارت دارید؟
    بله، پس از توزیع هم ماهانه تا 5بار خروجی نفت گاز از نازل‌ جایگاه‌ها، قبل از ورود به باک خودروها، نمونه‌برداری و در آزمایشگاه‌های شرکت دوباره مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرد. همچنین با همکاری نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست و شرکت ملی پالایش و پخش، به‌صورت تصادفی و مستمر نسبت به ارزیابی کیفیت نفت گاز در جایگاه‌های سراسر کشور اقدام می‌شود.
    پس خیال صاحبان خودروهای سبک و سنگین از بابت کیفیت بنزین و نفت‌گاز راحت باشد؟
    اطمینان می‌دهیم که بنزین و نفت‌گاز عرضه شده در جایگاه‌هایی که براساس قانون تکالیفی تعیین شده، بنزین و نفت‌گاز یورو4 و مطابق با استانداردهاست.
    میانگین گوگرد براساس استاندارد باید به چه میزان باشد؟
    براساس استاندارد تعریف شده، حد مجاز گوگرد در نفت گاز باید 50جزء در میلیون یا اصطلاحا ppm باشد طبق ارزیابی صورت گرفته در سطح شهر تهران در 31شهریورماه از 6جایگاه در نقاط مختلف شهر تهران، حداکثر گوگرد 49ppm بوده است.
    میزان گوگرد عرضه شده در نفت گاز بین سایر جایگاه‌هایی که جزو تکالیف یا حوزه هدف‌گذاری شده نیست، به چه نحوی است؟
    در این جایگاه‌ها نفت گاز معمولی توزیع می‌شود که میزان گوگرد آن متغیر است. اما در جایگاه‌های تکلیف شده میزان گوگرد نفت گاز یورو4 در حد استاندارد است و تردیدی در این‌باره وجود ندارد.
    پس ادعای مدیرعامل ایران خودرو دیزل را رد می‌کنید؟
    همانطور که گفتم مبنای قضاوت گزارش رسمی شرکت ملی استاندارد و گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست است و تنها این دو نهاد اجازه ارزیابی کیفیت و اظهارنظر را دارند. حالا اینکه شخص یا نهاد دیگری بخواهد در این زمینه ادعایی داشته باشد یا مدعی شود راسا اقدام به اندازه‌گیری کیفیت سوخت کرده، مورد تأیید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخواهد بود.
    ولی اگر حرفشان مستند بود چه می‌کنید؟
    حاضر هستیم با نظارت سازمان ملی استاندارد و محیط‌زیست نسبت به سنجش دوباره کیفیت سوخت در جایگاه‌های ادعایی افراد یا نهادهای دیگر اقدام کنیم.
    آمارهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست چه می‌گوید؟
    باید این سؤال را از سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست بپرسید. این دو سازمان هستند که باید اظهارنظر کنند که آیا شرکت ملی پالایش و پخش در جایگاه‌هایی که برای آن تکلیف برای عرضه بنزین و نفت‌گاز یورو4 تعیین شده، به وظیفه قانونی‌اش عمل می‌کند یا کیفیت سوخت عرضه شده چگونه است؟ مبنای عمل ما، قانون است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو