فونیکسریمکسبهتام

خودرو‌های چینی کارخانه‌های روسیه را احیا می‌کنند

عصر خودرو- با خروج شرکت‌های خودروسازی از روسیه، خودروسازان چین سهم خود را از بازار این کشور به ۴۹ درصد رسانده اند.

خودرو‌های چینی کارخانه‌های روسیه را احیا می‌کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ راه اندازی مجدد شرکت خودروسازی «مسکوویچ» که آخرین بار در دوره شوروی فعال بود توسط دولت مسکو نشان دهنده مقاومت صنعت خودروسازی روسیه در برابر تحریم‌های غرب خواهد بود.

    سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو هنگام رونمایی از کارخانه موسکووچ که سال گذشته از شرکت فرانسوی رنو خریداری شد، این اتفاق را یک رویداد تاریخی توصیف کرد. او می‌گوید: بسیاری از مردم فکر می‌کردند بعد از تحریم غربی صنعت خودروسازی روسیه به پایان می‌رسد.

    شرکت مسکوویچ در بیانیه‌ای در ماه گذشته گفت مدل‌های 3 و 3e آن با استفاده از مونتاژ واحد‌های بزرگ تولید می‌شوند، جایی که خودرو‌ها در کارخانه‌های تولیدی خارج از کشور ساخته می‌شوند و به روسیه وارد می‌شود. این شرکت اعلام کرده بود که با یک شریک خارجی کار می‌کند.

    این شرکت روسی به رویتر اعلام کرده بومی‌سازی تولید به تدریج در حال افزایش است و امیدوار است فاز دوم تولید را در اواخر امسال یا اوایل سال 2024 در کارخانه مسکو آغاز کند که مجموعه وسیع‌تری از تامین‌کنندگان محلی با قطعات روسی را در بر می‌گیرد.

    اطلاعات صنعت خودرو نشان می‌دهد که خودروسازان چینی با بهره گیری از فرصت ایجاد شده در پی خروج بازیگران غربی که قبل از جنگ اوکراین بر بازار روسیه تسلط داشتند، بازار این کشور را تصاحب می‌کنند.

    طبق داده‌های یک شرکت تحلیلی، خودرو‌های وارداتی چینی اکنون 49 درصد از بازار روسیه را شامل می شود که در ژوئن به 40 هزار دستگاه رسیده است، در حالی که سهم چین از بازار روسیه در سال 2021 تنها 7 درصد بود.

    بر اساس آمار گمرک چین، صادرات خودرو‌های سواری خودروسازان چینی به روسیه در فاصله ماه‌های ژانویه تا می‌سال میلادی، 5.2 برابر در مقایسه سال به سال افزایش یافته و به تقریباً 3.6 میلیارد دلار رسیده است، تنها در ماه آوریل صادرات چین به روسیه به ارزش تقریباً یک میلیارد دلار بوده است.

    رویترز اعلام کرده ، که شرکت‌های چینی نیز با مونتاژ خودرو در کارخانه‌هایی که پیشتر در اختیار رنو و نیسان بود فروش خود را در روسیه افزایش می‌دهند. شش کارخانه در روسیه که قبلاً متعلق به خودروسازان اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بودند یا خودرو‌های خود را مونتاژ می‌کردند، در حال حاضر یا مدل‌های چینی تولید می‌کنند یا در حال انجام اقدامات لازم برای انجام این کار هستند.

    محاسبات رویترز نشان می‌دهد که به طور کلی، شش کارخانه روسیه ظرفیت سالانه حدود 600 هزار خودرو دارند.

    کارشناسان می‌گویند، حضور رو به رشد خودروسازان چینی به نفع روسیه است و این کشور را قادر می‌سازد تا تولید در کارخانه‌هایی که اکنون غیرفعال هستند را از سر بگیرد و کارگران را مشغول کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط