فونیکسریمکسبهتام

نکات فنی خودرو؛

چرا باتری ماشین هنگام پارک تخلیه می شود؟

عصر خودرو- وقتی باتری خودرو خالی است، چرخاندن کلید استارت هیچ تاثیری در روشن شدن ماشین ندارد.

چرا باتری ماشین هنگام پارک تخلیه می شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اتفاقاتی که رانندگان از آن وحشت دارند،روشن نشدن ماشین در زمان استارت زدن است اگر چه موارد متعددی می‌تواند منجر به این شود که اتومبیل روشن نشود، اما یکی از شایع‌ترین علت‌های آن مشکل در باتری اتومبیل است.

    وقتی باتری خودرو خالی است، چرخاندن کلید استارت هیچ تاثیری در روشن شدن ماشین ندارد. دلایلی که باعث می شود باتری خودرو هنگام خاموش بودن تخلیه شود، مواردی مانند روشن ماندن چراغ‌های داخلی، چراغ‌های درب یا حتی فیوز‌ها است.

    تخلیه باتری ماشین پس از خاموش کردن موتور، معمولاً به این دلیل است که باتری خودرو ممکن است به پایان عمر خود رسیده باشد (اغلب عمر مفید باتری 4 یا 5 سال است) و یا مشکلی در یک سیستم الکتریکی وجود داشته باشد.

    بسیاری از مشکلات مربوط به باتری خودرو را می‌توان در خانه تشخیص داد. اما در قدم اول باید دانست که علت شارژ نشدن باتری خودرو چیست؟. اگر فرض را بر این بگذاریم که باتری خودرو و سیم‌کشی‌های ماشین هیچ گونه مشکلی نداشته باشد، علت شارژ نشدن باتری خودرو بیشتر به دینام (در اصل آلترناتور) برمی‌گردد. سوالی که اکنون پیش می آید این است که وظیفه دینام چیست؟.

    وظیفه دینام چیست؟
    باتری خودرو ظرفیت ذخیره برق محدود و عمدتا وظیفه استارت موتور را بر عهده دارد که بعد از روشن شدن موتور این دینام است که برق اصلی قسمت‌های خودرو را تامین و حتی باتری را برای استارت‌های بعدی شارژ می‌کند اما اگر دینام کار شارژ باتری را انجام نداد، تکلیف چیست؟

    در این حالت باید برخی از کارها را انجام داد که  شامل  چک کردن چشمی سالم بودن تسمه دینام و پولی سر دینام، بررسی سوکت‌ها و یا اتصالات برق دینام،  بررسی دیود‌های سر دینام به وسیله‌ی مولتیمتر، چک کردن خرابی چراغ آلارم باتری در صفحه پشت کیلومتر است ،چرا که در بسیاری از خودرو‌ها دستور شارژ باتری از طریق همین چراغ و مقاومت آن به دینام ارسال می‌شود.

    در نهایت باید خرابی  یا تمام شدن ذغال‌های داخل دینام و خرابی سیم‌پیچ دینام را بررسی کرد که در این صورت سوختگی و آب‌شدگی سیم‌های لاکی دینام قابل مشاهده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو