فونیکسریمکسبهتام

طلب قطعه‌سازان از خودروسازان؛ افزایش یا کاهش؟

عصر خودرو : قطعه‌سازان در حالی از افزایش هرساله مطالبات معوق خود از شرکت‌های خودروسازی گله‌مند هستند که یکی از شرکت‌های بزرگ خودروساز اعلام کرده، بالای ۹۰درصد طلب معوق خود به قطعه‌سازان را پرداخت کرده‌ است.

طلب قطعه‌سازان از خودروسازان؛ افزایش یا کاهش؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، اوایل اردیبهشت ماه امسال قربانی سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو، حجم سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی را 9هزار و 500میلیارد تومان و میزان سرمایه این حوزه را 14هزار و 300میلیارد تومان عنوان کرد که این امر کنار صرفه‌جویی ناشی از ساخت داخل قطعات خودرو که  8/4 میلیارد دلار است نشان از آن دارد که سهم قطعه‌سازی از ارزش افزوده کل صنعت حدود 9 درصد است.

    این صنعت در حالی فروش قطعات 22 هزار و 500 میلیارد تومانی را پشت سر می‌گذارد که همچنان با مطالبات معوق 4هزار و 500 میلیارد تومانی از شرکت‌های خودروساز روبه‌رو است.

    به‌صورت کلی شرکت‌های خودروساز باید دو تا 4ماهه طلب قطعه سازان را پرداخت کنند اما کمبود منابع مالی و یا برخی از مشکلات باعث شده تا هرساله حجم مطالبات معوق قطعه سازان افزایش پیدا کند.

    یکه‌زارع مدیر عامل ایران خودرو در رابطه با بازپرداخت مطالبات معوق قطعه سازان می‌گوید: این شرکت تقریباً بالای 90 درصد طلب معوق قطعه سازان را پرداخت کرده است.

    اظهارات این مقام مسئول در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های قطعه‌ساز اعلام می‌کنند خودروسازان نه تنها تلاش قابل توجهی برای پرداخت مطالبات خود نکرده‌اند،  بلکه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور حتی مالیات بر ارزش افزوده قطعه سازان را هم نپرداخته‌اند که این امر باعث شده تا شرکت‌های قطعه‌ساز با کمبود نقدینگی روبه‌رو شده و امکان توسعه فعالیت‌های خود را نداشته باشند.

    این روزها افزایش هرساله طلب قطعه سازان مشکلات این صنعت را دوچندان کرده است به همین منظور قطعه سازان برای دریافت مطالبات خود از خودروسازان 20 پیشنهاد به وزیر صنعت ارائه کرده‌اند که یکی از این پیشنهادات بازپرداخت مطالبات شرکت‌های قطعه‌ساز کوچک به‌صورت یک‌ماهه است.

    علاوه بر این پیشنهاد شده تا شرکت‌های قطعه‌ساز بزرگ هم معادل تأخیر به آنها سود بانکی تخصیص پیدا کند. در مجموع پیشنهادات مختلف شرکت‌های قطعه‌ساز به وزیر صنعت ارائه شده و قرار است در قالب یک کمیته این پیشنهادات بررسی و در نهایت چگونگی وصول طلب قطعه سازان از خودروسازان تعیین تکلیف شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو