فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با اشاره به تاثیر رفع تحریم‌ها بر صنعت قطعه‌سازی کشور مطرح کردند

قطعه‌سازان لباس صادرات به تن می‌کنند

عصر خودرو : شرایط خودروسازان داخلی در آینده‌ای نه‌چندان دور با ورود و همکاری بزرگان صنعت خودرو جهان تغییر خواهد کرد و به نظر می‌رسد، با حضور این بخش در صنعت خودرو ایران، قطعه‌سازان نیز که همواره زلف به زلف خودروسازان گره زده بودند، از این تغییر و تحولات مثبت بی‌نصیب نباشند.

قطعه‌سازان لباس صادرات به تن می‌کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به عبارتی با سرازیر شدن خودروسازان بزرگ به عرصه خودروسازی ایران، انتقال دانش فنی و توسعه محصول انجام خواهد شد که با توجه به شرط داخلی‌سازی، یکی از شروط اصلی همکاری خودروسازان خارجی با ما، می‌تواند چهره قطعه‌سازی داخلی را دگرگون کند. این در شرایطی است که پیش از این قطعه‌سازان داخلی تحریم‌ها را عاملی بزرگ و تاثیرگذار در کندی حرکت‌شان عنوان می‌کردند. البته افزایش معوقات خودروسازان به این بخش نیز یکی از مواردی است درباره مشکلات این صنعت مطرح شد اما معضلات ناشی از تحریم که افزایش قیمت مواد اولیه و موانع نقل و انتقال پول تنها چند مورد از آن است، با برداشته شدن تحریم‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر با لغو تحریم‌ها و ورود شرکت‌های بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی، ظرفیت‌های بدون استفاده صنعت قطعه‌سازی نیز فعال شده و این بخش شاهد تحولات ساختاری خواهد شد. اما خروجی قابل‌توجه این فرآیند می‌تواند ایجاد شرایط رقابت‌پذیری این بخش برای حضور در بازارهای جهانی باشد که قطعه‌سازان می‌توانند به موازات تامین نیاز خودروسازان داخلی برای افزایش صادرات نیز هدفگذاری کنند. در این بین به گفته کارشناسان ورود ماشین‌آلات و فناوری‌های جدید در صنعت قطعه‌سازی و جایگزینی آنها با ماشین‌آلات و تجهیزات قدیمی، یکی از فرصت‌های خوبی است که با بهره‌گیری از آن می‌توان به ساخت قطعات کیفی و مناسب اقدام کرد. این درحالی است که حمایت‌های دولتی و مشوق‌های صادراتی ازجمله مطالبات قطعه‌سازان داخلی برای حرکت سریع‌تر صنعت قطعه‌سازی کشور است.در همین حال رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: پس از تحریم‌ها، برنامه قطعه‌سازان داخلی این است که ارتباط گسترده‌ای را با کشورهای خارجی برقرار کنند و از آنجایی که قطعه‌سازان با خودروسازان همکاری مستقیمی دارند، وقتی یک خودروساز خارجی برای همکاری و مشارکت با خودروسازان داخلی بیاید، به‌دنبال آن نیز قطعه‌سازان آن کشور با قطعه‌سازان داخلی همکاری خواهند کرد.محمدباقر رجال به ورود هیات آلمانی و خودروسازانی مانند «فولکس واگن» و «مرسدس بنز» به ایران اشاره کرد و افزود: هنگامی که این خودروسازان بزرگ باب همکاری را با خودروسازان ایرانی بازکنند، به‌دنبال آن قطعه‌سازان داخلی نیز با این خودروسازان همکاری خواهند کرد.رجال خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان داخلی از توان بسیار خوبی برخوردار هستند و این توانایی برای شرکت‌های بزرگ خارجی نیز اثبات شده است، از این‌رو قطعه‌سازان خارجی در انتقال دانش فنی و تجهیز ماشین‌آلات این بخش با قطعه‌سازان ما همکاری خوبی خواهند داشت. بر این اساس باید بستر و امکانات برای این بخش فراهم شود.

    صادرات‌محوری در قطعه‌سازی
    به اعتقاد رییس انجمن قطعه‌سازان کشور از امکاناتی که باید برای قطعه‌سازان داخلی فراهم شود، می‌توان به مشوق‌های صادراتی اشاره کرد و این موضوعی است که در شرایط کنونی و با برداشته شدن تحریم‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید زیادی به مقوله صادرات‌محوری دارد، عنوان کرد: صادرات‌محوری همواره باید اولویت فعالیت قطعه‌سازان داخلی باشد و امید است، پس از تحریم‌ها این امر تحقق پیدا کند.به گفته رجال، قطعه‌سازان داخلی می‌توانند قطعات خودروسازان اروپایی را در داخل تولید کنند و در این زمینه صادرکننده نیز باشند، به‌عنوان مثال می‌توان به فعالیت شرکت «ساپکو» اشاره کرد که در خلال قراردادهایی که با شرکت‌های اروپایی می‌بندند، قطعات شرکت‌های خارجی را تامین می‌کند. وی معتقد است، قطعه‌سازان داخلی از سابقه خوبی در همکاری با کشورهای خارجی برخوردار هستند و درشرایط کنونی این فرصت برای قطعه‌سازان فراهم شده است تا دوباره همکاری‌های خود را با شرکت‌های خارجی که در خلال تحریم‌ها قطع ارتباط کرده بودند، از سر بگیرند.

    نونواری صنعت قطعه‌سازی
    بهره‌گیری از ماشین‌آلات و فناوری‌های جدید و به‌روز در صنعت قطعه‌سازی، فرصت خوبی است که با برداشته شدن تحریم‌ها شامل صنعت قطعه‌سازی کشور خواهد شد.
    در همین حال نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: درحال‌حاضر قطعه‌سازان داخلی به دنبال جایگزین کردن ماشین‌آلات و فناوری‌های جدیدی هستند که متاسفانه در دوران تحریم‌های اقتصادی نتوانستند به آنها دست پیدا کنند.احمدرضا رعنایی افزود: همکاری قطعه‌سازان داخلی با شرکت‌هایی که صاحب فناوری‌های جدید هستند، می‌تواند به صورت سرمایه‌گذاری مشترک یا خرید فناوری از این شرکت‌ها انجام شود که در نتیجه می‌توان قطعاتی مطابق با استانداردهای روز بین‌المللی تولید کرد. وی گفت: افزایش بهره‌وری در کارخانه‌های قطعه‌سازی کشور نکته دیگری است که باید پس از تحریم‌ها به آن توجه کرد.رعنایی تصریح کرد: برنامه قطعه‌سازان داخلی پس از تحریم‌ها، تجهیز ماشین‌آلات قدیمی به ماشین‌آلات روز و خریداری کردن آن از کشورهای صاحب تجربه مانند ژاپن، آلمان، انگلیس و امریکا است که به‌طور قطع با ورود فناوری‌های جدید، کیفیت قطعات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین به‌دنبال بالا رفتن کیفیت و بهره‌وری قطعات داخلی از ورود قطعات وارداتی به داخل کشور جلوگیری خواهد شد.وی صادرات قطعه به کشورهای خارجی را عامل مهمی در توسعه صنعت خودرو کشور و رقابتی شدن این صنعت دانست و افزود: برای اینکه درزمینه قطعات، صادرکننده باشیم، باید ابتدا کیفیت قطعات را افزایش دهیم و قطعات داخلی باید با استانداردهای بین‌المللی همخوانی داشته باشند و دوم اینکه قیمت تمام شده قطعات باید قابل‌رقابت با قیمت کشورهای تولیدکننده قطعات یدکی باشد.به اعتقاد رعنایی، اگر پس از تحریم‌ها این 2 در صنعت قطعه‌سازی کشور موردتوجه قرار گیرد، می‌توان بازارهای خوبی را در زمینه صادرات قطعات به‌دست آورد.نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در ادامه عنوان کرد: ایران از امتیاز و قابلیت‌های بسیار خوبی همچون منابع انرژی و منابع اولیه ارزانقیمت و نیروی انسانی تحصیل کرده برخوردار است، بنابراین با وجود تمامی این شرایط و ظرفیت‌ها اگر ماشین‌آلات و تجهیزات جدید به کشور وارد شوند، به راحتی می‌توان قطعات خودروسازان بزرگ را با همان نشان(برند) در داخل تولید کرد و حتی در این زمینه صادرکننده نیز باشیم. براساس این گزارش، آغاز همکاری و مشارکت قطعه‌سازان داخلی با آن دسته از قطعه‌سازان خارجی که تمایل به همکاری و مشارکت با ایران را دارند، یکی از برنامه‌های قطعه‌سازان داخلی پس از تحریم‌ها به‌شمار می‌آید. در این میان توجه بیشتر به صادرات قطعات، موضوع مهمی است که می‌توان با درنظر گرفتن و هدفگذاری برای آن به رشد و پیشرفت صنعت قطعه‌سازی رسید، بنابراین با برقراری ارتباط با کشورهای خارجی، زمینه برای ورود ماشین‌آلات به صنعت قطعه‌سازی فراهم می‌شود که درنتیجه می‌توان قطعات کیفی مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید کرد و بدین ترتیب شرایط برای صادرات قطعات محقق خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        آخرین بروزرسانی ۲۱ ساعت پیش
        آرشیو