فونیکسریمکسبهتام

معاملات کاغذی خودرو تا پایان سال کلید می خورد؛

تامین مالی خودروسازان این بار از بورس کالا

عصر خودرو- مدیرعامل بورس کالا ازآغاز معاملات کاغذی خودرو -حواله‌های پیش فروش خودرو - تا پایان سال در بورس کالا خبر داد.

تامین مالی خودروسازان این بار از بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازپایگاه خبری بورس کالای ایران ، حامد سلطانی‌نژاد گفت: طبق توافق انجام شده در ابتدا حواله‌های فروش محصولات سایپا در قالب اوراق سلف موازی در تالار بورس کالا عرضه خواهد شد.

    وی گفت: طرح جدیدی برای آغاز معاملات خودرو بر مبنای اوراق بهادار تهیه شده است و درصورت تأیید نهایی کمیته فقهی سازمان بورس تا پایان سال حداقل با دو خودروساز آغاز می‌شود.

    او افزود: در مرحله نخست محصولات شرکت سایپا در قالب اوراق سلف موازی برای تحویل در آینده ازطریق بورس کالا مبادله یا اصطلاحا توسط خودروساز‌ها پیش‌فروش خواهد شد و در مراحل بعد محصولات شرکت‌های خودروساز دیگر نیز به جمع این معاملات اضافه می‌شود.

    او با بیان اینکه طرح جامعی در این زمینه تهیه شده است اضافه کرد: کمیته فقهی سازمان بورس این طرح را مورد بررسی قرار داده و قرار است در جلسه آینده پس از انجام اصلاحات مورد نظر، مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

    سازو کار معاملات کاغذی خودرو

    مدیرعامل بورس کالا درباره جزئیات این طرح گفت: براساس این طرح خودروسازان می‌توانند محصولاتشان را براساس اوراق سلف موازی پیش فروش کنند و رقابت متقاضیان در یک فضای شفاف قیمت‌ها را تعیین خواهد کرد. او درباره تفاوت معاملات کاغذی خودرو در بورس کالا با پیش‌فروش‌های رسمی خودروسازان گفت: فرق این معاملات با پیش‌فروش خودروسازان این است که برگه‌های مبتنی بر خودرو می‌تواند در بازار معاملات ثانویه بورس کالا به شخص دیگری فروخته شود.

    در واقع این حق می‌تواند به شخص دیگری واگذار شود و در جریان انجام این فرایند قیمت‌ها در بازار معاملات ثانویه شفاف می‌شود. سلطانی‌نژاد تصریح کرد: حسن این کار این است که خودروساز‌ها می‌توانند در تولید محصولاتشان منعطف باشند مثلا اگر بخواهند کمتر تولید کنند می‌توانند اوراق کمتری صادر کنند یا برگه‌های مورد نظر را از بازار جمع‌آوری کنند. در عین حال مصرف‌کننده نیز هر روز به‌طور کاملا شفاف از قیمت‌ها باخبر خواهد شد.

    او با اشاره به اینکه این کار نوعی تأمین مالی برای شرکت‌های خودروساز محسوب می‌شود ادامه داد: تعیین قیمت‌های شفاف یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های اوراق بهادار‌سازی‌ کالاهاست که اجرای آن در دستور کار بورس کالا قرار دارد.

    بورس خودرو چگونه کار می‌کند؟

    برنامه توسعه‌ای بورس کالا برای اجرای طرح معاملات کاغذی یا «اوراق بهادار‌سازی‌ کالاها» تا پایان امسال اجرا خواهد شد. این طرح قرار است با انجام معاملات کاغذی خودرو آغاز و اجرایی شود. نحوه کار به این شکل است که مردم می‌توانند یک برگه اوراق بهادار که شامل تحویل یک خودروست را از طریق بورس کالا خریداری کنند.

    این برگه‌ها که با نام اوراق سلف موازی معرفی می‌شوند مدت‌دار هستندو روی برگه زمان تحویل خودرو درج شده است «خریدار می‌تواند این برگه را تا زمان تحویل خودرو نگه دارد یا قبل از زمان تحویل خودرو این اوراق را به شخص دیگری بفروشد.» این کار از یک طرف منجر به کشف واقعی قیمت خودرو می‌شود و از سوی دیگر میزان تقاضا را برای شرکت‌های خودروساز مشخص می‌کند و منجر به تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز خودروساز‌ها پیش از تولید می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو