فونیکسریمکسبهتام

تأثیر سرعت در وقوع تصادفات رانندگی

عصر خودرو : معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ در یادداشتی سرعت زیاد رانندگان را عامل وقوع تصادفات فوتی برشمرد .

تأثیر سرعت در وقوع تصادفات رانندگی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سرهنگ مرادی در این یادداشت نوشته است :سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی جان می بازند و بسیار بیشتر از آن دچار ناتوانی و معلولیت های جسمی می شوند. متاسفانه قربانیان این حوادث،‌ بیشتر از گروه سنی جوان و مولّد جامعه بوده به طوری که میانگین سنی آنها حدوداً 35 سال است و این خود موجب تحمیل باری مضاعف به اقتصاد و سرمایه اجتماعی می شود.

    از بین علل وقوع سوانح ترافیکی شدید، سرعت، مهمترین عامل شناخته شده محسوب می شود که با تولید و استفاده رو به رشد خودروهای پر سرعت در کشور، اگر این عامل کنترل نشود ممکن است عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل کند. چرا که این عامل هم در بالارفتن خطر بروز تصادفات جاده ای و هم روی شدت مصدومیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی تاثیرگذار است.

    علی رغم اینکه سازمان ها، موسسات و NGOهای متعددی در امر کاهش تعداد و شدت سوانح ترافیکی تلاش می کند ، لیکن متاسفانه همچنان کشور ما از حیث کاهش تعداد و شدت تصادفات از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و حل این معضل نه تنها وظیفه پلیس بلکه سایر سازمان‌های دخیل در موضوع و مراکز تحقیقاتی و مردم نیز است .

    با افزایش سرعت وسیله نقلیه، زمان عکس العمل راننده و فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می یابد و همین امر باعث شده که احتمال وقوع تصادف افزایش یابد.

    برای نمونه اگر راننده ای مسیر تهران تا قم را با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت طی کند در فاصله زمانی 52 دقیقه به مقصد می رسد اما اگر همین مسیر را با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت طی کند در 60 دقیقه به مقصد می رسد .بنابراین ارزش رسیدن به مقصد در زمانی کوتاهتر (آن هم صرفاً 8 دقیقه) در مقایسه با خطرات احتمالی و عواقب ناگوار پیش روی راننده بسیار ناچیز خواهد بود.

    در سرعت بالا میزان اشتباهات رانندگی بیشتر خواهد شدو مدت زمان تصمیم گیری کاهش می یابد. در یک تصادف با سرعت 50 کیلومتر در ساعت، وزن کودک 20 برابر افزایش می یابد و یک کودک 5 کیلوگرمی در یک صدم ثانیه، وزنی معادل 100 کیلوگرم خواهد یافت بنابراین اقشار آسیب پذیر استفاده کننده از  راه ها مانند عابرین پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه سواران هنگام تصادف با وسایط نقلیه موتوری، بیشتر در معرض آسیب های وخیم  قرار می گیرند و این بدان علت است که این اقشار کاملا بدون محافظ و یا با سطح محافظت پایین تری قرار دارند.

    احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به طور چشمگیری افزایش می یابد.

    تحقیقات گویای این مطلب است که بیشتر کاربران ترافیکی آسیب پذیر در برخورد با یک خودرو که با سرعت 30 کیلومتر در ساعت در حرکت است زنده می مانند، اما در برخورد با خودرویی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت اغلب کشته می شوند.

    بطور خلاصه می توان گفت راندن وسیله نقلیه با سرعت های غیرمجاز میزان و شدت تصادفات، مصدومیت و مرگ و میرهای ترافیکی را افزایش داده و کاهش سرعت، ایمنی عبور و مرور در معابر را تضمین خواهد کرد.

    بنابراین توصیه می شود شهروندان گرامی با رعایت سرعت مجاز در رانندگی، سلامت و ایمنی سفر خود و سایر کاربران ترافیکی را تامین کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو