فونیکسریمکسبهتام

جابه‌جایی روزانه ۳۱۳۰۰۰۰ ایرانی با ۲۱۷ کیلومتر مترو

عصر خودرو- از سال ۷۷ که برای نخستین بار صدای سوت قطار مترو در تهران پیچید تا حالا که ۵ کلانشهر ایران مترو فعال دارند و مترو یک کلانشهر دیگر نیز در آستانه تکمیل است، روزانه بیش از ۳میلیون و ۱۳۰ هزار ایرانی در مجموع در ۲۱۷ کیلومتر خط مترو فعال کشور جابه‌جا می‌شوند.

جابه‌جایی روزانه ۳۱۳۰۰۰۰ ایرانی با ۲۱۷ کیلومتر مترو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، با توجه به ادامه دار بودن روند ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو، این آمار هر روز در حال افزایش است.


    مترو تهران؛ ارزان‌ترین در جهان
    تهران به‌عنوان پایتخت ایران نخستین شهری است که صدای سوت مترو در آن پیچید. نخستین خط مترو در سال 77 بین تهران و کرج به راه افتاد و با گذشت کمتر از 20 سال، اکنون مترو تهران، 5خط و در مجموع، 170کیلومتر طول دارد که 128 کیلومتر آن زیر زمین و سهم متوسط شهروندان تهران از خطوط مترو هر 53هزار نفر یک کیلومتر است. در مجموع در مترو تهران، هر روز بیش از 3میلیون مسافر با بیش از 1240واگن جابه‌جا می‌شوند. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران، مترو تهران یکی از 20 مترو طولانی جهان و از نظر تعداد سفر در روز، یکی از 10مترو پرمسافر دنیاست. از نظر شاخص تعداد مسافر بر کیلومتر، یکی از 20مترو پرتراکم و از نظر تعداد ایستگاه با 193 ایستگاه، یکی از 30 مترو برتر جهان است. از سوی دیگر از نظر قیمت بلیت یکی از 5 مترو ارزان دنیاست. آنطور که ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران  می‌گوید، دولت در ابتدای سال 94 بودجه حمل‌ونقل عمومی برای کلانشهر تهران را حدود 155میلیارد تومان تخصیص داد، در حالی که ساخت هر یک کیلومتر مترو حدود 100میلیارد تومان است و با این پول می‌توان 1/5کیلومتر مترو ساخت. به گفته وی، شهرداری برای توسعه و تکمیل خطوط مترو تهران حدود 3هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده که لازم است در سال‌های آینده این بودجه رشد قابل توجهی داشته باشد. به گفته او دولت هنوز سهم خود از بودجه مترو یعنی 155میلیارد تومان را پرداخت نکرده و شهرداری به تنهایی در حال تکمیل خطوط مترو است. هابیل درویش، مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز معتقد است اگر اعتبارات لازم به مترو اختصاص پیدا کند، پایان سال 95 کل خطوط اصلی پایتخت به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته او در حال حاضر 14هزار میلیارد تومان لازم است تا کل خطوط مترو به اتمام
    برسد.


    فعالیت مترو مشهد با 25 درصد ظرفیت خالی
    از سال 89 که سوت مترو در مشهد پیچید تا به امروز، روزانه حدود 130هزار مسافر و در مجموع، 120میلیون نفر با آن جابه‌جا شده‌اند. طول خط یک دومین مترو کلانشهرهای ایران، 20کیلومتر و شامل 22 ایستگاه است و شرق مشهد را به غرب متصل می‌کند. خدمات‌رسانی مترو از ساعت 6صبح تا 10شب است. در حال حاضر 20رام قطار 2واگنه در خط یک مترو مشهد فعالیت می‌کنند. به دلیل پرترافیک بودن کریدور شرقی ـ غربی مشهد، مترو در این مسیر راه‌اندازی شده است. با وجود ظرفیت تردد روزانه 170هزار نفر، درحال‌حاضر روزانه 130هزار نفر از مترو مشهد استفاده می‌کنند و هنوز ظرفیت خالی زیادی در مترو مشهد بدون استفاده مانده است. به گفته قاسم طاهری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو مشهد، مهم‌ترین دلیل استقبال نکردن مشهدی‌ها از مترو این است که هنوز سیستم مترو این شهر تکمیل نشده است. طاهریمی‌گوید: برای مشهد 4خط مترو درنظر گرفته شده که تاکنون تنها یک خط بهره‌برداری شده است. خط2 که شمال و جنوب را به هم متصل می‌کند، قرار است در 2سال آینده تحویل داده شود. خط3 نیز به‌تازگی از میدان «فردوسی» کلنگ خورده و خط4 آماده مناقصه است. بنابراین چون سیستم حمل‌ونقل عمومی مشهد هنوز زنجیره یکپارچه‌ای ندارد، مردم استفاده از خودرو شخصی را ترجیح می‌دهند. به گفته طاهری، در سال نخست راه‌اندازی مترو مشهد، دولت کمک 5/8میلیارد تومانی به آن داشت اما در سال‌های بعد این دریافتی کاهش یافت، به‌طوری که در سال 91به 3میلیارد تومان و سال‌های 92 و 93 به‌طور تقریبی به سالی 2میلیارد تومان رسید و در سال‌های 92 و 93دولت نتوانست کمک قابل‌توجهی داشته باشد و تمام هزینه‌های مترو به‌وسیله شهرداری پرداخت شد. طاهری تاکید می‌کند که شورای شهر اجازه افزایش نرخ بلیت مترو را نمی‌دهد و اگر شهرداری به مترو کمک نکند، نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.


    فعالیت مترو شیراز با 10 درصد ظرفیت
    کلنگ احداث مترو در شیراز در سال81 به زمین خورد و فاز یک خط یک به طول حدود 11کیلومتر، مهر93 افتتاح شد. خط یک مترو شیراز، در صورت تکمیل 25کیلومتر پیش‌بینی شده و دومین خط مترو طولانی کشور است. این خط که شرق شیراز را به غرب آن متصل می‌کند، قرار است تا پایان سال به طور کامل به بهره‌برداری برسد. مترو شیراز در حال حاضر هر روز از ساعت 7صبح تا 5بعدازظهر در فواصل زمانی نیم‌ساعته، مسافران را در حد فاصل میدان احسان تا میدان نمازی جابه‌جا می‌کند و در حالی که ظرفیت جابه‌جایی 30هزار مسافر را در روز دارد، روزانه حدود 3هزار نفر از آن استفاده می‌کنند. بر اساس آمار، اکنون روزانه حدود 1500 نفر از مترو تبریز استفاده می‌کنند. به گفته مسئولان، در صورت بهره‌برداری کامل از این خط، امکان جابه‌جایی 18هزار مسافر در هر ساعت فراهم خواهد شد. یکی از دلایل استقبال کمرنگ شیرازی‌ها از مترو را طولانی شدن بیش از حد زمان ساخت آن می‌دانند که بخشی از این تاخیر به خاطر نرسیدن بودجه دولتی است. غلامعلی ترابی، عضو شورای شهر شیراز  معتقد است مترو هنوز در اول راه است و بعد از احداث کامل 6خط و تکمیل شبکه 90کیلومتری پیش‌بینی شده، باید درباره استقبال مردم صحبت کرد. وی علت سرعت پایین ساخت مترو شیراز را کمبود اعتبار می‌داند و معتقد است اگر دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل کند، سرعت کار و روند استفاده مردم از خطوط افزایش خواهد یافت. به گفته وی، برای خط یک و 2، حدود 800میلیارد تومان بودجه تصویب و برای تامین آن، روش‌های نقدی، تهاتر و اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است. وی می‌افزاید: در حال حاضر در خط یک مترو، 15رام قطار فعالیت می‌کند که این رقم باید به 25رام برسد. همچنین مترو شیراز در کل 6خط به 150رام قطار نیاز دارد که قرارداد تامین بخشی از این ناوگان بسته شده و منتظر تامین اعتبار است.

    متروسواری تبریزی‌ها در افت و خیز بودجه
    عملیات احداث خط یک مترو تبریز از سال81 کلید خورد و در شهریور امسال، فاز یک این خط با 5ایستگاه در 6 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و اکنون تبریزی‌ها روزی 4ساعت، امکان جابه‌جایی با 3رام قطار مترو از خیابان شهریار تا ائل‌گلی را دارند. کل فاز یک در صورت بهره‌برداری، دارای 18کیلومتر طول و 18ایستگاه خواهد بود. آنطور که یعقوب وحیدکیا، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز  می‌گوید، تاکنون محدودیت منابع مالی و اعتباری، موانع اصلی پیشرفت این پروژه بوده است. او می‌افزاید: با توجه به اینکه هزینه‌های ساخت مترو باید به‌صورت 50درصد سهم دولت و 50درصد سهم شهرداری‌ها پرداخت شود، گاه هر یک از این دستگاه‌ها در پرداخت این بودجه با مشکلاتی مواجه بوده‌اند و نبود بودجه، تبدیل به مانعی دست و پاگیر شده که از سرعت پروژه کاسته است. به گفته او، برآورد اولیه بودجه لازم در زمان کلید خوردن مترو در تبریز، 600میلیارد تومان بوده اما فاز یک این خط با صرف هزینه‌ای حدود 1200میلیارد تومان افتتاح شده و اگر قرار باشد کل خط یک به اتمام برسد، حدود 1300میلیارد تومان دیگر بودجه لازم است. وحیدکیا معتقد است مترو تبریز در مقایسه با مترو سایر کلانشهرها، وضعیت به نسبت خوبی از نظر زیرساخت‌های مطالعاتی دارد زیرا تبریز تنها شهری است که نزدیک به 5خط دارد که یکی، خط حومه‌ای است و 4خط نیز از داخل شهر می‌گذرد. وی می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود فاز دوم، اواخر سال آینده به مرکز شهر وصل شده و کل 18کیلومتر خط یک تا سال 96به بهره‌برداری برسد. امیدواریم فازهای 2 و 3 از خط یک، تا سال96 به پایان برسد. به گفته او، اکنون کار ساخت خط2 آغاز شده و پیشرفت فیزیکی حدود 10درصدی دارد. برای تامین سرمایه خط3 به صورت «بی‌اوتی» نیز مذاکره با بخش خصوصی آغاز شده است. همچنین قرار است خط4 به صورت تراموا، از منابع مالی شهرداری اجرا شود.


    آغاز به کار مترو اصفهان با بودجه 1900میلیارد تومانی
    اصفهانی‌ها کمتر از یک ماه است می‌توانند از 7 تا 10 صبح، با 2رام قطار، در فاصله10 کیلومتری میدان شهدا تا میدان قدس مترو سوار شوند و بر اساس پیش‌بینی مدیران، با افزایش قطارها تا پایان سال، روزانه بین70 تا 100هزار مسافر با مترو جابه‌جا خواهند شد. مطالعات خط یک مترو اصفهان از سال70 آغاز و طرح نهایی خط یک به طول 12/5کیلومتر در سال80 مصوب شد و عملیات اجرایی فاز نخست در سال81 آغاز شد اما موانعی همچون وجود آثار تاریخی در مسیر حفاری مترو و اختلاف‌نظر بین مدیران شهری با مسئولان میراث فرهنگی این استان درباره مسیر مترو سرعت پروژه را گرفت. در کنار این مسئله، تامین نشدن بودجه لازم، از دیگر موانع پیشرفت این پروژه بوده است. کل خط نخست مترو اصفهان در مرکز شهر واقع است و بعد از تکمیل 20کیلومتر پیش‌بینی شده، شمال و جنوب شهر را به هم متصل خواهد کرد. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی رضا امینی، رییس شورای شهر اصفهان، تاکنون هزار و 900میلیارد تومان در 14سال به مترو اصفهان اختصاص یافته که در آن 755میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده و بقیه آن را شهرداری اصفهان هزینه کرده است. به گفته او، یک کیلومتر دیگر از خط یک تا چهارراه تختی، سال آینده افتتاح خواهد شد. برای اصفهان 2 خط مترو دیگر نیز در نظر گرفته شده است. به گفته امینی، خط دوم، به طول 23کیلومتر، شرقی غربی است که 13کیلومتر آن در شهر اصفهان و 10کیلومتر دیگر در فاصله اصفهان تا خمینی‌شهر است و دارای 22 ایستگاه از زینبیه تا خمینی‌شهر بوده و 15ایستگاه این خط در محدوده شهر اصفهان قرار دارد. به گفته او، عملیات اجرایی این خط در ابتدای سال95 آغاز می‌شود.


    مترو قم؛ شاید وقتی دیگر
    ساخت مترو در قم، در سال 90 با برگزاری یک مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپرده و عملیات حفاری خط یک از سال 92 آغاز شد. خط یک مترو قم قرار است شمال شرقی این شهر را به جنوب غربی آن وصل کند؛ مسیری که از مسجد «جمکران» آغاز شده و به قلعه «کامکار» ختم می‌شود. بنا به اعلام مسئولان، مترو قم ظرفیت جابه‌جایی 23هزار و 500نفر در هر ساعت را دارد. پیش‌تر قرار بود مترو قم شامل 2خط باشد که «منوریل» جایگزین خط دوم شد. آنطور که عباس ذاکریان، سخنگوی شورای شهر قم می‌گوید، قرارداد یک‌هزار میلیارد تومانی پروژه مترو قم در حالی به پیمانکار سپرده شده که قرار بود در بودجه سالانه سازمان قطار شهری، سهم دولت نیز درنظر گرفته و در مدت 5سال، مترو ساخته شود. به گفته او، برای تحقق این هدف، دولت و شهرداری باید سالانه 200میلیارد تومان به این پروژه پرداخت می‌کردند، در حالی که وضعیت فعلی به این ترتیب است که سالانه 50میلیارد تومان به این پروژه تزریق می‌شود؛ این یعنی مترو قم تبدیل به پروژه‌ای 20ساله شده است. یکی از راهکارهای شهرداری قم برای تامین هزینه لازم برای پیشرفت کار مترو، فروش 330میلیارد تومان اوراق مشارکت است که در مرحله نخست، از اسفند93 تاکنون بیش از 100میلیون تومان آن فروخته نشده است. وی می‌افزاید: تاکنون شهرداری مبلغ یک میلیارد تومان از این اوراق را خریداری کرده است. همچنین قرار شده است قرارگاه خاتم 50میلیارد تومان از این اوراق را تقبل کرده و بقیه را یکی از شرکت‌های تامین سرمایه بخرد. ذاکریان تاکید می‌کند: همه تلاش مسئولان و شورای شهر این است که با دریافت تسهیلات از بانک یا فروش اوراق مشارکت یا از طریق فاینانس، هزینه‌های مورد نیاز این پروژه تامین شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو