فونیکسریمکسبهتام

ترمز‌دستی الکترونیکی و کارکرد‌های آن

ترمز پارک به جای ترمز‌دستی

عصر خودرو: از مهم‌ترین و واجب‌ترین سیستم‌های درون خودرو، ترمز‌دستی آن است. این ترمز در برخی‌ خودرو‌ها با دست عمل می‌کند و در برخی‌ خودرو‌ها با پدال پایی که این پدال در کنار پدال کلاچ قرار می‌گیرد. این درگیری و توقف نیز بر دو گونه است. به نحوی که در برخی ‌خودرو‌ها، با کشیدن ترمز‌دستی، گاردان قفل می‌شود و در برخی ‌خودرو‌ها، کاسه چرخ‌ها یا لنت‌ها درگیر می‌شود. اما با پیشرفت خودرو‌ها و راحت‌تر شدن رانندگی در کنار افزایش سیستم‌های ایمنی و رفاهی آنها، ترمزدستی الکترونیکی امروزه به این صنعت وارد شده است.

ترمز پارک به جای ترمز‌دستی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ترمزدستی الکترونیکی یاElectronic Parking Brake که به صورت EPB شناخته می‌شود، باعث حذف ساختار قدیمی و رایج ترمز‌دستی شده است و حال به جای اینکه راننده با دست یا پا اهرم ترمز‌دستی را فعال کند، این کار را با یک دکمه یا فشار به پدال ترمز انجام می‌دهد. این اختراع همچنین باعث شده است تا فضای بیشتری درون کنسول میانی خودرو ایجاد شود. می‌توان گفت اولین قدم در راه حذف سیم از پدال‌ها، روی کار آمدن پدال گاز برقی بود. در سیستم ترمز‌دستی برقی نیز، معمولا این کار به دو روش انجام می‌شود؛ یکی از طریق کشیدن سیم توسط موتور برقی و یا اعمال فشار به پیستون‌ها از طریق پمپ برقی. در نوع سیمی آن، یک موتور الکتریکی، با کشیدن سیم ترمز‌دستی به جای دست راننده و اهرم آن، باعث درگیری ترمز‌ها می‌شود. این در حالی است که در نوع پیشرفته‌تر آن، حتی سیم نیز حذف شده است و یک پمپ برقی قرار گرفته‌ روی لنت‌ها، باعث درگیری آنها و گرفتن دیسک ترمز می‌شود. ترمزدستی الکترونیکی با روی کار آمدنش، باعث روی کار آمدن و پیدایش سیستم‌های دیگری چون Auto Hold و hill-hold شد؛ سیستم‌هایی که به طور خلاصه می‌توان گفت در اولی از گرفتن و رها کردن‌های مداوم ترمز‌دستی در ترافیک و... راحت می‌شویم و در دومی، از حرکت ناخواسته در سرازیری‌ها‌ حین حرکت خودداری می‌شود. ترمزدستی الکترونیکی معمولا به روش‌های مختلفی از مدار خارج می‌شود. این کار می‌تواند توسط فشردن اهرم آن باشد یا گذاشتن دنده در حالت D، فشردن ترمز، فشردن گاز و ... .

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط