فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از آخرین وضعیت متروی تهران ؛

جایگاه متروتهران درجهان

ارزان ترین بلیت تارکوردشکنی تعدادمسافر

عصر خودرو : مترو تهران در جهان بر اساس شاخص طول خطوط در میان ۲۰ مترو اول جهان است. از نظر شاخص تعداد مسافر هم در همین رتبه قرار دارد و بلیت متروی تهران ارزان ترین بلیت جهان است.

جایگاه متروتهران درجهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، ترافیک و آلودگی هوا دو چالش قدیمی پایتخت است. درمان این درد قدیمی تهران توسعه حمل و نقل عمومی است ومترو در میان مد لهای حمل و نقلی یکی از محبوب ترین ها است .

    ایمنی بسیار بالا، راحتی وآسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، قیمت پایین جابه جایی مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی از جمله مزیت‌های قطار شهری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی است. مصرف روزانه 13میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل فقط در شهر تهران، خسارت‌های بسیار هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می‌کند. مترو یکی ازمهم‌ترین راهکار‌های حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا در جهان شناخته شده است. توسعه سریع و گسترش خطوط قطار درون شهری، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از نیازهای اصلی شهر است. مترو از مزایای بسیاری چون کاهش زمان و هزینه درسفرهای درون شهری، سهولت در جابجایی، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی برخوردار است.

    امکان انجام سفرهای درون شهری و ارتباط حومه با مرکز تهران با سرعت مناسب، تردد دقیق و ایمن با فناوری بالا، کاهش آلوده کننده‌های زیست محیطی، ایجاد و گسترش فرهنگ نظم و انضباط با توجه به ارزش والای وقت در زندگی، ایجاد فضای اجتماعی آرام و آسوده، بهینه‌سازی حمل و نقل شهری، کاهش اتلاف وقت شهروندان و کاهش تصادفات رانندگی، از جمله مزیت‌های کیفی بکارگیری ‌مترو اعلام ‌شده‌ است.

    مترو به عنوان پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد.

    براساس آمار و اطلاعات سفر با مترو باعث صرفه جویی سالانه 350میلیارد تومان در مصرف سوخت می‌شود که البته در کنار آن آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد.روزانه حدود دو میلیون و 500 هزار ‪ سفر در تهران با مترو انجام می‌شود که به ازای هر سفر حدود 6 دهم لیتر در مصرف سوخت و 27 دقیقه در اتلاف وقت صرفه جویی می شود.

    مترو عامل کاهش خسارت های ناشی از آلودگی هوا

    خسارات ناشی از آلودگی هوا در کشور سال گذشته بر اساس آمار بانک جهانی، بالغ بر10میلیارد دلار بوده است که با توسعه و تکمیل نمودن خطوط موجود و همچنین احداث خطوط طراحی شده می توان از هدر رفتن سرمایه های ناشی از آن را برای سالهای آتی جبران کرد. مدیریت شهری تهران نیز برنامه های ویژه ای برای توسعه مترو در پایتخت دارد. اگر در سال های گذشته روی سطح شهر تهران کارگاه بزرگ عمرانی بود این روزها زیر زمین، کارگران و تجهیزات عمرانی  مشغول فعالیت هستند .

    جابه جایی 5 میلیارد مسافر با مترو تهران

    مترو تهران یکی از پر مسافر ترین خطوط مترو در دنیا محسوب می شود و استقبال تهرانی ها از مترو بسیار خوب و چشم گیر بوده، چنانچه مترو پایتخت تاکنون حدود 5 میلیارد مسافر را جابه جا کرده است. میزان جابه جایی مسافران مترو روزانه حدود  دو میلیون و 500 هزار نفر است. توسعه خطوط مترو امروز یکی از مطالبات اصلی شهروندان تهرانی محسوب می‌شود و پیش بینی می شود با توسعه و تکمیل شبکه خطوط مترو سهم قابل توجهی از سفرهای شهری پایتخت تحت پوشش مترو قرار گیرد.

    بلیت مترو تهران ارزان ترین بلیت دنیا

    تهران شهری است که حدود 8 میلیون نفر جمعیت ساکن و در مجموع 12 میلیون نفر با ساکنین حومه ای جمعیت دارد مترو تهران در جهان بر اساس شاخص طول خطوط در میان  20 مترو جهان است. از نظر شاخص تعداد مسافر هم در همین رتبه قرار دارد.   بلیت متروی تهران ارزان ترین بلیت جهان است. جایگاه متروی تهران در خاورمیانه نیز از نظر تعداد خط، تعداد ایستگاه، طول خط، تعداد واگن در جایگاه نخست قرار دارد. اما از نظر تعداد مسافر در خاورمیانه متروی تهران جایگاه دوم را دارد.

    دستفروشی مشکل قدیمی متروی پایتخت

    در میان این عدد ها و آمارها که نشان می دهد متروی تهران در جایگاه خوبی در دنیا قرار دارد برخی مشکلات قدیمی در ایستگاههای مترو مسافران را آزار می دهد. بازار شامی که دستفروشان از ابتدای ورود به واگن قطار به راه می اندازند  تا زمانی که مسافران به مقصد برسند، یکی از این چالش ها است.

    احسان مقدم مشاور مدیر عامل و مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو درباره موضوع دست فروشان مترو  به مهر گفت: قانونی مبنی بر مقابله با دست فروشان مترو وجود ندارد اما خودمان برنامه هایی برای مقابله با دست فروشان داریم که نیاز به همکاری مسافران است؛ مسافرانی که خودشان از حضور دست فروشان در مترو گلایه دارند با خرید جنس از آنها باعث تشویق و ترغیب آنها به حضور در مترو نشوند. اگر نارضایتی وجود دارد پس چرا از آنها خرید می کنید. برخی از این دست فروشان برای مترو ایجاد مشکلات کوچکی می کنند به طور مثال مانع بسته شدن درهای قطار می شوند.

    مقدم با تاکید بر اینکه مسئولان مترو نمی توانند از همه مسافران بخواهند که بسته هایشان را بررسی کنند گفت: این نوع ورود به ساماندهی دست فروشان مترو درست نیست هرچند در صورتی که با بسته ها و بارهای حجیم که به طور معمول مسافران مترو با خود حمل نمی کنند ، وارد شوند؛عوامل انتظامی و حراست ورود پیدا کرده و از آن فرد درخواست می کنند که به مترو وارد نشوند البته برخورد ما قهری نیست و تلاش کرده ایم در این حوزه با زور و برخوردهای قهری رفتار نکنیم. در داخل قطار نیز ما نیرویی برای مقابله با دست فروشی نداریم.

    مشاور مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو در خصوص برنامه های این شرکت برای افزایش کیفیت خدمات رسانی به مسافران گفت: تقریبا هیچ کدام از ایستگاه های ما مشکل پله برقی ندارد و اگر در جایی با مشکلی برخورد کردیم سریعا رفع شده است. اقدامات فرهنگی بسیاری در ایستگاه ها انجام شده، با نصب پلاکاردها، نمایشگاه ها و ... تلاش شده فرهنگ استفاده مردم از مترو ارتقا پیدا کند. متاسفانه برخی از مسافران مترو هنوز اجازه نمی دادند مسافران پیاده شوند تا آنها وارد واگن شوند یا هر خط زردی که حریم ریلی محسوب می شود و ورود به آن بسیار خطرساز و مشکل ساز است را رعایت نمی کردند اما در حال حاضر این مشکلات بسیار کم شده است.

    وی ادامه داد: به تازگی برای رفاه مسافران مترو گیت های خروج برداشته شده که به زودی این گیت ها در تمامی ایستگاه ها برداشته می شود.

    به گفته مقدم نظافت ایستگاه های مترو تهران در میان متروهای جهان در رتبه های نخست قرار دارد .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو