فونیکسریمکسبهتام

ابتکار خبر داد:

آغاز بررسی جاده میان گذر دریاچه ارومیه

عصر خودرو : معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در نشستی با نهادهای مرتبط ،مطالعه برای تعیین تکلیف جاده میان گذر دریاچه ارومیه آغاز شده است.

آغاز بررسی جاده میان گذر دریاچه ارومیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار افزود: در این زمینه وزارت راه و شهرسازی برای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست اعلام آمادگی کرده است از این رو یک سری مطالعات اولیه و اقدامات فنی بازنگری میان گذر دریاچه ارومیه آغاز شده است.

    وی اظهار کرد: همچنین درخواست نشستی تخصصی با حضور مشاوران بین المللی کرده ایم که به زودی انجام می شود.

    ابتکار ادامه داد: به رغم تهدیدات محیط زیستی این میان گذر برای حیات دریاچه ارومیه، در دوره دولت نهم و با اجبار و اصرار مقام های محلی به روشی کاملا نادرست با خاکریز و سنگ، احداث شد که نقش بسزایی در رسیدن دریاچه به شرایط فعلی داشته است.

    وی گفت: برخی امروز به عملکرد سازمان محیط زیست در مورد دریاچه ارومیه خرده می گیرند و می گویند شما دریاچه را خشک کرده اید، در حالی که من در دوره قبل ریاست در سازمان حفاظت محیط زیست نیز با احداث این میان گذر مخالف بودم و هیچگاه آنرا تایید نکردم.

    ابتکار با تاکید بر اینکه دولت اقدامات خوبی در زمینه احیای دریاچه ارومیه انجام داده است افزود: تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه به ریاست عیسی کلانتری که یکی از مدیران متخصص با نگاهی علمی و مدیریتی است، یکی از اقدامات دولت است که تاکنون نیز نتایج خوبی به همراه داشته است.

    وی گفت: تصاویر ماهواره ای، تراز آبی دریاچه و تمام کارهایی که امسال برای سنجش وضعیت دریاچه انجام شده است نشان می دهد وضعیت آن به طور چشمگیری نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

    معاون رییس جمهوری افزود: در چند سال گذشته، امسال برای اولین بار نه تنها روند کاهش آب سطح دریاچه متوقف شد بلکه با انجام این اقدامات و بارش باران حدود 50 سانتی متر سطح آب دریاچه افزایش یافته است.

    وی با بیان اینکه حال دریاچه ارومیه بهتر شده است گفت: گزارش ورود 5 هزار فلامینگو به دریاچه و احیای کامل بخش هایی از این حوضه آبی ارزشمند بسیار امیدوار کننده است.

    ابتکار به اقدامات انجام شده در این حوضه آبی اشاره کرد و افزود: لایروبی رودخانه ها، متوقف کردن سد سازی های جدید به رغم پیگیری جدی عده ای برای ادامه فعالیت و توسعه کشاورزی پایدار که مانع از برداشت بی رویه آب شد برخی از این اقدامات است که با همکاری نهادهای مربوطه مانند وزارت جهاد کشاورزی و نیرو انجام شده است.

    معاون رییس جمهوری با بیان اینکه همچنین آموزش توسعه کشاورزی پایدار با همکاری سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و دولت ژاپن در حال انجام است و اکنون 75 روستا در منطقه تحت آموزش قرار گرفته اند ، ابراز امیدواری کرد این گونه اقدامات افزایش یابند زیرا با این روش کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با نحوه آبیاری صحیح و کشت محصول مناسب با شرایط منطقه آشنا می شوند.

    دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است.

    دریاچه ارومیه با مساحت 5 هزار و 187 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است، آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

    چند سالی است دریاچه ارومیه روزهای بدی را سپری می کند و به اعتقاد کارشناسان بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو