فونیکسریمکسبهتام

طرح پارک حاشیه‌ای به حاشیه رفت

عصر خودرو- اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند از ابتدای تیر در تهران آغاز شد. ۳ ماه از اجرای طرح گذشت. برخی شهروندان این طرح را کاسبکارانه و برخی شورای شهری‌ها اجرای آن را ناقص می‌دانند اما شهرداری مصمم به انجام کار است.

طرح پارک حاشیه‌ای به حاشیه رفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند از ابتدای تیر سال جاری در تهران آغاز و منطقه 2 نخستین منطقه‌ برای اجرای این طرح انتخاب شد. کمبود جای پارک همیشه از معضلات کلان‌شهر تهران است. بعد از ترافیک سرسام آور در خیابان ها و بزرگراه‌های تهران برای رسیدن به مقصد، معضل جای پارک قوز بالا قوز محسوب می‌شود؛ رانندگان باید مدت زمان طولانی خیابان‌ها را دور زده و به این کوچه و آن کوچه رفته تا کمی نزدیک به مقصد جایی برای پارک پیدا کنند.

    آمدن پارکبان‌ها به حاشیه خیابان‌های تهران از جمله برنامه‌ها برای ساماندهی جای پارک بود ولی این طرح دوام نیاورد و پس از مدتی فعالیت‌های غیر قانونی در پوشش پارکبان‌ها آغاز شد. پلیس فعالیت آنها را ممنوع کرد و همزمان توسعه پارکومتر ها در دستور کار قرار گرفت و دستگاه‌های زرد رنگ در گوشه‌های خیابان‌ سبز شدند. اما این طرح هم عمرش برای خدمت به مردم تهران قد نداد و علیرغم هزینه‌های فراوان شکست خورد.

    همین زمان بود که اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند کلید خورد و شهرداری نوید مزایای این طرح را داد. طرح جدید به صورت پایلوت مهمان حاشیه معابر منطقه 2 تهران شد و مدیران شهری اعلام کردند طرح در مدت زمان کوتاه از آغاز اجرا آنقدر مؤثر بوده که قصد دارند آن را به همه تهران تعمیم دهند. اما شهروندان نظرشان چندان شبیه مجریان این طرح نیست و آن را تنها طرحی کاسبکارانه می‌دانند.

    روزانه 20 هزارتومان هزینه پارک حاشیه‌ای

    حسین یکی از شهروندان است که اداره محل سکونت و فعالیتش در منطقه 2 قرار دارد. حسین درباره اجرای این طرح به فارس، گفت: از اولین روزی که طرح پارک حاشیه‌ای شهرداری در منطقه شهرک غرب و سعادت آباد شروع شد، حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که قراراست یک پژو 206 سفید رنگ شهرداری با یک لامپ ال ای دی بالای سقفش هر چهل دقیقه یکبار از جلوی محل کسب و کارمان، در منزل مان و هر خیابانی که فکرش را کنید رد شود و خرج روی دستمان بگذارد.

    وی بیان داشت: این انصاف است که حتی در خیابان‌های خلوت شهرک غرب که می‌خواهید ماشینت را و جلوی در خانه‌ای پارک کنید روزی 20 تا 15 هزار تومان در سامانه شهرداری برای شما ثبت کنند؟

    جلوی ساختمان محل پارک شخصی نیست

    اما محسن پورسید آقایی، معاون شهردار تهران معتقد است هیچ کس حق ندارد جلوی ساختمانش را محل پارک شخصی در نظر بگیرد. وی در پاسخ به گلایه مردم از  پارک حاشیه‌ای اظهارداشت: فضای خیابان‌ها نه برای کسبه و نه برای دستگاه‌های مختلف است و هیچ کس حق ندارد جلوی ساختمانش را محل پارک شخصی در نظر بگیرد.

    وی با اشاره به هوشمندی سازی فضای پارک حاشیه‌ای با بیان این که برخی‌ها مقاومت‌هایی را انجام می‌دهند اما در نهایت هوشمند سازی پارک حاشیه‌ای موجب رفع این گونه مشکلات می‌شود، گفت: چندی پیش یکی از دستگاه‌های نظامی ماشین پلاک برداری شهرداری را توقیف و عنوان کرد که نمی‌توانیم پلاک‌های خودروهایش را ثبت کنیم هر چند با هماهنگی فرماندهی بالاترش این مشکل حل شد اما این گونه مقاومت‌ها وجود دارد به گونه‌ای که چندی پیش کسبه یکی از خیابان‌ها تابلوهایی که ما بر روی آنها قید کرده بودیم که این مسیر به صورت هوشمند کنترل می‌شود کنده بوده و می‌گفتند شما حق ندارید فضای پارک مغازه‌ام را کنترل کنید اما فضای پارک برای همه است.

    نارضایتی مردم طبیعی است

    طبیعی است که مردم ناراضی باشند چرا که تا دیروز می‌توانستند از صبح تا شب رایگان پارک کنند اما حالا باید برای این مسأله پول بدهند.

    وی  خاطرنشان کرد: طبیعی است که مردم ناراضی باشند چرا که تا دیروز می‌توانستند از صبح تا شب رایگان پارک کنند اما حالا باید برای این مسئله پول بدهند. اما باید بگویم که به زودی در مناطق دیگر هم کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای اجرایی خواهد شد.

    پارک هوشمند فقط برای توقف‌های کوتاه مدت

    وحید سرلک، سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره به فارسگفت: بیش از سه ماه از اجرای این طرح در تهران می‌گذرد و خوشبختانه به نتایج مؤثری در این زمینه دست یافته‌ایم البته گلایه‌مندی‌هایی از سوی برخی از مردم مطرح می‌شود که این موضوع به نظرم به عدم آگاهی آنها نسبت به این طرح بازمی‌گردد. به طور مثال بسیاری از شهروندان نمی‌دانند که پارک حاشیه هوشمند تنها برای توقف‌های کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده و برای اینکه بخواهند شهروندان خودروهایشان را ساعت‌های بیشتری در کنار خیابان پارک کنند باید حتماً خودرو را به پارکینگ انتقال دهند.

    وی افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغی توسط دولت با شروط خاصی می‌تواند شهرداری طرح پارک حاشیه‌ای را اجرایی کند و این موضوع در همه معابر و خیابان‌ها قابل استفاده نیست. به طور مثال نوع خیابان و معبر و اینکه چه مقدار از منطقه مسکونی یا غیرمسکونی باشد و میزان عرضه و تقاضا برای پارک از جمله موضوعاتی است که در این شروط قرار دارد.

    هزینه پارک بر اساس نرخ سال 93

    وی در پاسخ به اینکه برخی از شهروندان معتقدند که اجرای طرح حاشیه‌ای بی‌انصافی است و تنها جهت درآمدزایی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان طرح برای درآمدزایی نیست و آنچه که شهرداری اجرایی می‌کند تنها بر اساس قانون است. مبلغ پارک حاشیه‌ای نیز مصوب شورای شهر تهران بوده و از سال 93 تاکنون میزان نرخ پارک حاشیه‌ای تغییر نکرده است.

    وی تصریح کرد: اجرای پارک حاشیه هوشمند در منطقه دو باعث تغییر فرهنگ و برخی از رفتارها در شهروندان شده به طور مثال پیش از اجرای طرح بسیاری از مردم ساعت‌های طولانی 6 تا 8 ساعته در حاشیه خیابان خودروهایشان را پارک می‌کردند و با اجرای این طرح اکنون میزان استفاده از پارک حاشیه‌ای به کمتر از دو ساعت به طور میانگین تقلیل یافته است و شهروندان جهت توقف‌های طولانی‌مدت خودروهایشان را به پارکینگ منتقل می‌کنند.

    همچنین مبلغ پارک حاشیه‌ای برای زمان‌های کمتر از نیم ساعت استفاده رایگان در نظر گرفته شده و همه این موضوعات در کنار هم سبب شده است که شهروندان شبانه‌روزی و یا ساعت‌های طولانی از پارک حاشیه‌ای استفاده نکنند.

    برنامه‌های جدید شهرداری برای 4 منطقه تا پایان سال

    سرلک اعلام کرد: با اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند در منطقه دو همه پارکومترها جمع‌آوری شده است و این طرح تا قبل از پایان سال برای مناطق 6، 7، 11 و 12 نیز اجرایی می‌شود و مزایده‌ای نیز برای شرکت‌ها جهت اجرای این طرح خواهیم داشت.

    دولت به شهرداری 4 سال بدهکار است

    از سال 95 تاکنون دولت هیچ واریزی به شهرداری در زمینه پارک حاشیه‌ای نداشته است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی گفت: در مورد اینکه از ابتدای تیر چقدر طرح پارک حاشیه‌ای درآمدزایی داشته اطلاع دقیقی ندارم و سازمان فاوای شهرداری در جریان جزئیات آن است ولی آنچه مسلم است این بوده که همه درآمد حاصل از پارک حاشیه هوشمند به خزانه دولت واریز می‌شود و دولت باید آن را برای ساخت پارکینگ و توقفگاه به شهرداری بازگرداند البته علی‌رغم این مسأله از سال 95 تاکنون دولت هیچ واریزی به شهرداری در زمینه پارک حاشیه‌ای نداشته است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

    تعلل شهرداری در ساماندهی 200 هزار جای پارک

    شورای شهری ها معتقدند شهرداری در زمینه طرح پارک حاشیه‌ای تعلل داشته است و این موضوع سبب گلایه‌مندی مردم شده است. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره موضوع پارک حاشیه‌ای و حواشی آن اظهار داشت: این طرح ناقص اجرا شده و باید هرچه سریعتر کامل شود. طبق مصوبه شورای شهر تهران پارک حاشیه‌ای باید برای همه تهران اجرایی شود و حداقل قرار بود تا سال 98 ، 200 هزار پارک حاشیه‌ای ساماندهی شود ولی اکنون این مساله رها شده و شهرداری تعلل داشته است.

    وی افزود: نبود پارک حاشیه‌ای سبب بروز ترافیک، مصرف سوخت بیشتر و آلودگی هوا می‌شود بنابراین باید هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی آن اقدام کرد.

    رویای رزو جای پارک در تهران

    علیخانی با اشاره به اینکه اکنون این طرح در منطقه دو ناقص اجرا شده و باید به صورت کامل انجام شود ، خاطرنشان کرد: شهروندان باید این امکان را داشته باشند که از طریق نرم‌افزارهای مربوطه در گوشی و سیستم‌های کامپیوتری خود از محل حرکت و منزل جای پارک خود را از قبل رزرو و مشخص کنند تا از ایجاد ترافیک و تردد اضافه برای پیدا کردن جای پارک کاسته شود.

    وی با اعلام اینکه ساماندهی پارک حاشیه‌ای از دو سال قبل باید اجرا می‌شد تصریح کرد: شهرداری در این زمینه تعلل داشته و مردم شهر خسارت دیده‌اند. از طرفی درآمد پایدار شهری نیز تحقق نیافته و خسارت زیادی به شهر وارد شده است.

    3 ماه از اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند می‌گذرد و اجرای این طرح با اما و اگرهای فراوان همراه شده، شهروندان گلایه‌مند و شورای شهری‌ها ناراضی‌اند و حالا باید دید که اجرای این طرح به صورت کامل چه زمانی در تهران آغاز و دغدغه جای پارک چه زمانی به پایان می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو