فونیکسریمکسبهتام

شهر زیرزمینی در مقابله با آتش سوزی چقدر ایمن است؟

عصر خودرو :در سال‌های اخیر، کنترل ترافیک کلان شهرها به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات مدیران و برنامه ریزان شهر مطرح بوده و همین امر ضرورت راه اندازی سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری (مترو) را بیشتر کرده است.

شهر زیرزمینی در مقابله با آتش سوزی چقدر ایمن است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها ایمنی در فضاهای شهری خیلی مورد توجه قراد دارد.فضای ایستگاه های مترو یکی از نمونه های معاصر فضاهای پر رفت و آمد شهریست که  همواره مکان وقوع حوادث ، فعالیت ها و رفتارهای پیش بینی شده و پیش بینی نشده  از جمله آتش سوزی است.

    محمد منتظری معاون پشتیبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه در ساخت مترو پایتخت استاندرهای بین المللی رعایت شده اظهار کرد: کشور ایران و بالاخص شهر تهران از جمله مکان هایی است که از ورود مترو به بافت شهری بی بهره نبوده و در سال های اخیر نیز شاهد تغییرات بسیار ناشی از اضافه شدن این وسیله حمل و نقل زیر زمینی  به فضاهای شهری سنتی خویش بوده ایم و خوشبختانه به خوبی توانسته جایگاه خود را درمیان شهروندان و حتی دنیا پیدا کند.

    وی افزود: با توجه به انتقال تعداد زیادی از مسافران توسط سیستم‌های حمل و نقل درون شهری مترو، آتش سوزی در ایستگاه های مترو به دلیل بسته بودن فضا و احتمال وجود صدمات قابل توجه انسانی و مالی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مترو پایتخت بخاطر داشتن استاندارهای کافی در این حوزه نیز این خطر احتمالی را تحت کنترل قرار داده است .

    منتظری تصریح کرد: گسترش آتش و انتشار دود در ایستگاه های مترو از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به وسیله سیستم مکش دود با بررسی توزیع دما، سرعت و غلظت دود موجود در
    ایستگاه، سیستم های تهویه آن شامل مکش از طریق دریچه هاو ورودی های تونل ها انجام می شود.

    وی افزود:سیستم اطفاء حریق داخل تونل ها به دلیل وجود برق از نوع خشک است و لوله ها یی که در تونل ها نصب شده و در صورت نیاز از ورودی هایی که "سی یامی" نام دارد از سطح شهر به آب مجهز می شوند وداخل ایستگا ها نیز سیستم اعلام اطفای حریق نصب شده و به صورت مجزا کار می کنند.

    منتظری با اشاره به اینکه آب در سیستم مترو خطر ناک است و بخاطر همین در مواقع عادی در این لوله ها آب وجود ندارد، گفت: اگر آب در لوله ها باشد و نشتی پیدا کند خطر  برق گرفتگی نیز وجود دارد.

    معاون برنامه ریزی و پشتیبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تصریح کرد: 5 سیستم هواکش داخل هر ایستگاه وجود دارد که دمنده هوا هستند و در صورت نیاز یا بروز آتش سوزی و ایجاد دود مکنده می شوند تا دود از ایستگاه خارج شود .

    وی بیان کرد : مترو پایتخت استانداردهای لازم برای مقابله با آتش سوزی را دارد و در صورت بروز هر حادثه ایی می توان آتش یا دود را مهار کنیم.

    گفتنی است؛ اهمیت شهر زیر زمینی در سال های اخیر در سطح کشور بخصوص درکلان‌شهری مثل تهران به خوبی مشخص است و نقش مترو به عنوان فضای تبادلی و انتقالی ، به فضای شهری مطلوبی برای شهروندان تبدیل شده و افراد از آن به عنوان یک وسیله ایمن و ارزان و سریع یاد می کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو