فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه‌های قطعه‌سازی مطرح کردند

ارتقای کیفیت قطعات با گذر از آزمایشگاه

عصر خودرو : قطعه‌سازان برای پوشیدن کفش‌های آهنین خود و آغاز کار طراحی قطعات، نیازمند آزمایشگاه‌هایی با ابزارهای دقیق و تجهیزات جدید هستند.

ارتقای کیفیت قطعات با گذر از آزمایشگاه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از این‌رو سرمایه‌گذاری برای تجهیز آزمایشگاه‌های قطعات خودرو در کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنا بر تاکیدات امیرحسن کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، طراحی قطعات به آزمایش‌ها و تحقیقات متعددی نیاز دارد، درنتیجه آزمایشگاه‌های قطعات نقش مهمی را در به نتیجه رسیدن فرآیند طراحی قطعات خودرو ایفا می‌کنند. از این‌رو به نظر می‌رسد، پساتحریم و همکاری با قطعه‌سازان خارجی فرصت مناسبی برای تامین سرمایه‌های لازم این آزمایشگاه‌ها باشد تا با بهره‌گیری از آن بتوان در جهت تکمیل و توسعه آزمایشگاه‌های قطعات خودرو حرکت کرد. در همین زمینه مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با صمت به انواع آزمایش‌هایی که روی قطعات خودرو انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: 2 نوع آزمایش در آزمایشگاه‌ها روی قطعات انجام می‌شود. نخست آزمایش طول عمر به این معنی که قطعات به اندازه کافی کار کنند و دوم آزمایش عملکرد به این معنی که قطعات عملکرد خوبی داشته باشند.


    به باور محسن رزم‌خواه در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی از آزمایشگاه‌های قطعات برخوردار هستند و علاوه بر آن آزمایشگاه مرکزی قطعات نیز وجود دارد که شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو(ایتراک)، سایر موسسه‌های آزمایشگاهی قطعات و سازمان ملی استاندارد ایران نیز عضو این آزمایشگاه مرکزی هستند اما هیچ‌کدام از این آزمایشگاه‌ها مجهز نیستند و باید برای تکمیل آنها سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود. رزم‌خواه معتقد است نداشتن ارتباط با کشورهای خارجی و قطع ارتباطات بین‌المللی در دوران تحریم منجر شد تا آزمایشگاه‌های قطعه‌سازی نیز با همان تجهیزات قبلی به فعالیت خود ادامه دهند، این درحالی است که برای ارتقای کیفیت قطعات تولیدی و پاسخگویی به انتظارات مصرف‌کنندگان باید این آزمایشگاه‌ها ارتقا پیدا کنند. به گفته مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور، پیشنهادهایی از سوی این انجمن در قالب طرح رقابت‌پذیری انجمن قطعه‌سازی به‌منظور تجهیز آزمایشگاه‌های این بخش ارائه شده که با حمایت‌های دولت، سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک با قطعه‌سازان خارجی تمامی سرمایه‌های موردنیاز برای تجهیز آزمایشگاه‌های قطعه‌سازی فراهم خواهد شد.


    سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه‌های قطعات
    آزمایشگاه‌های متعددی به‌منظور آزمون قطعات مختلف خودرو مانند موتور، گیربکس و... در کشور وجود دارد ولی این سوال مطرح می‌شود که این آزمایشگاه‌ها تا چه اندازه مجهز هستند؟
    استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت در این خصوص اظهار کرد: طراحی قطعات نیازمند انجام تحقیقات و آزمایش‌های مختلفی است، از این‌رو دستگاه‌هایی که در آزمایشگاه‌های قطعات وجود دارد، باید به ابزارهای دقیق‌تری مجهز شوند یا اینکه تجهیزات جدیدتر و به‌روزتری در این آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
    به گفته امیرحسن کاکایی، تاکنون به‌صورت جدی برای تجهیز آزمایشگاه‌های قطعات خودرو سرمایه‌گذاری انجام نشده و برای تحقق این امر باید انگیزه‌های لازم در قطعه‌سازان وجود داشته باشد.
    کاکایی معتقد است برخورداری از آزمایشگاه‌های مجهز به ارتقای کیفیت قطعات تولیدی و توسعه خطوط تولید خودروسازان کمک زیادی می‌کند.
    وی افزود: کشورهایی مانند آلمان، انگلستان و ژاپن از آزمایشگاه‌های قطعات خوبی برخوردار هستند، البته بستگی به نوع قطعات، این آزمایشگاه‌ها در هر کشوری تفاوت دارند، به‌عنوان نمونه کشور ایتالیا برای آزمایش لاستیک و تایر از آزمایشگاه‌های مجهزتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است.


    آزمایشگاه‌های تایید استاندارد و تایید کیفیت
    آزمایشگاه‌های قطعات موجود در کشور از دانش فنی کافی برخوردار نیستند، همچنین تجهیزات این آزمایشگاه‌ها به روز نیست، بنابراین باید به‌منظور پیشرفته شدن این آزمایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود. یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: تمامی کشورهای پیشرفته در خودروسازی مانند امریکا، آلمان، ایتالیا، کانادا، انگلستان، فرانسه، چین، ژاپن و کره از آزمایشگاه‌های قطعات خودرو برخوردار هستند و این آزمایشگاه‌ها در ارتقای کیفیت قطعات تولیدی بسیار تاثیرگذار هستند. به گفته فربد زاوه، آزمایشگاه‌های قطعات در 2 حوزه فعالیت می‌کنند. نخست آزمایشگاه‌هایی که در زمینه استانداردهای اجباری و ملی قطعات خودرو کار می‌کنند که این آزمایشگاه‌ها باید در هر کشوری به جز کشورهای خلیج‌فارس که از آزمایشگاه‌های خارج از این کشورها برای تایید استاندارد ملی قطعات استفاده می‌کنند، وجود داشته باشند و سپس آزمایشگاه‌هایی که در زمینه کیفیت و طول عمر قطعات خودرو کار می‌کنند که این آزمایشگاه‌ها در کارخانه‌های خودروسازی وجود دارد و خودروسازان به منظور اطمینان از کیفیت قطعات از این آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. زاوه عنوان کرد: تایید نشدن قطعات خودرو در آزمایشگاه‌هایی که در زمینه استانداردهای ملی قطعات فعالیت می‌کنند، به معنای کیفیت پایین این قطعات نیست و برعکس تایید نشدن قطعات در آزمایشگاه‌های کیفیت و طول عمر قطعات به معنای نداشتن استانداردهای ملی این قطعات نیست بلکه هر کدام از این آزمایشگاه‌ها در 2 حوزه متفاوت کار می‌کنند. به باور این کارشناس خودرو، در اتحادیه اروپا 30 یا 35 آزمایشگاه قطعات خودرو وجود دارد که قطعات را برای برخورداری از استانداردهای ملی بررسی و حدود 500 یا 600 آزمایشگاه نیز در این کشور قطعات را از نظر کیفیت و طول عمر چک می‌کنند. بنابراین در این کشورها تعداد آزمایشگاه‌هایی که در زمینه کیفیت قطعات فعالیت دارند، بیشتر از آزمایشگاه‌هایی است که روی تایید استانداردهای قطعات کار می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۵
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        آخرین بروزرسانی ۲۱ ساعت پیش
        آرشیو