فونیکسریمکسبهتام

کار و کاسبی باتری‌فروشان به راه است

عصر خودرو : مغازه‌هایی کوچک و جمع و جور از کف تا سقف با باتری‌های خودرو پر شده و اندک جایی را برای نشستن و حرکت کردن باقی گذاشته است. در بیشتر مغازه‌های خیابان سرچشمه تهران یکی، ۲ تا شاگرد قد و نیم قد هستند که کنار فروشنده اصلی کار می‌کنند و با زیر و بم باتری‌فروشی آشنا می‌شوند.

کار و کاسبی باتری‌فروشان به راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، ساعت 11 صبح است، وارد نخستین مغازه می‌شوم تا گپ و گفتی با بازاری‌ها و باتری‌فروش‌ها داشته باشم و از حال و روز کاسبی آنها با خبر شوم. کارت خبرنگاری را که نشان می‌دهم فروشنده مغازه از صحبت کردن طفره می‌رود و ساعت ناهار را بهانه می‌کند. جالب اینجاست که وقت ناهار نیست و گویا این باتری‌فروش تمایلی به مصاحبه ندارد و شاید هم از رفت و آمد مشتریان و پرسش‌های پی‌درپی آنها حسابی کلافه شده است. رفت‌وآمدهای مشتریان به این مغازه‌ها نشان می‌دهد وضعیت کار و کاسبی باتری‌فروش‌ها بد نیست و روزگار را می‌گذرانند. سعید. م یکی از باتری‌فروش‌هایی است که برخلاف فروشنده قبلی خوش‌مشرب است و به گفته خودش 12سالی می‌شود که به کار خرید و فروش باتری خودرو مشغول است و این شغل را از پدر خود که 40 سال در بازار مو سفید کرده و با باتری‌های مختلف آشناست، به ارث برده است. سعید. م به یکی از مشتریانی که باتری خود را تحویل گرفته و از مغازه بیرون می‌رود، اشاره می‌کند و  می‌گوید: این آقا برای خرید باتری با من مشورت می‌کرد و راهنمایی می‌خواست که من خرید باتری ایرانی را به او پیشنهاد کردم، به این دلیل که در سال‌جاری باتری‌های ایرانی 30درصد افت قیمت داشته و قیمت آن نسبت به باتری‌های کره‌ای کمتر شده و از نظر کیفیتی هم مشابه باتری‌های کره‌ای است. در حالی‌که در چند سال گذشته باتری‌های وارداتی قیمت مناسبی داشت و فروشندگان هم نسبت به خرید این باتری‌ها استقبال نشان می‌دادند. او ادامه می‌دهد: در سال‌جاری فروش باتری ایرانی به دلیل پایین آمدن قیمت آن به میزان 60درصد افزایش پیدا کرده اما برای واردات باتری‌های خارجی به‌صورت قانونی باید هزینه هنگفتی پرداخت که بدین ترتیب قیمت باتری‌ها افزایش می‌یابد، از این رو قاچاق باتری‌ها بیشتر شده است. این فروشنده باتری خودرو می‌افزاید: باتری خودرو در تمامی مغازه‌های باتری‌فروشی قیمت مشخصی دارد و مردم هم از خرید این باتری‌ها استقبال می‌کنند و راضی هستند. همچنین رییس اتحادیه صنف باتری‌فروشان هر هفته بازرسانی را روانه بازار می‌کند تا روی قیمت باتری‌ها و گارانتی آنها نظارت داشته باشند. او می‌گوید: باتری چینی در بازار وجود ندارد و بنده که 12سال در این حرفه مشغول فعالیت هستم، تاکنون یک باتری چینی هم نفروختم اما متاسفانه برخی از مردم که هیچ گونه تخصصی در این کار ندارند، ذهن مشتریان را به این سمت می‌کشانند که باتری‌های موجود، چینی هستند و به دلیل پایین بودن کیفیت نباید این باتری‌ها را خریداری کرد. این درحالی است که بیشتر باتری‌های وارداتی کره‌ای است و 10درصد هم از کشور ترکیه وارد می‌شود و باتری چینی در بازار وجود ندارد. به گفته سعید. م، قیمت باتری‌های ایرانی در بازار 40 یا 50هزار تومان نسبت به باتری‌های کره‌ای پایین‌تر است اما باتری‌های کره‌ای و ایرانی بیرون از بازار 80 یا 90هزار تومان اختلاف قیمت دارند. وی معتقد است طول عمر باتری‌ها بسته به کارکرد خودروها متفاوت است؛ طول عمر باتری خودرو تاکسی، 7 ماه تا یک سال است زیرا باتری خودروهایی که حمل‌ونقل بیشتری دارند، زودتر خراب می‌شوند و قیمت این باتری‌ها از 150‌ تا 190هزار تومان بسته به جنس آن متفاوت است اما سایر باتری‌های تولید داخل که در خودروهای شخصی استفاده می‌شوند و حمل‌ونقل زیادی ندارند، 2 سال عمر می‌کنند.


    گرما که می‌آید، فروش هم بالا می‌رود
    در ادامه یکی دیگر از فروشندگان باتری به گارانتی باتری‌های داخلی و وارداتی اشاره می‌کند و می‌گوید: باتری‌های ایرانی 15ماه گارانتی دارند اما گارانتی باتری‌های وارداتی به مدت 6ماه است. او ادامه می‌دهد: خرید و فروش باتری خودرو در 6ماه نخست سال یعنی در فصل‌های گرم سال بیشتر است زیرا باتری‌ها در گرما سریع‌تر خراب می‌شوند. این درحالی است که در 6ماه دوم سال یعنی در ماه‌های سرد سال، میزان خرید و فروش باتری کاهش پیدا می‌کند. این فروشنده باتری خودرو نیز وضعیت کارو کاسبی در این صنف را مناسب می‌داند و ادامه می‌دهد: لاستیک خودرو و باتری از قطعاتی هستند که به محض خراب شدن، مشتری نسبت به خرید آن مراجعه می‌کند زیرا اگر این 2 خراب شوند، خودرو کار نمی‌کند. وی می‌افزاید: باتری‌های داخلی به روز تولید می‌شوند اما باتری‌های خارجی مدت‌ها در انبار می‌مانند و عمر خود را ازدست می‌دهند. به‌عنوان نمونه اگر این باتری‌ها در سال 2013م تولید شدند تا زمانی‌که وارد بازار شوند حدود 2 سال طول می‌کشد که بر این اساس این باتری‌ها در سال 2015م عمر خود را از دست می‌دهند. به گفته این فعال بازار، بهترین باتری خودرو جنرال‌موتورز امریکا و باتری کره است که روی خودروهای کیاموتورز و هوندا نصب می‌شوند و کارخانه‌های دلکور و زیر مجموعه‌های آن نیز از مارک‌های معتبر باتری‌های خودرو هستند.
    گزارش میدانی  از بازار باتری‌فروش‌ها نشان می‌دهد، باتری‌های داخلی فروش خوبی نسبت به باتری‌های وارداتی دارند که فروشندگان این صنف، کاهش قیمت باتری‌های داخلی در سال 94 و گارانتی این باتری‌ها را دلیلی بر فروش آن می‌دانند. زیرا به گفته باتری‌فروش‌ها گارانتی باتری‌های وارداتی 6 ماه است و در مقایسه با گارانتی 15ماه باتری‌های وارداتی خرید باتری‌های داخلی به نفع مشتریان است. علاوه بر آن نظارتی که به وسیله بازارسان اتحادیه صنف باتری‌فروشان بر بازار باتری خودرو انجام می‌شود، باعث شده باتری‌های داخلی از نظر قیمتی و کیفیتی کنترل شوند و این امر باعث جلب اعتماد مشتریان شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو