فونیکسریمکسبهتام

سهم تهرانی‌ها از ناوگان ریلی؛

هر ۷۶۰۰ تهرانی یک واگن مترو

عصر خودرو- تهران در دهه اخیر از شهری با کمترین گسترش شبکه حمل و نقل ریلی و کمترین دسترسی به ناوگان ریلی، امروز به شهری تبدیل شده که از این نظر شانه به شانه شهرهای پیشرفته جهان حرکت کرده و با آنها برابری می کند.

هر ۷۶۰۰ تهرانی یک واگن مترو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مترو به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای حل مسأله ترافیک و مشکل آلودگی هوا در جهان شناخته شده و از مزایای بسیاری همچون کاهش زمان و هزینه سفرهای درون شهری، سهولت در جا به جایی، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی برخوردار است و در بین مُدهای حمل و نقلی، از نظر اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و زیست محیطی، برترین گزینه است.

    تهران یکی از پیشرفته ترین متروها را بین 106 شهر جهان دارد

    بنا بر این گزارش، مترو به عنوان پاک ترین، سالم ترین، ایمن ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقلی، نقش انکار ناپذیری در حل مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و محیط زیستی ناشی از ترافیک دارد، به طوری که سفر با مترو باعث صرفه جویی روزانه دو میلیارد تومان در مصرف سوخت می شود که در کنار آن، آلودگی هوا و خسارات آن نیز کاهش می یابد.

    هر روز بالغ بر سه میلیون سفر در تهران با مترو انجام می شود که با احتساب شش دهم لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت در هر سفر، روزانه یک میلیون و 800 هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود، ضمن این که با احتساب 27 دقیقه صرفه جویی در وقت در هر سفر با مترو، ‌روزانه حدود 1.5 میلیون ساعت نیز در وقت شهروندان صرفه جویی می‌شود.

    بررسی رتبه متروی پایتخت کشورمان در بین متروی 106 شهر جهان، حاکی از این است که متروی تهران با طول 170 کیلومتر، یکی از 20 متروی طولانی جهان و از نظر تعداد سفر در روز با حدود 3 میلیون سفر روزانه، یکی از 10 متروی پر مسافر دنیاست و به علاوه، از نظر شاخص تعداد مسافر بر کیلومتر، متروی تهران یکی از 20 متروی پر تراکم و از نظر تعداد ایستگاه با 193 ایستگاه، یکی از 30 متروی برتر جهان است، ضمن این که از نظر قیمت بلیت مترو یکی از 5 شهر ارزان دنیاست.

    هر 7600 تهرانی یک واگن مترو

    بر پایه این گزارش، متروی تهران تا سال 78، تنها 60 دستگاه واگن در اختیار داشت که این تعداد در سال 84 به 351 دستگاه رسید اما پس از یک دهه رشد صعودی در آستانه سال جدید تحصیلی امسال، به یک هزار و 249 دستگاه واگن افزایش پیدا کرد که به این ترتیب، به طور متوسط سهم هر 7 هزار و 600 نفر مردم تهران از ناوگان ریلی، یک دستگاه واگن مترو است.

    در تهران تا سال 78 تنها 12 ایستگاه مترو وجود داشت که این تعداد در سال 84 به 41 ایستگاه رسید اما بعد از یک دهه رشد صعودی و پس از افتتاح بخش شمالی خط سه مترو با حضور رییس جمهور و شهردار تهران در ایستگاه متروی قائم به 93 ایستگاه، به کمتر از هر 100 هزار نفر یک ایستگاه و به طور مشخص به هر 97 هزار نفر یک ایستگاه، ‌کاهش پیدا کرده است.

    تهران تا سال 78 تنها 40 کیلومتر خط مترو داشت که این میزان تا قبل از سال 84 به 79 کیلومتر رسید که 40 کیلومتر آن روی زمین قرار داشت و به عبارتی، تنها 39 کیلومتر آن زیر زمین بود اما این خطوط بعد از یک دهه رشد صعودی و پس از افتتاح بخش شمالی خط سه مترو به طول 18 کیلومتر در آستانه سال جدید تحصیلی امسال، به 170 کیلومتر رسید که 128 کیلومتر آن زیر زمین قرار دارد و به طور متوسط سهم مردم تهران از خطوط مترو هر 53 هزار نفر یک کیلومتر مترو است.

    روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گزارش خود از سیر تحول یک دهه‌ای پایتخت در بخش ناوگان ریلی با محوریت «شرکت مترو» در حوزه ساخت و «شرکت بهره‌برداری مترو» در حوزه بهره‌برداری، آورده است که علاوه بر ویژگی‌های مذکور، آراستگی و زیبایی ایستگاه‌های مترو که با توجه به وجود آثار ارزشمند هنری به گالری‌های هنری شباهت دارند و پاکیزگی و نظافت ایستگاه‌های مذکور که آنها را به یکی از نظیف ترین و پاکیزه ترین فضاهای شهری تبدیل کرده را نیز نباید از نظر دور داشت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو