فونیکسریمکسبهتام

تیراژ خودرو سواری در سال ۹۳ حدود ۵۰ درصد رشد کرد

کارنامه تولید خودرو در سال۹۳

عصر خودرو: خودروسازان کشور سال ۹۳ را در حالی پشت سر گذاشتند که بنابر آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، توانسته‌اند تیراژ خود را در مقایسه با سال ۹۲ افزایش قابل توجهی داده و از بحران تولید فاصله بگیرند.

کارنامه تولید خودرو در سال۹۳
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت خودرو ایران طی سال‌های 91 و 92 با بحران تولید روبه‌رو بود و تیراژ به یک سوم سال 90 کاهش یافت، با این حال، آمارها نشان می‌دهند خودروسازان توانسته‌اند در سال 93 از پیچ تولید به سلامت عبور کنند.
    طبق آمار اعلامی وزارت صنعت که روی سایت رسمی انجمن خودروسازان ایران نیز قرار گرفته، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه غول خودروساز ایران، در مجموع 867 هزار و 224 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با سال قبل از آن، رشدی حدودا 50 درصدی را به دست بیاورند.
    این آمار تنها مربوط به خودروهای سواری تولید شده توسط خودروسازان غیرخصوصی کشور است، چه آنکه با اضافه کردن تیراژ شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین خودروهای عمومی و تجاری سبک و سنگین، رقم تولید صنعت خودرو ایران در سال 93 به بیش از 1/  1 میلیون دستگاه می‌رسد.
    طبق آمار، آبی‌های جاده مخصوص با تولیدی 512 هزار و 562 دستگاهی، رشد 4/  66 درصدی را در سال 93 و نسبت به سال قبل از آن، به ثبت رسانده‌اند و سایپا نیز که تیراژی 248 هزار و 94 دستگاهی داشته، افزایش تولیدی 7/  14 درصدی را به خود می‌بیند. از پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا به شمار می‌رود نیز خبر می‌رسد که این شرکت توانسته در سال 93 به تولید 106 هزار و 561 دستگاهی دست بیابد تا به واسطه آن، بیش از 79 درصد نسبت به سال 92 رشد کند.

    پارس در تعقیب پراید
    آن طور که آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، نشان می‌دهد، در جمع خودروهای تولیدی طی سال 93، باز هم این پژو 206 است که توانسته بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر لقب پرتیراژترین خودرو داخلی نیز کماکان در اختیار پراید قرار دارد، خودرویی که گفته می‌شود روند خروج آن از خط تولید سایپا و پارس‌خودرو، از سال آینده آغاز خواهد شد. نکته دیگر در مورد آمار تولید خودروسازان طی سال 93، کاهش تولید رانا در مقایسه با سال 92 است؛ در واقع رانا تنها خودرویی است که طی سال گذشته با کاهش تولید روبه‌رو شده است. از دیگر نکات آمار تولید خودروسازان طی سال 93 می‌توان به رشد تولید قابل توجه تیبا و همچنین تیراژ بالای پژوپارس اشاره کرد، خودرویی که پس از پراید، بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو ایران دارد.

    کارنامه تولید 93
    اما نگاهی بیندازیم به کارنامه تولید سه خودروساز بزرگ کشور در سال 93، تا مشخص شود عملکرد آنها در مقایسه با سال 92 به چه شکل بوده است.
    بنابر آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند تولید تمامی محصولات سواری خود را افزایش دهند و در این بین، بیشترین رشد نصیب پژو 206 شده است. بر این اساس، تولید این محصول به 104 هزار و 150 دستگاه در سال گذشته رسیده و این عدد از رشد تیراژ 159/  7 درصدی تولید 206 نسبت به سال 92 حکایت می‌کند. دیگر پژویی ایران‌خودرو که در سال 93 با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع 117 هزار و 403 دستگاه پژو 405 را در بازه زمانی موردنظر تولید کرده‌اند که این آمار از رشد 72/  4 درصدی تیراژ 405 حکایت می‌کند. همچنین پژوپارس نیز با رشد تولید طی بازه زمانی موردنظر مواجه شده؛ به‌نحوی‌که آمارها می‌گویند این خودرو نسبت به سال 92، به میزان 1/  47 درصد رشد تولید داشته است. ایران‌خودرویی‌ها در بازه زمانی موردنظر 147 هزار و 742 دستگاه پژو پارس را به تولید رسانده‌اند، پارسی که در تمامی سایت‌های فعال داخلی ایران خودرو  به تولید می‌رسد و نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پراید در تیراژ است.
    ایران‌خودرو اما در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته 100 هزار و 643 دستگاه از این خودرو را در دو سایت مرکزی و مازندران به تولید برساند. این آمار نشان می‌دهد که تولید سمند در سال 93 و نسبت به سال قبل از آن 53/  1 درصد رشد کرده است. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سوزوکی گرندویتارا که تنها محصول شاسی‌بلند این شرکت به‌شمار می‌رود و در سایت خراسان مونتاژ می‌شود، تنها 743 دستگاه طی سال 93 تولید داشته است. این آمار سبب شده میهمان چشم بادامی ایران‌خودرو، 8/  49 درصد در مقایسه با سال 92 رشد را تجربه کند. از ویتارا که بگذریم، ایران‌خودرویی‌ها تنها شش هزار و 443 دستگاه دنا را طی سال گذشته به تولید رسانده‌اند و این در حالی است که هزاران نفر از مشتریان در انتظار دریافت دنای ثبت‌نامی خود هستند. مسوولان ایران خودرو اعلام کرده‌اند که پس از تحویل دناهای ثبت‌نامی به مشتریان، این خودرو را دیگر برای بازار داخل تولید نخواهند کرد و دنا تنها برای بازارهای صادراتی به تولید خواهد رسید.
    از دنا که بگذریم، دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا با افت جزئی تولید روبه‌رو شده است؛ به‌نحوی‌که تیراژ آن در مقایسه با سال 92 افت 5/  9 درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس ایران‌خودرو 25 هزار و 852 دستگاه رانا تولید کرده است و باید دید برنامه این شرکت برای دومین محصول داخلی‌اش چیست. اما به سراغ سایپا برویم و ببینیم نارنجی‌های جاده مخصوص در سال 93 چه کرده اند. در بین محصولات سایپا، بیشترین درصد رشد را تیبا به خود اختصاص داده است، خودرویی که طی بازه زمانی موردنظر، 85 هزار و 359 دستگاه تیراژ داشته است.
    بنابر آمار، سایپایی‌ها با توجه به تیراژ بیش از 85 هزار دستگاهی تیبا، تولید این خودرو را در مقایسه با سال 92 افزایشی 6/  113 درصدی داده‌اند.
    تیبا علاوه‌بر سایت کاشان سایپا، در کارخانه مرکزی (تهران) این شرکت نیز به تولید می‌رسد.

    رشد تولید پراید
    اما سری هم به پراید بزنیم، خودرویی که کماکان لقب پرتیراژترین محصول خودروسازی ایران را یدک می‌کشد. بنابر آمار، سایپایی‌ها در سال 93 توانسته‌اند با کمک زیرمجموعه شان (پارس‌خودرو) 250 هزار و 88 دستگاه پراید را به تولید برسانند و این نشان می‌دهد تیراژ این محصول در مقایسه با سال قبل از آن 2/  14 درصد رشد کرده است. سهم پارس‌خودرو از پرایدهای تولیدی، 90 هزار و 671 دستگاه بوده و باقی را خود سایپا به تولید رسانده است. از سایپا همچنین خبر می‌رسد که این شرکت توانسته در سال گذشته دو هزار و 872 دستگاه سراتو را مونتاژ کند. این خودرو که تحت لیسانس کیاموتورز کره در سایپا مونتاژ می‌شود، هم‌اکنون در دو مدل دنده‌ای و اتومات روانه بازار شده و در حال حاضر 20 میلیون تومان اختلاف قیمت میان این دو مدل به چشم می‌آید.
    تیراژ دو هزار و 872 دستگاهی سراتو در حالی است که ظاهرا تولید رنو ساندرو در پارس‌خودرومتوقف شده است. طبق آمار، در سال 93 تنها 14 دستگاه ساندرو به تولید رسیده و این در حالی است که گفته می‌شد این محصول طی سال 94 به مشتریان عرضه خواهد شد.
    سایپایی‌ها اما یک محصول چینی به نام S300 را نیز مونتاژ می‌کنند که طبق آمار وزارت صنعت، در سال 93 تیراژی 446 دستگاهی نصیب این خودرو شده است. S300 در یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به نام بن رو (واقع در شهر ساوه) مونتاژ می‌شود.
    به جز سایپا، پارس‌خودرویی‌ها نیز خودرویی چینی به نام برلیانس را مونتاژ می‌کنند و این در حالی است که در آمار تولید سال گذشته وزارت صنعت، نامی از این خودرو به چشم نمی‌آید.
    اما از تندر-90 هم سراغی بگیریم، خودرویی که طی سال 93 تیراژی 25 هزار و 852 دستگاهی به نام آن ثبت شده است. این تیراژ البته از جمع تولید تندرهای ایران خودرو و پارس‌خودرو به دست آمده و این در حالی است که ایران خودرو 10 هزار و 17 دستگاه تندر به تولید رسانده و پارس‌خودرو نیز تیراژی 15 هزار و 835 دستگاهی در تولید این محصول به خود می‌بیند.
    در مجموع، تولید تندر-90 طی سال 93 و در مقایسه با سال قبل از آن، 3/  26 درصد رشد کرده است و در حالت تفکیکی، ایران خودرویی‌ها 9/  63 درصد و پارس‌خودرویی‌ها نیز 4/  10 درصد افزایش تیراژ را به خود اختصاص داده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو