فونیکسریمکسبهتام

مجری پروژه صدر ـ نیایش تشریح کرد

دلایل ترافیک تونل نیایش و پل صدر

بستن برخی مسیرهای پروژه

عصر خودرو : معاون سابق شهردار تهران دلایل ترافیک تونل نیایش و پل صدر را تشریح کرد و گفت: در این زمینه نامه‌ای به شهردار تهران ارسال شده است.

دلایل ترافیک تونل نیایش و پل صدر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازفارس، مازیار حسینی در خصوص ترافیک سنگین در تونل نیایش و صدر گفت: بنده به عنوان مسئول تیم طراحی و اجرای 2 پروژه تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر در نامه ای به شهردار تهران از وی خواستم این موضوع را در شورای عالی ترافیک شهر تهران مطرح کنند که اگر به پیش بینی ها و تدابیر طراحان پروژه توجه شود، تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر هیچگاه به صورت یک گلوگاه ترافیکی عمل نمی کنند.

    معاون سابق فنی و عمران شهرداری و مجری پروژه صدر _نیایش گفت: ما پیش بینی عاقلانه ای کردیم که اگر هریک از سازه های پل یا تونل به هر دلیلی از مدار سرویس دهی خارج شد، سازه دیگر بتواند به صورت مستقل پذیرای بار ترافیک باشد. بر این اساس مجموعه ای از دسترسی های اضطراری در محل ورودی بزرگراه طبقاتی صدر به تونل نیایش طراحی و اجرا شد که مثلا اگر تونل یا پل در حال تعمیر و نگهداری بود سازه دیگر قابلیت استفاده داشته باشد.

    وی ادامه داد: اما متاسفانه در مرحله بهره برداری تمام این دسترسی ها که در واقع باید در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرند باز شدند و زیر بار ترافیک رفتند.

    حسینی بیان کرد: مسیر تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر از دو خط ترافیکی برخوردار است که این امر در مقاطعی به دلیل رعایت اصل "تعادل خطوط" یا "لین بلنس" به سه خط افزایش می یابد. به عنوان مثال در مقطعی که ترافیک بزرگراه کردستان با تونل نیایش مخلوط می شوند تعداد خطوط ترافیکی تونل به 3 خط افزایش می یابد. در جایی که تونل و پل نیز به یکدیگر متصل می شوند 2 خط ترافیکی به 2 خط ترافیکی می رسند و ادامه می یابند. از این رو زیربار رفتن ورودی های اضطراری، این تعادل و نظم خطوط ترافیکی را برهم زده و موجب بروز اشکال شده است. در نتیجه باز بودن یکی از همین ورودی ها، ترافیک خیابان شریعتی در 2 تا 3 خط وارد تونل نیایش می شود و این امر در حالی اتفاق می افتد که تونل مذکور باید پذیرای 2 خط ترافیکی از بزرگراه طبقاتی صدر نیز باشد. پس جریان ترافیک تبدیل به یک گلوگاه شده  و پس می زند. به گفته مجری پروژه صدر_نیایش ، علاوه بر این هیچگاه قرار نبود در شرایط عادی و غیراضطراری پل طبقاتی به تراز صفر بزرگراه صدر دسترسی داشته باشد چرا که اساسا ایجاد این دسترسی می تواند مخاطره آمیز باشد.

    حسینی در ادامه افزود: باز شدن دسترسی های اضطراری، علاوه بر ایجاد گره ترافیکی باعث تحریک تقاضای سفر نیز شده است. در حالی که مدیریت و تنظیم سفر از جمله مواردی است که به دقت در طراحی این پروژه ها لحاظ شده است. به عنوان مثال براساس طراحی انجام شده، اگر شهروندان ساکن در محلات چیذر، قیطریه ونیاوران بخواهند به مرکز شهر سفر کنند باید از طریق تقاطع های کاوه یا قیطریه وارد پل صدر شده و مستقیما وارد مسیر شرق به غرب تونل شوند. اما الان به جای انتخاب چنین مسیری، بسیاری از شهروندان از  طریق خیابان شریعتی مستقیما وارد تونل شده و در نتیجه ترافیک روی پل حتی تا تقاطع خیابان قیطریه نیز پس می زند.

    معاون سابق شهردار تهران یادآور شد: در واقع ما علاوه بر ایجاد گره ترافیکی حتی تقاضای ترافیک را نیز تحریک کرده ایم چراکه براساس طرح، دسترسی خیابان شریعتی باید فقط به تراز صفر بزرگراه صدر برقرار باشد. در این الگو هیچ مسیر یا دسترسی خاصی از مجموعه گزینه های پیش روی شهروندان حذف نشده است. یعنی تمام دسترسی هایی که قبل و بعد از احداث بزرگراه طبقاتی صدر موجود بوده حفظ شده و تغییری در مسیرهای مورد تردد شهروندان ایجاد نشده است.

    وی ادامه داد: از این رو تضمین می کنم که اگر ورودی و خروجی های اضطراری براساس آنچه در طرح تدقیق شده، مسدود شوند و صرفا در مواقع اضطراری سرویس دهی کنند، در هیچ ساعتی شاهد ترافیک بسته نباشیم و حتی در زمان های اوج عبور و مرور با جریان روان ترافیک مواجه شویم. با ذکر این یادآوری که در هیچ کشوری، طراحی ظرفیت معابر براساس ساعات اوج ترافیک انجام نمی شود و در واقع در همه جا پذیرفته اند که هر معبری ممکن است در ساعاتی از طول شبانه روز شاهد ترافیک سنگین باشد.

    حسینی اضافه کرد: علاوه بر این، رفتار ترافیکی استاندارد شهروندان در تونل نیایش نشان می دهد که میزان حداکثر سرعت مجاز در این معبر زیرزمینی قابل افزایش است. در واقع همانگونه که حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه طبقاتی صدر از 60 کیلومتر بر ساعت به 70 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت، می توان حداکثر سرعت مجاز در تونل نیایش را نیز به 70 کیلومتر بر ساعت رساند؛ امری که بدون شک بر افزایش ظرفیت ترافیکی موثر است. همچنین در مرحله طراحی با توجه به قوسی که در پل های رمپی بزرگراه طبقاتی صدر وجود دارد، سرعت مجاز در این مسیرها 30 کیلومتر بر ساعت تعیین شد که این میزان نیز قابل ارتقا به 50 کیلومتر بر ساعت می باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو