فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد

نصب فیلترهای دوده نسل جدید بر روی ۵۰ اتوبوس بی.آر.تی

قیمت هر فیلتر دوده ۱۰۰ میلیون تومان

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از نصب ۵۰ فیلتر دوده دیگر بر روی اتوبوس‌های تندرو بی.آر.تی خبر دارد.

نصب فیلترهای دوده نسل جدید بر روی ۵۰ اتوبوس بی.آر.تی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محسن پورسید آقایی صبح امروز در مراسم افتتاحیه نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوس‌های دو کابین با بیان این که یکی از کارهایی که در راستای کاهش آلودگی هوا می‌توان انجام داد این است که فیلتر جاذب دوده بر روی اتوبوس‌های دیزلی نصب شود، گفت: البته از سال گذشته شهرداری تهران با سختگیری مضاعف نسبت به اتوبوس‌های خود اقدام کرد، به گونه‌ای که همه اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و توانستند معاینه فنی اخذ کنند؛ اما دودهای ذاتی خودروهای دیزل نیز قطعا موجب آلایندگی هوا می‌شوند و فیلترهای دوده می‌تواند به طور کل جلوی خروجی آلایندگی از خودروهای دیزل را بگیرد.

    وی با بیان اینکه از شرکتاسنا خودرو که سازنده 700 دستگاه اتوبوس بی آر تی موجود در خطوط است درخواست کردیم که اتوبوس‌های خود را مجهز به فیلتر دوده کند تا مشکلات و دغدغه‌هایی که در مورد تناسب موتور اتوبوس‌ها و فیلترهای دوده داشتیم رفع شود، اظهار کرد: در حال حاضر 50 فیلتر دوده خریداری شده و تاکنون نیز 20 فیلتر بر روی اتوبوس‌ها نصب شده است اما لازم است که این روند ادامه یابد تا همه اتوبوس‌ها دارای فیلتر دوده شوند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این که لازم است از فیلترهای ساخت داخل نیز استفاده کنیم اما هنوز هیچ شرکتی نتوانسته این فیلترهای جاذب را بسازد، گفت: از شرکت‌های دانش بنیان درخواست می‌کنیم که نسبت به ساخت فیلتر دوده اقدام کند و این در حالی است که یکی از این شرکت‌ها یک نمونه ساخته و آن را بر روی یک اتوبوس نصب کردیم تا بیبیم چه خروجی خواهد داشت.

    وی با تاکید بر این که باید مسیر نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها باز شود و این فرآیند ادامه یابد، تصریح کرد:  در مرحله اول تمام اتوبوس‌های شهرداری مجهز به فیلتر دوده خواهند شد اما بعد از آن لازم است که سایر اتوبوس‌های تردد کننده در شهر، کامیون‌ها و سایر خودروهای دیزلی نیز به فیلتر دوده نصب شوند تا جلوی انتشار گازهای آلاینده گرفته شود.

    پورسیدآقایی با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی در اختیار ما نیست اما می‌توانیم جلوی انتشار آلایندگی‌ها را بگیریم، گفت: یکی از راه حل‌ها این است که  مانع انتشار آلایندگی‌ها از مبداء شویم که  قطعا نصب فیلتر دوده می‌تواند میزان آلایندگی‌ها را کاهش دهد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد منابع اجرای این طرح نیز با بیان این که هزینه نصب فیلترهای دوده 100 درصد از سوی شهرداری تامین می‌شود، اظهار کرد: هر فیلتر دوده 100 میلیون تومان قیمت دارد که تمامی این هزینه‌ها را شهرداری می‌پردازد.

    وی افزود: البته قرار بود جرائم معاینه فنی در اجرای طرح LEZ به صورت 100 درصدی به شهرداری تخصیص داده شود اما مشکلات قابل درک دولت، سبب شد که دولت نتواند این مبلغ را به شهرداری بدهد. البته با توجه به افزایش درآمدهای دولت با توجه به افزایش نرخ بنزین به نظر می‌رسد دولت لازم است به شهرداری کمک کند.

    پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر و علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا که مخالف نصب فیلتر دوده بودند با نصب این فیلترها موافق هستند یا نه؟ اظهارکرد: مجموعه شورا به خصوص کمیسیون محیط زیست و حمل و نقل موافق نصب فیلتر دوده هستند اما ابهاماتی وجود دارد و معتقدند که ممکن است این فیلترها بر روی موتور تاثیر بگذارد که این دغدغه‌ها رفع شده است؛ چرا که خوشبختانه در این مرحله نصب فیلتر دوده، از شرکت اتوبوس ساز درخواست کرده‌ایم که نسبت به تامین فیلترهای دوده اقدام کنند تا  ابهامات و مشکلاتی که می‌توانستیم برای نصب فیلتر دوده متصور شویم، رفع شود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نوع فیلترهای نصب شده بر روی اتوبوس‌ها گفت: ما قبلا بر روی 50 دستگاه اتوبوس فیلتر نصب کرده بودیم که در آن فیلترها می‌بایست دائما مواد شیمیایی به سوخت اتوبوس‌ها اضافه می‌کردیم تا نسبت به پایش اقدام شود؛ اما این فیلترهای دوده متفاوت است و براساس آخرین تکنولوژی تهیه شده است. به گونه‌ای  که اگر اتوبوس‌ها تا حد کمی روغن سوزی داشته باشند باز هم فیلترهای دوده فعال هستند.

    وی با بیان این که این فیلترهای دوده عمر زیادی دارند و به صورت آنلاین پایش می‌شوند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد هر 8 ماه یکبار لازم است که این فیلترها پاک سازی شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو