فونیکسریمکسبهتام

خوشتیپ های ۲۰۱۹ ؛

آشنایی با زیباترین خودروهای اقتصادی جهان

عصر خودرو- زیبایی صفتی نسبی است و وقتی صحبت از «زیباترین» باشد، قطعاً نمی‌توان آن را با اعداد و ارقام سنجید. درواقع به‌واسطه این مفهوم غیرقابل سنجش، می‌توان خیلی از چیزهای زشت را زیبا جلوه داد و کلاه گشادی بر سر دیگران گذاشت! با این حال «نظر جمعی» پشتوانه خوبی برای استفاده از این دسته صفات ایجاد می‌کند و حتی به ما اجازه می‌دهد تا از پسوند «ترین» برای ترجیح موصوف بر اشیا یا اشخاص دیگر بهره بگیریم.

آشنایی با زیباترین خودروهای اقتصادی جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خراسان ، در دنیای خودرو هم به سبب حضور رسانه‌های متعدد، روزنامه‌نگاران باتجربه و طرفداران دوآتشه، می‌توان نظرشان را برای انتخاب زیباترین خودروی سال جویا شد و به نتیجه نهایی آن استناد کرد. در این مطلب با نگاهی بر فهرست‌های ارائه‌شده از رسانه‌هایی چون کار اند درایور، موتور ترند، رود اند تراک و یواس‌ان جذاب‌ترین خودروهای 2019 را که لااقل برای خارجی‌ها قیمت پایینی دارند (!) مرور می‌کنیم.

    فولکس‌واگن جتا

    تصور عموم مردم بر این است که خودروهای اقتصادی، طراحی کسل‌کننده‌ای دارند و زیبا نیستند اما فولکس‌واگن جتا یکی از مثال‌های نقض این تصور است. جتا از اوایل دهه 2000 میلادی از سبک طراحی جعبه‌ای فاصله گرفت و در سال‌های بعد خود را با خط طراحی فولکس هماهنگ کرد. به‌طوری‌که در نسخه 2019 به برادر بزرگ‌ترش یعنی پاسات شباهت پیدا کرد. البته می‌توان گفت که در یک دهه اخیر خودروهای فولکس‌واگن با بزرگ‌تر کردن جلوی پنجره و استفاده از خطوط تیز در طراحی، مسیر آئودی را در پیش گرفته‌اند. نسل هفتم جتا همانند مدل‌های گلف و اطلس بر مبنای پلتفرم ام‌کیوبی ساخته شده است و نسبت به اسلافش فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. این خودرو در بازار آمریکا با یک پیشرانه 4/1 لیتری توربو به قدرت 147 اسب بخار و جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک در دسترس است و می‌تواند در عرض 5/9 ثانیه شتاب 0-100 را طی کند. فولکس جتا در پنج تریم اس، اس‌ای، آر-لاین، اس‌ای‌ال و اس‌ای‌ال پرمیوم با قیمت تقریبی 18 تا 28 هزار دلار عرضه می‌شود و ازجمله تجهیزات ایمنی آن می‌توان به سامانه هوشمند واکنش به تصادف (ICRS)، ترمز خودکار بعد از برخورد و نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) اشاره کرد.

      نسل اول ولوستر طراحی غیر معمولی داشت و به جهت استفاده از سبک متفاوت 2+1 در، با استقبال چندانی روبه‌رو نشد. هیوندای اما تصمیم گرفت تولید این خودرو را با ظاهر متفاوتی ادامه دهد و به همین دلیل نسل دوم با پیروی از خط جدید طراحی هیوندای تولید شد. نتیجه چشمگیر بود و خیلی سریع نظر مردم را جلب کرد؛ بیشترین تغییرات در بخش جلو صورت گرفت و به‌جز یکپارچه شدن جلوپنجره، گرافیک چراغ‌ها نیز اصلاح شد. نسخه 2019 ولوستر با سه پیشرانه 1.4 لیتری توربو، 1.6 لیتری توربو و 2 لیتری تنفس طبیعی در دسترس است که به ترتیب 138، 201 و 147 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. همچنین امکان سفارش جعبه‌دنده شش سرعته دستی، شش سرعته اتوماتیک و هفت سرعته دو کلاجه وجود دارد. در بین نسخه‌های مختلف این خودرو، شاید نسخه N زیباترین آن‌ها باشد. ولوستر N به دلیل استفاده از خطوط قرمز در بخش‌های مختلف بدنه و پیشرانه 2 لیتری توربو به قدرت 275 اسب بخار، در طول ماه‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و حتی توانست با کنار زدن خودروهای سوپراسپرت، عنوان خودروی سال مجله آمریکایی «رود اند تراک» را به دست آورد. رنگ‌های مختلفی برای ولوستر N در دسترس است اما به‌جرئت می‌توان گفت آبی روشن زیباترین رنگ آن محسوب می‌شود. قیمت ولوستر از حدود 18 هزار و 600 دلار شروع می‌شود و در نسخه N به حدود 27 هزار دلار می‌رسد.

      مزدا سی‌ایکس-5

    سی‌ایکس-5 با داشتن قیمت پایین و ظاهری خاص، قطعاً یکی از مهم‌ترین گزینه‌های فهرست به شمار می‌رود. این خودرو که از پلتفرم مشابهی با مزدا 3 و مزدا 6 بهره می‌برد، نخستین محصول از شرکت ژاپنی بود که از خط جدید طراحی «کودو» استفاده کرد. همچنین اولین خودرویی نام گرفت که به فناوری جدید مزدا با نام «اسکای‌اکتیو» مجهز شد. اسکای‌اکتیو به مجموعه‌ای از پیشرانه‌های مختلف، جعبه‌دنده‌های جدید، بدنه تقویت‌شده و شاسی بهبودیافته اطلاق می‌شود که از سال 2011 روی خودروهای مزدا قرار گرفت. مزدا سی‌ایکس-5 در سال 2012 عرضه و از همان ابتدا با استقبال خریداران روبه‌رو شد. نسل اول این کراس‌اوور ژاپنی تا سال 2017 فروش خوبی در آمریکا و اروپا کسب کرد. با به‌روز شدن خط طراحی مزدا، نسل دوم سی‌ایکس-5 با یک فیس‌لیفت ماژور روانه بازار شد و مجموع آمار فروش آن در سال میلادی گذشته به نزدیکی 900 هزار دستگاه رسید. قلب تپنده سی‌ایکس-5 یک پیشرانه بنزینی 2.5 لیتری 4 سیلندر است که قدرتی در حدود 187 اسب بخار دارد. این قدرت با توربوشارژر به حدود 250 اسب بخار می‌رسد. در تمامی نسخه‌ها یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را به چرخ‌های جلو بر عهده دارد و سامانه تمام چرخ محرک نیز به‌عنوان یک آپشن کاربردی پیش روی خریداران قرار دارد. بسته به اینکه خودرو از چه سطح تجهیزاتی بهره می‌برد، قیمت سی‌ایکس-5 از 24 تا 41 هزار دلار متغیر است.

    ولوو ایکس‌سی40

    این کراس‌اوور کوچک نخستین بار در سپتامبر 2017 رونمایی شد و تنها چند ماه بعد یعنی در ژانویه 2018 توانست در نمایشگاه ژنو به‌عنوان «خودروی سال اروپا» دست یابد. ایکس‌سی40 با 9 پیشرانه مختلف در دسترس است: پنج بنزینی، دو دیزلی، یک هایبریدی و یک تمام الکتریکی. به‌جز قوای محرکه الکتریکی، بقیه می‌توانند با سه نوع جعبه‌دنده شش سرعته دستی، هفت سرعته دو کلاجه یا هشت سرعته اتوماتیک جفت شوند. پیشرانه‌های بنزینی همگی از توربوشارژر بهره می‌برند و قدرتشان بسته به اندازه و تعداد سیلندر از 154 تا 249 اسب بخار متغیر است. ایکس‌سی40 بر مبنای پلتفرم سی‌ام‌ای ساخته شده؛ پلتفرمی که گفته می‌شود شرکت جیلی به‌عنوان مالک ولوو می‌خواهد آن را در شاسی‌بلندهای آینده خود با نشان «لینک اند کو» استفاده کند. قیمت کراس‌اوور کوچک اهل اسکاندیناوی از حدود 33 هزار دلار شروع می‌شود و در نسخه «تی5 اینسکریپشن» به حدود 43 هزار دلار می‌رسد. گرچه این رقم کمی بالاتر از محدوده قیمتی یک خودروی اقتصادی است اما در نسخه پایه از نظر قیمت پایین‌تر و مصرف سوخت مناسبش می‌توان آن را یک خودروی اقتصادی زیبا قلمداد کرد. تا به امروز نزدیک به 220 هزار دستگاه ایکس‌سی40 در سایت‌های مختلف این شرکت سوئدی در بلژیک، چین و مالزی تولید شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو