فونیکسریمکسبهتام

مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه و مسکن اعلام کرد

توقف اتلاف سوخت با دوجداره کردن ‌تانکرهای حمل قیر‌

عصر خودرو: مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در صورت برنامه‌ریزی جامع برای استفاده گسترده قیر امولسیونی در همه پروژه‌ها و توقف استفاده از قیر محلول، سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در کشور خواهیم داشت.

توقف اتلاف سوخت با دوجداره کردن ‌تانکرهای حمل قیر‌
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، عقیل قدیم اظهار داشت:‌ امسال موضوع جایگزینی قیرهای محلول با قیرهای امولسیونی و دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر در دستور کار بخش مدیریت‌ قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفت و اجرا شد.

    وی با اشاره به ‌مشکلات تانکرهای معمولی حمل قیر، بیان کرد: با حمل قیر توسط این تانکرهای معمولی، سالانه 37 میلیارد تومان قیر دود می‌شود، در واقع برای گرم شدن دوباره قیر، لازم است هم سوخت مصرف شود و هم اینکه گرم کردن دوباره قیرها، موجب کاهش کیفیت آنها می‌شود، در حالی که در تانکرهای دو جداره این مشکل وجود ندارد.

    قدیم با بیان اینکه بیش از 3200 دستگاه تانکر حمل قیر در کشور تردد می‌‌کند، گفت: در ‌ازای هر بار گرم کردن یک تانکر قیر، در یک ساعت 70 لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، حال آنکه ‌زمان گرم کردن یک دستگاه تانکر در تابستان بین 1 تا 2 ساعت و زمان گرم کردن یک دستگاه تانکر در زمستان بین 8 تا 9 ساعت است؛ متوسط زمان گرمایش مجدد 3 ساعت با توجه به اقلیم‌های مختلف کشور است.

    وی توضیح داد: با در نظر گرفتن متوسط زمان 3 ساعت برای گرم کردن یک دستگاه تانکر و مصرف 70 لیتر گازوئیل در ساعت، 210 لیتر گازوئیل (10 لیتر به ازای هر تن قیر) برای گرم کردن قیر تانکرهای معمولی لازم داریم که با احتساب قیمت هر لیتر گازوئیل (یارانه‌ای 350 تومان، آزاد 600 تومان و نرخ جهانی 1700 تومان)، هزینه‌های تحمیل شده به دولت و شرکت‌های خصوصی با قیمت یارانه‌ای رقم 7 میلیارد تومان و هزینه‌های تحمیل شده به دولت و شرکت‌های خصوصی با قیمت جهانی و قیمت‌های واقعی 34 میلیارد تومان است.

    مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: در واقع 20 میلیون لیتر گازوئیل فقط سهم گازوئیل گرمایش مجدد قیر برای مصرف 2 میلیون و 200 هزار تن‌ قیرِ وزارت راه است؛ البته این ضرر مستقیم محسوب می‌شود، ضررهای ناشی از پایین آمدن کیفیت قیر، هزاران میلیارد تومان دیگر خواهد شد.

    وی با تأکید بر اینکه در همه ‌کشورهای صنعتی استفاده از تانکرهای تک‌جداره و غیرعایق ممنوع است، اقدامات لازم در این‌باره را تدوین الزامات مربوطه، ساخت نمونه‌های تانکر و شناسایی توان کشور برای ادامه کار، اعلام کرد.

    مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به سیاست‌های تشویقی در این‌باره اشاره کرد و افزود: در فهرست بهای سال 1393 هزینه حمل قیر با تانکرهای دو جداره 50 درصد بیشتر از تانکرهای تک جداره است.‌

    * توجیه اقتصادی جایگزینی قیرهای امولسیونی به جای قیر MC

    وی اظهار داشت: قیرهای امولسیون توجیه فنی و اقتصادی مناسبی برای جایگزینی قیرهای محلول یا برگشتی (MC) دارند.

    وی به‌ توجیه اقتصادی این نوع قیر اشاره کرد و گفت: مقدار مصرف قیر محلول در کشور حدود 500 هزار تن‌‌ در سال، مقدار مصرف فعلی قیر امولسیونی در کشور حدود 40 هزار تن در سال و مقدار جایگزینی قیر امولسیونی به جای قیر محلول در سال 1394 با 110 هزار تن افزایش، رقم 150 هزار تن است.

    مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: قیر امولسیونی شامل 60 درصد قیر و 40 درصد آب و قیر محلول شامل 70 درصد قیر و 30 درصد نفت سفید است.

    قدیم به‌ کلیات تفاوت قیمتی قیر محلول با قیر امولسیونی‌ اشاره کرد و افزود:‌ 300 لیتر نفت سفید در قیر محلول به جای 400 لیتر آب در قیر امولسیونی نمونه‌ای از تفاوت قیمتی است؛  قیمت‌ یک تن قیر محلول در داخل کشور بیشتر از قیمت یک تن قیر امولسیونی است.

    ‌‌وی اضافه کرد: تفاوت قیمت یک تن قیر محلول با قیر امولسیونی‌ 270 هزار تومان‌، برنامه‌ریزی توسعه مصرف قیر امولسیونی در سال 1394 در وزارت راه و شهرسازی 150 هزار تن، میزان افزایش مصرف قیر امولسیونی نسبت به سال 1394 رقم 110 هزار تن و‌ میزان صرفه‌جویی در این حوزه 40 میلیارد تومان ‌‌بر اساس قیمت داخلی برآورد شده است.

    قدیم همچنین در مقایسه‌ای دیگر عنوان کرد: قیمت واقعی یک تن قیر محلول در بازار داخلی 2 میلیون تومان‌‌ (قیمت تمام شده برای وزارت راه و شهرسازی)، قیمت واقعی یک تن قیر امولسیونی در بازار داخلی 870 هزار تومان، میزان صرفه‌جویی واقعی بر اساس قیمت‌های داخلی 170 میلیارد تومان است و‌ در صورت برنامه‌ریزی و جایگزینی کامل قیر محلول با قیر امولسیونی تا آخر سال 1395‌ میزان صرفه‌جویی رقم 500 میلیارد تومان خواهد بود.

    ‌وی با تأکید بر اینکه کاربرد قیر محلول در کشورهای پیشرو به دلایل اقتصادی و اثرات نامناسب زیست‌محیطی ممنوع است، گفت: استفاده از‌ 400 لیتر آب به جای 300 کیلوگرم نفت سفید در قیر امولسیونی، خود گویای توجیه اقتصادی ‌است.
    مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به کیفیت بهتر در توزیع ذرات قیر امولسیونی‌ به دلیل تفاوت در فرآیند تولید این قیر اشاره کرد و گفت: عدم نیاز به گرم کردن به هنگام حمل قیر، ذخیره‌سازی، نگهداری و‌‌ «عدم نیاز به بستن جاده به دلیل تبخیر سریع آب و ادامه عملیات راهسازی در کوتاه‌ترین زمان» ‌از مزایای بکارگیری ‌قیر امولسیونی است.

    وی تأکید کرد: استفاده از قیر امولسیونی به جای قیرهای محلول در سال 1394 ‌صرفه‌جویی 170 میلیارد تومانی برای کشور به همراه خواهد داشت.

    قدیم اضافه کرد: در صورت برنامه‌ریزی جامع و استفاده گسترده قیر امولسیونی در همه پروژه‌ها و نیز ممنوعیت استفاده از قیر محلول، سالیانه حدود 500 میلیارد تومان صرفه‌جویی در کشور رخ می‌دهد.

    بر اساس این گزارش، وی پیش از این هم در این‌باره گفته بود: طبق هدفگذاری انجام شده لازم است تا پایان سال تعداد 3200 دستگاه تانکر دوجداره حمل قیر در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور داشته باشیم که این رقم فعلاً 380 دستگاه است؛ در حال حاضر سالانه 500 هزار تن قیر محلول در کشور استفاده می‌شود که لازم است تا پایان سال 150 هزار تن از این رقم قیر امولسیونی باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو