فونیکسریمکسبهتام

نقش بسته‌بندی قطعات خودرو در افزایش تقاضای بازار

بسته‌بندی کیفی، بازاریاب خاموش قطعات

عصر خودرو : بسته‌بندی یکی از عواملی است که در افزایش میزان صادرات قطعات خودرو نقش زیادی دارد. به گفته کارشناسان باید بسته‌بندی قطعات خودرو با یک نگاه مهندسی و با تسلط به علم طراحی انجام شود، زیرا با توسعه بازار هدف، رقابت نیز افزایش پیدا می‌کند، از این‌رو کیفیت بسته‌بندی برای افزایش رضایت مشتری در بازارهای رقابتی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بسته‌بندی کیفی، بازاریاب خاموش قطعات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بنابراین طراحی مناسب بسته‌بندی، درج نشان(برند) قطعه و مشخصات روی آن، اندازه و شکل مناسب بسته‌بندی، ایمنی، استاندارد و بکارگیری مواد بسته‌بندی مناسب می‌تواند با جلب اطمینان مصرف‌کنندگان همراه شود که قدرت رقابت محصولات را در بازارهای صادراتی افزایش خواهد داد.
    طراحی بسته‌بندی برای رقابتی شدن
    بسته‌بندی جزو لازم و ضروری یک کالاست که معرفی و شناسایی کالا، همچنین حفظ و نگهداری آن از زمان تولید تا مصرف را به عهده دارد، از این رو ارتقای کیفیت آن در بهبود تقاضای محصول موثر است.
    مدیر مهندسی و کیفیت شرکت «شامخ» در گفت‌وگو با صمت ضمن اشاره به این مطلب اظهار کرد: بسته‌بندی محصول به عنوان یک ابزار موثر و مهم در بازاریابی برای همه تولیدکنندگان حائزاهمیت است، هرچند از دیدگاه مصرف‌کنندگان نیز کیفیت بسته‌بندی با اطلاعات کامل معرفی محصول، نشانگر مرغوبیت کالا است.
    اصغر پورنعمتیان ادامه داد: در بازارهای بین‌المللی و رقابت‌های جهانی امروز، هنر و علم طراحی بسته‌بندی می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی و به عنوان بازاریاب خاموش نظر مصرف‌کنندگان را نسبت به محصول تغییر داده و خریداران و مصرف‌کنندگان زیادی را جذب کند. از این‌رو توجه به بسته‌بندی قطعات خودرو می‌تواند نقش مهمی در جلب رضایت مصرف‌کنندگان داشته باشد.


    به گفته پورنعمتیان تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید با بهره‌گیری از استاندارد ملی و بین‌المللی و استفاده از روش‌های نوین بسته‌بندی کالا، محصول خود را چه به صورت «سی‌کی‌دی»‌ (قطعات کاملا منفصل) و «اس‌کی‌دی» (قطعات نیمه کامل) و چه به صورت «بازار ثانویه و خرده‌فروشی در صنعت خودرو» با بسته‌بندی مطلوب به بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارائه کنند.
    به اعتقاد وی بسته‌بندی قطعات برای صادرات آنها به کشورهای خارجی اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا به هر میزان که دامنه فعالیت وسیع‌تر شود، رقابت افزایش پیدا خواهد کرد و بسته‌بندی نیز به مراتب اهمیت پیدا می‌کند.
    مدیر مهندسی و کیفیت شرکت «شامخ» افزود: بهترین نوع بسته‌بندی قطعات باید با حداقل هزینه همراه باشد تا علاوه بر داشتن ویژگی‌ها مانند کیفیت مناسب، الزامات محیطی، ایمنی و سازگاری با محیط‌زیست، محافظت از آسیب‌های مکانیکی و شیمیایی، مشخصات و اطلاعات بازار، راحتی مصرف‌کنندگان در کاهش هزینه تمام شده یک محصول و رقابتی شدن قیمت آن نقش محوری ایفا کند. بنابراین تمامی این اقدامات باید به وسیله واحدهای طراحی و مهندسی و واحدهای توانمند بسته‌بندی انجام شود.
    پورنعمتیان عنوان کرد: در بسته‌بندی قطعات می‌توان طرحی جذاب از فعالیت و همچنین نوع نشان(برند) سازمان ارائه و در معرض دید عموم مشتریان قرار داد. همچنین برای این بسته‌بندی‌ها باید یک طرح کلی ارائه و مراحل بسته‌بندی نیز مشخص شود.


    جلب اطمینان مصرف‌کننده با بسته‌بندی استاندارد
    بسته‌بندی یک فرآیند مهم در تولید محصول است که این بسته‌بندی‌ها در سایر صنایع بسته به نوع تولیدات تعریف می‌شوند. ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با صمت ضمن اشاره به این مطلب اظهار کرد: مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب محصول براساس ظاهر بسته‌بندی محتوای داخل آنها را انتخاب می‌کنند، بنابراین درباره قطعات خودرو نیز نوع و ظاهر بسته‌بندی اهمیت دارد.
    به اعتقاد قربانی بسته‌بندی قطعات یک نوع وفاداری در مشتریان ایجاد می‌کند و زمانی اطمینان مصرف‌کنندگان جلب می‌شود که بسته‌بندی قطعات دارای استاندارد باشند و علاوه بر آن از نظر ظاهری نیز کیفیت لازم را داشته باشند زیرا نوع بسته‌بندی قطعات تولیدی در ذهن مشتریان حک شده و هنگام خرید به افزایش خرید آن محصول کمک می‌کند.
    دبیرانجمن قطعه‌سازان ادامه داد: درج نشان(برند) روی بسته‌بندی‌ها باعث جلب اطمینان مصرف‌کننده از کیفیت قطعات می‌شود و آنها با اعتماد از اصلی بودن این قطعات نسبت به خرید آنها اقدام می‌کنند.

    درج بارکد برای جلوگیری از تقلب
    حمل و جابه‌جایی قطعات خودرو با حفظ ایمنی محصولات وابسته به کیفیت بسته‌بندی قطعات است، از این رو توجه تولیدکنندگان به این مقوله می‌تواند عامل موثری در افزایش تقاضا در نتیجه جلب رضایت مصرف‌کننده باشد.
    بهرام طیبی، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تهران و کرج در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: نوع بسته‌بندی قطعات در میزان فروش و افزایش سهم بازار تاثیر زیادی دارد و به طور قطع باعث افزایش صادرات می‌شود.
    طیبی ادامه داد: برای بسته‌بندی هر قطعه تعریف جداگانه‌ای ارائه می‌شود و بسته‌بندی قطعات از نظر ایمنی، نوع چیدمان، جابه‌جایی و راحتی حمل‌ونقل باید استاندارد باشد.
    به گفته عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان تهران و کرج بسته‌بندی قطعات و درج بارکد روی آنها در جلوگیری از تقلب و قاچاق تاثیرگذار است، چون قطعات از طریق بارکد ردیابی و شناسایی می‌شوند.
    به اعتقاد طیبی اصول لجستیک یکی از مواردی است که در تجارت به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود و یکی از این اصول توجه به نوع بسته‌بندی کالاها است زیرا بسته‌بندی می‌تواند در رونق صادرات قطعات تاثیر زیادی داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط