فونیکسریمکسبهتام

نقش واحدهای قطعه‌سازی در ارتقای صنعت خودروسازی کشور

ارتقای فناوری قطعه‌سازی، همپای افزایش تولید خودرو

عصر خودرو : قطعه‌سازان کشور از ظرفیت‌های لازم برای تامین قطعات موردنیاز خودروهای تولیدی برخوردار هستند. به گفته دبیر شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، در حال حاضر صنعت قطعه‌سازی با ۵۵ تا ۶۰ درصد ظرفیت تولید در کشور فعال است.

ارتقای فناوری قطعه‌سازی، همپای افزایش تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از این رو با توجه به توانمندی قطعه‌سازان داخلی و پیشینه خوب آنها در تولید قطعات این ظرفیت می‌تواند افزایش پیدا کند. به‌گونه‌ای که برای دستیابی به اهداف افق 1404 در صنعت خودرو می‌توانند قطعات لازم برای تولید 3 میلیون خودرو را تامین کنند.
    دبیر شورای سیاستگذاری خودرو درباره ظرفیت صنعت قطعه‌سازی کشور اظهار کرد: در حال حاضر صنعت قطعه‌سازی از 55 تا 60 درصد ظرفیت تولید قطعات خودروی کشور برخوردار است که در بلند مدت با تحقق اهداف صنعتی کشور می‌تواند این میزان تولید افزایش پیدا کند و آماده رقابت با تولیدکنندگان خارجی شوند.
    ساسان قربانی بیان کرد: صنعت قطعه‌سازی وابسته به صنعت خودرو داخلی است، درواقع ارتباط تنگاتنگی بین قطعه‌سازان و خودروسازان وجود دارد. از این‌رو هر اندازه فعالیت تولیدی خودروسازان بیشتر شود، به همان میزان فعالیت واحدهای قطعه‌سازی افزایش خواهد یافت.
    دبیر شورای سیاستگذاری خودرو با نگاهی به روند تولید قطعه در کشور ادامه داد: در حال حاضر برای تامین قطعات خودروهای تولیدی مشکلی وجود ندارد اما در صورتی که تولید خودروهای جدید در دستور کار قرار گیرد، به‌طور قطع برای تولید قطعات این نوع خودروها به فناوری‌های جدید نیازمند خواهیم بود. از این‌رو با توجه به برنامه‌هایی که خودروسازان برای توسعه محصول درنظر گرفته‌اند قطعه‌سازان نیز باید فناوری‌های لازم برای تولید قطعات خودرو را افزایش دهند.


    ظرفیت بالای قطعه‌سازان داخلی
    نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور  ضمن اشاره به توانمندی قطعه‌سازان کشورمان برای تولید قطعات به ظرفیت تولید خودرو در کشور پرداخت و افزود: قطعه‌سازان از ظرفیت تولید قطعه برای 2/5میلیون خودرو در کشور برخوردار هستند و اگر تمامی شرایط و امکانات لازم برای تولید آنها فراهم شود، می‌توانند قطعات بیش از 2/5میلیون خودرو را تامین کنند.
    رضا رضایی اظهار کرد: در صورتی که شرایط صادرات برای قطعه‌سازان کشورمان فراهم شود، توانایی لازم به منظور تامین قطعات خودروسازهای مطرح دنیا در بین قطعه‌سازان داخلی وجود دارد و به خوبی از عهده تامین قطعات این دسته از خودروسازان برمی‌آیند.
    رضایی با بیان اینکه یکی از اهداف قطعه‌سازان داخلی در افق 1404 افزایش تولید است، تصریح کرد: در افق 1404 صنعت خودرو، صادرات 6میلیارد دلار قطعه از سوی تولیدکنندگان داخلی درنظر گرفته شده و همچنین در این سند، تولید 3 میلیون خودرو در سال پیش‌بینی شده است از این رو با توجه به توانمندی بالای قطعه سازان داخلی آنها می‌توانند قطعات موردنیاز 3 میلیون خودرو را در کشور تامین کنند.
    به گفته نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور، این واحدها براساس برنامه‌های خودروسازان داخلی و برای محصولات آنها قطعه تامین می‌کنند، بنابراین با نگاهی به الزامات خودروسازان تمامی مباحث کیفیتی به قطعه‌سازان آموزش داده شده و تولید این قطعات با استانداردهای لازم انجام می‌شود و کسب درجه آ از سوی قطعه‌سازان به معنای این است که کالاهای این تولیدکنندگان از تمامی مشخصات قطعات باکیفیت برخوردار است.


    وی ادامه داد: در سال 90 قطعه‌سازان نزدیک به 3میلیون قطعه تولید کردند که این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای قطعه‌سازان برای تولید قطعات مورد نیاز خودروهای کشور است.
    رضایی در ادامه به مشکلاتی که در دوران تحریم برای قطعه‌سازان کشورمان وجود داشت، اشاره کرد و افزود: در سال‌های تحریم موانع زیادی در مسیر تولید قطعات خودرو وجود داشته است. برای نمونه مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعات خودرو از سوی واسطه‌ها و از منابع غیراصلی تامین می‌شده اما با این وجود قطعه‌سازان توانستند تمامی قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی را تامین کنند.
    نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: 70 درصد قطعات خودروی ال90 به وسیله قطعه‌سازان داخلی تامین و تولید تمامی این قطعات براساس استانداردها و کیفیتی که شرکت رنو پارس از قطعه‌سازان انتظار داشته، انجام شده است.
    براساس این گزارش، قطعه‌سازان کشور از ظرفیت لازم برای تولید قطعات موردنیاز خودروها برخوردار هستند و توانایی تولید با حمایت و فراهم کردن بستر انتقال فناوری‌های روز افزایش خواهد یافت.
    چراکه با وجود تمامی مشکلاتی که قطعه‌سازان کشور در سال‌های تحریم داشتند، به خوبی از عهده تامین قطعات خودروهای داخلی برآمدند و این امر نشان‌دهنده قابلیت‌های بالای آنها در تامین قطعات خودرو و ورود به رقابت‌های بین‌المللی است.
    حال از آنجایی که صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور به یکدیگر وابسته هستند و به دلیل ارتباط نزدیک این 2 بخش با یکدیگر، افزایش ظرفیت تولید خودرو باید در کنار ارتقای کیفیت و تولید واحدهای قطعه‌سازی انجام شود و در صورت تولید خودروها با فناوری‌های جدید در کشور نیاز قطعه‌سازان به فناوری‌های پیشرفته تامین خواهد شد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط